giraffen197

2005-12-06
23:00:30

Draken i tornet

Draken i tornet




Ekorrn satt i palmen, skulle skala kokosnötter...

Någon som vet vad fotsteg i en solnedgång betyder i Jungiansk psykologi?
Det kändes bra och helt rätt att måla dit dem, men vad fasiken kan det betyda? *ler* I övrigt tror jag mig ha en rätt bra koll på mitt eget kaotiska symbolspråk.

Detta är en julklapp till min bästa kompis treårige son. Vi får väl se vad för sorts godnattsaga hon hittar på till den bilden! Jag ska be henne att skriva ner den till mig efteråt ;)

Josephine

(ps. Den är något litet beskuren i sidokanterna.)
Kommentarer:
2005-12-06 @ 23:34:31

Jag tror att det är Jesus som går på vattnet!

2005-12-07 @ 00:01:03

Finns det inte en gammal slagdänga som går nånting: "Vi går omkring i solen....... och det är ju dit han eller hon är på väg.

2005-12-07 @ 08:49:20
#3: embryo

yo

solen är innuti himmelen draken är innuti solen menniskan är innuti draken det gällrer att kämpa mot drakrarna okcså att gå mot solen men samtidigt hållra sej över ytan

det är inte lätt att vara menniska det säjer jag nu yo det är synd om menniskorna

men hur kul är det att vara drake på en skala ett till tio max ett

befria drakrarna innuti okcså låt dom flygra mot solen okcså följ dina tänkta fotsteg

det säjer jag nu

yo

2005-12-07 @ 19:15:54
#4: Kommissarie Akut

Shit! Jag gillar den där älgen du fick upp i julgranen skarpt. Man riktigt ser hur han försöker komma åt den där stora apelsinen i horisonten med din tunga. Men jag tror minsann att någon annan har hunnit före, för man ser ju de klara fotspåren i snön där ute på isen.
=)

2005-12-07 @ 19:17:50
#5: Kommissarie Akut

"med SIN tunga" ska det vara, skrev fel.

2005-12-07 @ 22:17:23
#6: Josephine

Karro: fin tanke!

Mamsen: den slagdängan kanske var före min tid? har för övrigt hört Peps Person live på Mosebacke. Härligt :) ("Oboy! vilket vackert väder")

Embryo: du är inte dum du, du är riktigt intilligent ;)

Komissarien: sin tunga? är du säker på det? vem som är vem menar jag? *ler*

2005-12-07 @ 22:17:34

det är ju jag när jag blir arg ju.. som sitter i tornet.. ha..
fint.. det blir nog en riktig saga som lever lycklig i hela sitt liv.. eller åtminstone nästa vecka..

2005-12-07 @ 23:10:43
#8: Kimmi

Påminner om en dikt jag läste...
Minns den inte helt, men det handlar om en man som går i sanden bredvid Gud, man ser två par fotsteg i sanden. Plötsligt blir det väldigt tungt och svårt att gå och det finns bara ett par fotsteg kvar i sanden. Mannen frågar varför Gud lämnade honom i sitt svåraste ögonblick. Då svarar Gud, jag lämnade inte dig, jag bar dig över dina svårigheter. Därav bara ett par fotsteg.

Ganska fin tycker jag.

2005-12-09 @ 11:41:52
#9: Josephine

Lyckliga grodan: jo, sagor ska ju sluta lyckligt... men det är en lycka också att få läsa dem ;)

Kimmi: Den läste jag för länge sedan och kommer aldrig att glömma bort. Jag kom att tänka på den efteråt när teckningen var klar, men då jag målade fotstegen var det en mer obeskrivbar känsla, ett sug, en längtan.

2006-05-04 @ 11:42:04
#10: Manon

Verkligen full av symboler!

Fotstegen på vattnet - ja Jesus?

Draken i sin borg - ensam, övergiven, arg?

Lila moln - engagerar, passionerad färg...Solen som är på väg upp - symboliskt för att resa sig?

Mjuka färger och ljuset - symbol för en sorts förlikning?

Väcker frågor! Gillar den.

2007-03-14 @ 21:58:22
#11: Jenny

Vilken härlig teckning! Jag sitter och googlar efter just den dikten som ni pratar om, på så sätt kom jag hit... nu måste jag fråga om du kan hjälpa mig, kanske du kommer ihåg vem som har skrivit texten eller vad titeln är eller en mening... All hjälp är välkommen! Just nu har jag bara sökorden "strand" och "fotspår"...behöver jag säga att det inte går så bra! =) Tack på förhand!!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: