giraffen197

2005-12-13
20:35:09

Lucia i Haag

Så kom då Lucian till den traditionella grantändningen utanför Eschers museum i centrala Haag. Där stod granen mörk och stor men något gles på ena sidan. Varför lyckas de aldrig att hitta riktigt fina torggranar? men med stormen Gudrun (hmmm hur kan man döpa en storm efter Schyman? avskyvärt...) får man väl vara glad att Ekenäs timmer hittade något överhuvudtaget att skicka ner! Och en liten blåsorkester från frälsningsarmen och så den nye svenske ambassadören som efter ca fyra månader i Holland höll sitt allra första tal på svolländska. Lät roligt!

Sedan kom det lilla luciatåget som bestod av den svenska sjömanskyrkans kör dvs dem som jag brukar lyssna på annars i Rotterdam :) Herrarna fuskade i svarta byxor, inga stjärngosse-särkar, inga strutar! men de sjöng bra och det var väl den egentliga huvudsaken...

Josephine

Scrolla neråt för foto'n!
Kommentarer:
2005-12-13 @ 21:03:52

Vad mysigt att det blev lite Luciafirande även hos dig.

2005-12-13 @ 21:35:23
#2: Anne-Maj

Underbart att sitta här och titta på bilder. Sanningen är att jag INTE sett enda lucia på hela dagen! Inte hunnit bläddra i morgondagens tidning och tittat på dumburkden.
Så dina bilder gjorde susen!

2005-12-13 @ 21:43:55
#3: Bloggblad

Den frälsta armen hade jag gärna lyssnat till...:)
Det var nog det första i stavningsväg jag lärde mig som barn, vid pass fem år, vad det blev utan accent - för Frälsningarmén var det första jag kunde stava till...satt många timmar och glodde på det ordet.
(Inte för att vara pekpinnefröken, jag blev bara så glad och nostalgisk när jag såg ordet)
Nu till glöggen!
(Tack för mailet!)

2005-12-13 @ 21:45:40
#4: Kommissarie Akut

Alla stormar och orkaner döps efter brudar idag. Det är ju männen som bär på den största ondskan, så varför måste såna där oväder få brudnamn för?
Gudrun liksom...låter som en 80-årig kärring. Sen när spårade 80-åringar ur och ödelägger hela städer?? Skulle inte tro det va...

Arnold eller når skulle de heta...Men så är det faktiskt så att det finns mansnamn på orkaner och tornados...det är bara att namnen går i generationer. Så är det...de räknar ut det där på nåt sätt, och just nu är det brudnamnens tid...så är det helt enkelt.

2005-12-14 @ 12:29:05
#5: el pedro

Jag e lite slötänkt för tillfället men var det ett svenskt luciafirande du fick uppleva eller var det nån sorts skum holländksvariant?

2005-12-14 @ 23:33:18

oj... nu blir jag nästan lite mallig av alla kommentarer! det är jättekul med folk som "matar tillbaka"! *ler brett*

Mamsen - inget är som Lucia. För mig klår det midsommar med hästlängder! inte står man och snyftar vid en midsommarstång, eller?...

Anne Maj: Då är jag glad att de inte blev Alltför suddiga trots allt ;) (billig "gratis" digikamera vid mobiltel.abbonnemang)

Bloggblad: så det ska alltså IntE vara något s mellan g och n? låter ovant. De sjöng på svenska :) Svenska sjömanskyrkans kör.

Kommissarien: Skogsbränder kanske vore mer riktigt att döpa efter kvinnor då vi oftast anklagas för att vara "eldfängda"... borde vara fler 80-åriga kärringar på stan på kvällen med sina rullatorer och ta tillbaka gatorna från ligisterna. Så det borde.

El pedro: det var jättesvenskt! Det ÄR bara i Sverige i hela världen som man firar Lucia på detta sättet!! så ser man ett Luciafirande någon annanstans är det utlandssvenskar (dvs utvandrare, invandrare, blondskallar - you name it) som fått akut hemlängtan och till alla infödingars fasa (* se blogg 14/12) vill visa upp sin kultur!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: