giraffen197

2005-12-10
12:34:32

Psyket

Om du hamnar på psyket pga depression, psykos, hallucinationer eller något annat så ses det som "skamligt", men om du pga av en bilolycka tillbringar en tid på sjukhuset för att läka brutna ben och dylikt så är det helt OK. Psykiska sjukdomar och störningar skrämmer. Det syns inte tydligt och enkelt utanpå vad som är fel innuti. Rädslan slår sina klor i oss...

Den perfekta tiden numera att släppa en film som "Besatt", Exorcismen av Emily Rose, eller Annelise Michel som hon hette i verkligheten. Det doftar lite av Knutby runt det hela... Jag hittade en länk med lite mera bakgrundsfakta till fallet. Annelise led av svår epilepsi följt av depressioner och med tiden fick hon även olika sorters hallucinationer. Inte så konstigt, vårt psyke är en otroligt känslig del av vår kropp. När något går fel strävar vi efter att förklara det och bota det. Hon grep efter det som hon trodde var lösningen - att hon var besatt av demoner.

Jag kommer att tänka på en bok som jag läste för ett par år sedan om psykoser. I ett samiskt samhälle fanns en man som blev psykotisk och såg ett av de mytiska "väsen" som finns i hans kultur. Han fick stöttning av sin familj och i kontakt med en schaman blev han hjälpt att förklara det som hänt i mytiska termer. Psykos är förstås något helt annat än epilepsi, men båda utspelar sig i huvudet vilket ledde mig in på denna bloggen.

Genom alla djurförsök på katter (och andra djur) och mycken forskning finns idag en vetenskap om det neurologiska systemet som jag finner jättefascinerande. Alla möjliga sorters psykopharmatiska mediciner produceras, men då den tragiska historien med Annelise Michel utspelade sig, kan det mycket väl ha varit så att medicinerna inte hjälpte så som de gör idag. Jag hade en bekant i Sverige som led av epilepsi. Han åt en medicin som gjorde att han från att ha haft svåra anfall ganska ofta, endast fick två eller tre anfall per år. Och inga biverkningar.

Det är den ena biten. Medicinerna. Den andra är egentligen ännu viktigare, vad vi gör med allt det material som vi pumpar in i hjärnan och sedan släpper ut. Så mycket negativt "skräp" att en soptipp för kemiskt avfall skulle te sig ren i jämförelse!! Psykiatrikern ger en piller och inget mer, när det vi behöver är kärleksfulla ord, ett kreativt liv, uppmuntran och stöd!

Med andra ord;
mening i meningslösheten,
en ordning i kaoset som gör att vi kan njuta av livet.

Den som erkänner sin rädsla vågar vara modig.
Men jag tänker ändå inte se filmen, jag blir alldeles för uppjagad av skräckisar!

Josephine ;)


ps. Jag kommer tillbaka till "oförklarliga" grejer vid senare tillfälle!
Kommentarer:
2005-12-10 @ 20:06:26
#1: addie

För oss säger vi att vi är döva och inget mer. Man lär sig i livet och jag ville bara säga som det var. Trevlig afton!. Addiswa

2005-12-10 @ 21:33:52
#2: Maleandro

Hej! Kul att du hittade mig :-), självklart hjälper jag dig....om du kunde skicka mig en bild så vore det jättebra så att jag hinner skaffa material ifall jag inte skulle ha det hemma, kanske även en liten skiss hur du föreställer dig resultatet så jag vet vad du vill ha :-))

2005-12-10 @ 23:28:48
#3: Bloggblad

Jag misstänkte det! Jag har sett bilder av dig i nåt annat sammanhang. Har du nån mer blogg eller hemsida? Snygg katalog. Själv kommer jag att få en i julklapp med 12 barnbarnsbilder (som jag själv valt ut eftersom jag håller i kameran).
Måste vara skönt att inte ha taxben som jag har...
Hoppas du fick mitt mail - det kom tillbaka flera gånger, men inte sista gången.

2005-12-10 @ 23:50:26

Maleandro: ok. ska leta upp det och försöka ta ngt kort..

Bloggblad: jodå - jag har en yahoo-grupp (aktiv) och en webbsida (under rekonstruktion och därför vilande sen ett halvår) - båda finns länkar till till höger!

2005-12-11 @ 08:14:21
#5: Virvla

Tack :-) Nu blev jag ju inte direkt hotad så anmälning går inte, jag har kollegor där kunder sagt att de vet vilken adress vi sitter på och de ska vänta och ge oss stryk...
Däremot tycker jag att om kunderna kan anmäla oss till Allmänna Reklamationsverket borde vi också ha någonstans dit vi kan reklamera kunderna...!

2005-12-12 @ 08:40:30
#6: Asta

Här är en till som inte fixar skräckisar. Och då vet jag ju ändå att det bara är film.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: