giraffen197

2005-12-02
15:52:53

Svenska matvaror...

...saknar jag ibland. Här kommer en liten lista på vad du inte kan köpa i en mataffär i Haag;

Brunt runt knäckebröd från Dalarna.

MeN du kan köpa fyrkantigt vanligt, väl förpackat femton stycken, per fem skivor inplastade, i en pappkartong. Alla holländska märken har döpt knäckebrödet till "knäckebröd" Wasas leverantör i Holland har döpt produkten till "Knackbrood" eller dito. Festligt, ett av få svenska ord som de flesta Holländare faktiskt känner till.

Tunna starka pepparkakor.

Att jag beskriver dem just så beror på att holländarna faktiskt HaR en sorts pepparkakor som de kallar för "speculaas" och som smakar som en variant av fadd pepparkaka med för mycket mjöl i. De är dubbelt så tjocka oxå.

Lingonsylt.

Inte så konstigt. Jag har frågat om det inte växer lingon på Weluwe nationalpark, men det är klart, hur ska en liten hektar med lingon räcka till en befolkning på 15 miljoner? I söndags beställde vi en förrätt på restaurang med den spännande sylten "preuselberen"-jam som vi inte hade en aning om vad det var. Det visade sig att de holländska kockarna, i brist på egna lingon, har importerat det TyskA ordet för lingonsylt! Trots att det faktiskt FinnS ett holländskt ord; "vosbessen" = rävbär.
Språkidiot som jag är (lingvist heter det på fin svenska) skrev jag en lapp till kocken...

Kalles kaviar.

Som enligt de flesta utlänningar förstås inte kan betecknas som en riktig kaviar då det inte är så mycket torskrom som annat mojs i tuben. 2/3-delar av pojkvännernas släkt och vänner som prövat tycker smaken är äcklig.

Messmör.

Specialitet från norr, men trots allt spritt i hela Sverige. Dock ej utanför.

Vrigstads ostkaka.

Specialitet från min hembygd, Går ofta inte att hitta utanför Småland.
Ska ätas tillsammans med svensk grädde och hjortronsylt, helst långt bort från Sverige för den ultimata patriotiska lyxen! Frödinges är skräp. Helt fel konsistens.

och sist - vilket jag kom att fundera på genom Mamselamsens blogg, så tror jag inte heller att vi har någon julmust.


Ibland funderar jag på att göra samma sak som alla andra invandrare och öppna en SvensK matvaruaffär. Problemet är bara att jag tvivlar på att holländarna (och alla andra nationaliteter här) uppskattar svensk smak? För det mesta brukar ju Italiernarna klå oss när det gäller smak-exporten.

Josephine *småhungrig*
Kommentarer:
2005-12-02 @ 17:56:11
#1: Bloggblad

Aha - det är du som bor i Holland! Jag har varit inne här förut, men kände inte igen namnet.
Jag har mailat till dig på den adressen jag fick.

Jag har varit i Hemskerk (om det stavas så?) och jösses vad gott bröd jag åt där! (Några orter till, men det var där vi sov)

2005-12-02 @ 19:42:53
#2: Kommissarie Akut

JULMUST!!!...Mmmm...mums...JULMUST!...Mohaha! ;)

2005-12-02 @ 20:38:54
#3: Josephine

Yupp, det är jag som är "invandraren" eller för svenskar så blir jag ju "utvandraren" (hm, låter alltför Mobergskt) Heemskerk, jag känner igen namnet, ok. norr om Beverwijk berömt för sin "svarta marknad" (nästan lika billigt som Ullared).

2005-12-02 @ 20:39:43
#4: Josephine

Kommissarie Akut: sadist! *lol*

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: