giraffen197

2005-11-05
20:15:36

Bloggar och böcker

surrrfa, surrfa,
läser jag inte det ena (böcker) så läser jag det andra (bloggar) fast idag har jag stött på endast ett fåtal njutbara bloggar. En del bloggar som jag har tittat in på var säkert jätteintressanta, men så förbenat akademiskt skrivna! Texten maler och maler och är helt enkelt inte rolig.
Och varför finns det så många bloggare som kopierar tidningsnyheter och sedan tillfogar någon liten lam kommentar om att de tycker att alla politiker borde hängas? Jag kan slå vad om att de inte har en enda endaste bekants bekant som sitter med i kommunfullmäktige och kämpar.

Usch, nu gnäller jag. Men det är pga av nacken. Det är bättre för min kropp att läsa en bok än att surfa runt på bloggar... särskilt om de är dåliga, men där finns ju många bra också och idag hittade jag ett bibliopat-test!!
Mycket roligt :) Jag vet två stycken i Uppsala som skulle kunna kryssa i minst 50% av de där rutorna... *blink*

Jag har också haft besök på te och Farmors våfflor. Han tog med sig äkta kinesiskt grönt te odlat utanför Shanghai dit han tidigare åkte ca en gång om året i tjänsten (vattenforskare) och jag stod för våfflorna. På denna dag när vi tänder ljus på kyrkogårdarna till åminnelse för dem som har dött passade ju Farmors våfflor utmärkt. Jag har inte gjort dem sedan jag bodde i Borås tror jag (dvs innan 1999). Hon dog i år, 98 år gammal.

Han är en riktigt trevlig hunk på 72 år och spelar saxofon i min orkester. Det är typiskt att jag lättast tycks kunna umgås med gamla människor. Alla mina vänner kommer att dö före mig :-\ (tycks kunna? mysko verbform, liknar franskans subjonctif eller nått) Hur som helst, i torsdags på repetitionen lånade jag ut två böcker till honom, varav ett kinesiskt lexikon som jag fick för länge sedan av en kinesisk frimärkssamlare. Idag lämnade han tillbaka lexikonet med en översättning av Xu Mings handskrivna hälsning! Han var igår i Leiden (Hollands motsvarighet till Lund och Uppsala) och fick då hjälp av två sinologer med översättningen. Allt gick bra, berättade han, utom ett tecken, vilket visade sig mycket svårt. Tills han istället fick tag på en kinesisk forskare som menade att min gamle brevvän använt ett tecken för en betydelse som man aldrig gör i Peking. Vilket stämde, Mr Ming är från Chungking. (he he rim!)

Te-stunden varade i mer än tre timmar :) det är trevligt när man har gemensamma intressen. Så himla synd bara att de flesta av mina böcker ligger nerpackade i femton bananlådor i Sverige. Det och det faktum att jag vill skaffa katt är de enda anledningarna till att längta efter en lägenhet, annars måste jag säga att jag njuter i fulla drag av mitt rum nu när det är så tyst och lungt och skönt igen!
Kommentarer:
2005-11-06 @ 15:30:24
#1: fille

Är nog ingen bokofil. Satte en bock i låfa nummer 27 och hade kunnat i den om sex böcker på nattduksbordet innan jag skaffade lägenhet, det är inte läge att läsa i sängen i min nuvarnade planlösning. Bakom bokhyllorna...

2005-11-07 @ 08:33:22

Äldre är roliga att umgås med, de har ju så mycket att berätta!

2005-11-16 @ 12:29:03
#3: Nils

Tydligen hör inte jag till dina uppsalabekanta.Kunde bara kryssa för ruta 12 och 24.
Nils

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: