giraffen197

2005-11-14
23:41:35

Katt och hund och jag - del 2.

Jag tycker inte om hundar.
De luktar illa och de skäller och man måste gå ut med dem när de behöver skita. Nej tacka vet jag katter! att få borra in näsan i en varm mjuk kattnacke *katt-protester* , en spinnande varm katt på en värkande mensmage och sina toalettbestyr sköter de själva. Hellre tömma en låda kattsand än knalla runt med en äcklig hundbajspåse! (vilket de flesta verkar strunta i ändå :(

Men så har vi det här kapitlet med vänners hundar och där fanns undantag som med åren blev fler än ett. Schäfertiken Ronja som var tyst och lydig och Kickan som var ganska tyst och ganska lydig. Särskilt Kickan fick mig att ta mig en funderare på mitt hundhat... för hon var en mycket trevlig hund. En new shetländsk fårhund även populärt kallad "dvärgcollie". Särskilt illa luktade hon inte heller. Och den andra gången i sitt liv som hon fick se mig började hon att yla av glädje. Aldrig någonsin hade jag varit med om att en varelse kunde bli så överlycklig av att träffa en bekant?!

Efter henne lärde jag känna Rocko, en svartvit border collie som inte är särskilt tyst med relativt lydig. Även han blir mycket, mycket glad när jag kommer för att städa trots att han är rädd för dammsugaren. Att förbli oberörd inför all denna djuriska glädje kräver ett hjärta av betong. Mitt är av kött och blod.

T.o.m. de två jack russels som jag gick ut med hos en tillfällig adress i somras lärde jag mig att tycka om... nja.. de gick i alla fall att stå ut med. De blev ju så in i norden glada av att komma ut på stranden. Jo, hade man varit hund och inlåst hela dagen så hade absolut promenadtanten blivit snudd på gudomlig. Men de skällde alldeles förbaskat och den ena blev så till sig under bollkastningen att hon två gånger lyckades bita mig i fingrarna... nej, jag tycker inte om jack russels.

Men dvärgcollies är fina. Lagom mycket hund liksom.

(forts. följer)
Kommentar:
2008-05-09 @ 11:18:11
#1: Carro Andersson

Om du nu ska skriva om hundar borde du kanske ta och använda riktiga namn på raser inte vad du tror att rasen heter.New shetländsk fårhund och dvärgcollie finns det inget som heter.Rasen jag tror du menar heter Shetland Sheepdog

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: