giraffen197

2006-04-02
11:25:45

En klassiker i Haag

citroen1

Under mina cykelturer i stan landar ibland blicken på något speciellt. Denna bilen är speciell. Citroen DS, kallad för "världens vackraste bil" och "Gudinnan" (Déesse på franska) På holländska kallas den för "de snoek" = gäddan! :-)

citroen2



Det finns ett otal hemsidor förärade denna bil. På en altavista-sökning med "Citroen DS" fick jag mer än 243 000 träffar... Wikipedia förtäljer allt om denna skapelse som är en av bilinudstrins största succeer.


Men för min del är detta "Spirou-bilen".

spiroubil



"Z som i Zafir" var ett av de första Spirou-albumen som jag läste när jag var liten och det är helt enkelt oförglömligt! Denna otäcka herrelösa bil, styrd av radiovågor med ett par handsbeklädda händer på ratten och Nicke som förvandlats till en zombie och satt sig i baksätet.

Favoritscenen i det albumet är förstås när Nicke på ett löpande band automatiskt tvättas, rakas, kläs i Zafir-uniform och lär sig Zafir-språket på 15min, obetalbart!

Härnere heter inte Nicke Nicke, utan "Fantasio". Spirou är för övrigt Vallonska (Vallonien är den fransktalande delen som ligger i Belgien) för "Ekorre", men den riktiga ekorren i Spirou-albumen har fått det förkortade namnet "Spip". Festligt :-)

Josephine - som gillar Marsipulami

Andra bloggar om: bilar, Citroen DS, serier, Spirou
Kommentarer:
2006-04-04 @ 15:21:41

Ah, det var ett tag sedan man såg en sådan på gatorna...

2006-04-05 @ 18:28:04
#2: Josephine

ah, till sist förbarmade sig Nina över detta inlägget (som jag tyckte var så spännande att skriva) och skrev en rad ;-) Igår såg jag först en röd sportbil från 60-talet och 20min senare inne i centrum en helt ny Corvette! Synd att min skrutt-mini-kamera är långsam som om datachipsen vore av potatis...

2006-04-06 @ 21:10:19

Det där var min favoritleksaksbil när jag var liten. Tackar för bilderna, för de väckte en hel del trevliga barndomsminnen jag totalt hade glömt bort!

2007-11-05 @ 23:59:42
#4: Christian

Ramlar in på bloggen under lite planlöst surfande och ser bilderna på denna klassiskt fulsköna skapelse som jag som sexåring stolt fick glida runt i tillsammans med min morbror John. Tack för minnet!

2011-02-15 @ 15:15:31

Riktigt bra bilder på en gammalt åk!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: