giraffen197

2006-12-04
18:19:13

En obekväm sanning

Jag följer exemplet från en annan blogg
och lägger här upp länkar till you tube
och filmen med Al Gore.

Sätt dig bekvämt,
resten är inte lika bekvämt...

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10


Intervju med Al Gore


Jag bor i ett floddeltaland som är tio gånger mindre än
Sverige, med en nästan dubbelt så stor befolkning och som,
ifall havsytan höjs markant, är otroligt utsatt!

Ändå tycker jag att miljörörelsen har kommit mycket längre
i Sverige än här... Ibland halvt på skämt säger jag att
fler Holländare borde bosätta sig i Sverige och få fart på
företagandet... men Holland behöver ett större antal Svenskar
som kan sätta fart på miljötänkandet här!

I framtiden lär Sverige få ta emot flera tusen som
flyr från vattenmassorna och torkan.

Josephine

Andra bloggar om: Al Gore, An Inconvenient Truth, film
Kommentarer:
2006-12-04 @ 21:07:21

Mm, jag såg hela filmen för ett par veckor sedan och satt som ett spädbarn med öppen mun. Det som gör den ännu mer intressant (än det hemska innehållet) är ju också att Al Gore är en jäkel på att hålla föredrag som alla kan förstå.

Jag tycker ändå att man bör se den som hel film, mycket pågrund av kvaliten, för jag tycker man ska se de klara färger och landskap som finns med. Det blir ett bättre djup då tycker jag.

Det är helt klart en av de bästa dokumentärer jag sett.

2006-12-04 @ 22:43:19
#2: Inga M

Ja, men det gör de ju! Bosätter sig i Sverige menar jag. Här i Värmland har vi en smärre invasion av holländare. De köper upp turistanläggningar, campingplatser o sånt. En av våra finaste campingplatser här; Sandaholm vid E18 drivs av en holländsk familj sedan ett år nu. Ett par kilometer härifrån bor en annan familj. Det har drivits dataföretag av holländare i kommunen.

2006-12-05 @ 21:58:49
#3: Josephine

Kommissarien - det vore trevligt om den hade en chans i Oscars-galan, men jag tvivlar på det... den är lite för Amerika-negativ kanske(?)... och visst ska man se film på bio! Nu blev det såhär eftersom jag imorgon ska operera knäet (artroskopi, trasig miniskel) och inte vet när jag härnäst kan huppla in på en biosalong med kryckor...

Inga - har du lärt dem att sjunga "ack Värmeland du sköna"? Det är vad alla Holländare jag träffat alltid säger "Det är vackert i Sverige" *ler* mmmmm vi har i alla fall lite mera skog... Du känner igen en holländsk bild direkt på den gula registreringsskylten med två bokstäver - två nummer -två bokstäver- (eller tvärtom) - då ska du glatt säga "Hartsticke lök, Nederlanders, wat ghezelligh!" (i bakre änden av gommen, alltså INTE ett sch-ljud som i dusch!) Jättekul, Holländare, vad trevligt!

*grin*

2006-12-05 @ 21:59:22
#4: Josephine

bil ska det stå, inte bild...

2006-12-06 @ 08:31:00
#5: Mari Lo

Inspirerande för mig som varit engagerad sedan kärnkraftsomröstningen -80.

Jag har varit med och stoppat besprutningståg och jag har blivit utkastad från Sigyn... skrivit insändare... propagerat... anstränger mig att leva som jag lär... Om jag skulle få önska något så vore det en massiv konsumentprotest - som när miljörörelsen lyckades skapa en massiv kampanj för icke-klorblekt papper på 80-talet.

Har man redan ett våffeljärn är det lätt-som-en-plätt att avstå från ett våffeljärn med Musse Pigg-motiv!!

...till helgen ska jag skriva lite pepp i min blogg...

2006-12-06 @ 15:17:41

Jag såg ett reportage om en holländsk familj som köpte ett lantbruk i södra Halland för småpengar. Småpengar för dem alltså, eftersom det uppenbarligen är väldigt dyrt att överta lantbruk i lilla Holland. Men jag kan faktiskt inte minnas ifall den här familjen satsade på brutal stordrift eller ifall de tänkte ekologiskt.

Det finns en del tveksamheter i den svenska modellen. Å ena sidan sett har vi oerhörda naturtillgångar främst i form av vattenkraft som utnyttjats i hundratals år där skadan på naturen redan är skedd om du förstår (men jag är en älvkramare. LÅt bli de som är kvar!) plus att åtminstone här på västkusten står vindkraftverken lika tätt som dikesblommor.

Men vi har märkliga lagar som andra länder saknar, vad gäller dieselbilart t ex. Eftersom det finns dieselbilar som är oerhört mycket renare än de allra flesta bilar är det synd. Dessutom är Sverige ett av få om ens några länder som låtsas som ingenting när vi lägger ner kärnkraftverk och ERSÄTTER med fossila bränslen.

Det finns mycket att jobba med i båda länderna antar jag...

2006-12-07 @ 12:17:36
#7: Josephine

Mari Lo - oj, har du blivit utkastad från Sigyn? (för den som inte vet är Sigyn det svenska fartyg som fraktar uranbränsle till och från kärnkraftverken) Det måste du berätta om! En sak jag undrar över är huruvida det är miljövänligt eller inte att använda riktigt gamla elektriska köks-apparater som fortfarande fungerar utmärkt, när de använder mer energi än moderna, men å andra sidan om man slänger dem blir de ju sopor och det är långt ifrån allt som plockas isär och återvinns... Jag har en brödrost som säkert är från 60-talet... senast.

Studiomannen - ja, mark är skitdyrt här eftersom det inte finns så mycket av det! För tomtplätten får du betala en miljon, minst och sen tillkommer ytterliggare en miljon eller snarare två för ett enkelt husbygge. Inte som på landet i Sverige där vissa kommuner säljer tomtmark till symboliska summor eftersom de vill ha mer folk som flyttar in! det senaste jag hörde (på radion) var holländska bönder som sålde och köpte nytt i Polen och östeuropa! :-)

Värmeväxling är en teknik som borde kunna utnyttjas mycket mer i alla fall i norra Sverige... i Spanien invigde de nyligen ett stort solkraftverk som med ett antal tusen speglar ger energi till en mindre stad! vad de hittar på när det är molnigt fick jag aldrig veta...

2007-10-16 @ 00:59:02

Al Gores film är ren propaganda med fakta fel:
http://www.canada.com/nationalpost/news/world/story.html?id=44943ea6-410e-4285-afaf-508f9b606867&p=1

Bara en ego trippad Al som vill synas, inget mer...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: