giraffen197

2006-12-11
23:27:47

Hälsningar från knäet

knä


Igår fick jag ta av bandaget och fram tittade två ögon!

När jag sitter ner ser man inte hur svullet det är, men när jag står upp! oj, oj... jag kan böja på det drygt nittio grader innan det börjar strama, men jag kan inte belasta det någonting när det är minsta lilla böjt, inte ännu. Därför går det evinnerligen långsamt i trappan... höger ben rakt utsträckt och ett stag i taget. Jag som är van att kliva uppför och nerför trappan i fem kliv... Annars sitter jag mest still. Utomhus (i lördags och igår, men inte idag) använder jag kryckorna. Idag har det ändå varit skitväder, men imorgon är solchans utlovad.

bibl


Sjukhusbibliotekarien gjorde en rond in på min avdelning på onsdagsmorgonen. Hon är den enda bibliotekarien från Haags kommunala bibliotek som arbetar på ett sjukhus i Haag (och här finns flera stycken sjukhus). Alla de andra drivs av entusiaster och biblioteksvänner dvs. obetalda frivilliga. MCH Westeinde är det enda sjukhuset som betalar för sin bibliotekarie. De anser kanske att utgiften är tillräckligt liten och försvarbar i förhållande till resten av budgeten? Och hon är definitivt en av dessa som lever för sitt jobb! Poserade glatt. :-)

För övrigt fick jag 257 poäng senaste försöket på DNs "ord på ord" vilket gav en femtonde plats (men snart halkar jag ner). Konsten är att komma på många och långa ord... jag fick till två: "träbock" och k-ået blev början till "kylare". Spelet accepterar inte bestämd form, pluralis, presens, imperfekt och en massa annat, däremot alla möjliga konstiga småord? såsom "hu!", "je" och "åga" - vad är det? åga... är det en ejderhona? Hannen kallas för guding, ågan har jag för mig är honan...*kollar* Nehej, det är en "åda" som är en ejderhona.
---------------------------
Betr. ÅGA, se utdrag ur SAOL

åga el. 4aga s. oböjl.;
i uttr. ligga på åga el. aga ligga och vara orolig att inte vakna i rätt tid
----------------------

Aha. Ja det behöver jag ju inte oroa mig för just nu... *ler*

Vad mera?
Nyligen tittade jag till "Embryo" efter att inte ha varit där på ett bra tag. Och jag trillade nästan av stolen! inte nog med att han nu är på jordenruntresa och därmed ligger bloggen still, hans skapare har avslöjat sig! och det är ingen mindre än Magnus Carlbring, poeten som fick VIs litteraturpris 1999. En av de få diktsamlingar "Sånger från E4:ans avfart" som jag kommit mig för att låna på bibblan och läsa.

Jag minns dikterna som begripliga, eteriska och ett härligt nyskapande språk... något med håret som flöt ut som svart asfalt... (fast inte skrivet exakt så förstås).

Jo, det var väl allt just nu.
Säg till om du lyckas ta fler poäng än mig i ord på ord!

*grin*
Josephine
Kommentarer:
2006-12-12 @ 21:46:22
#1: Annela

Det högsta jag fått är 203, men ibland får jag till det men då blir orden inte godkända.:((

2006-12-12 @ 23:22:08
#2: Josephine

Idag kom jag upp i 277p! vilket räckte till en 29:e plats (med resv. för att man åker ner ju fler lösningar som kommer upp) Jag använder mig nu av papper och penna och har skrivit ner alla bokstäverna i den ordningsföljd de kommer - på så vis kan jag planera lite och klura ut nya kombinationer, men det krångliga är att klura ut vilka lodräta ord man kan göra - den första vågräta är lätt, därefter blir det svårare men det går att få till också ett lodrätt på sju, men helst ska man ju ha fyra, fem av dem för att ha en chans... fick en liten överraskning idag då jag valde ett s som joker ("smör") och det blev både "smörj" och "sist" :-)

2006-12-18 @ 17:20:32
#3: Quid Vis

Mitt knä hälsar till ditt knä som var med om samma sak för exakt ett år sen. Sen gäller träning träning och åter träning. Krya på dig.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: