giraffen197

2006-07-20
21:38:20

Min nya cykel!

cyk


Igår skedde det. Andra i min ålder köper hus och bil, jag köper en sprillans ny cykel! *grin* Den gamla var så trasig att jag fick tejpa ihop bakre stänkskärmen, tejpa upp stödet som bara föll ner och cykelhandlaren vägrade att göra något mer med mina växlar och vajrar. "Det är inte värt det" sa han. Två ekrar där bak var också av.

Så det kändes lite som att jag när som helst kunde bli strandsatt var som helst i stan och därefter tvungen att åka buss och spårvagn i evigheters evigheter till mina städtanter och gubbar. (Precis som i andra städer går förbindelserna antingen kors och tvärs eller i kringelikrokar, men aldrig på diagonalen från A till B, vilket gör att kollektivtrafiken tar dubbelt så lång tid som cykeltrafiken. I alla fall i Haag.)

Denna mycket holländska cykel (den är orange!) har tillverkats i Lelystad i Nederländerna. Företaget är från början Taiwanesiskt. De började tillverka cyklar 1972, men under andra företagsnamn. 1986 tog den nye direktören Bill Austin ett nytt grepp. De öppnade en fabrik i Holland och började tillverka kvalitetscyklar.

cyk2


Denna cykeln är speciell... inte nog med att den är helt ny även till modellen, den är size "Large" och med sadeln maximalt höjd cyklar jag med raka ben! Jag kände mig som en nybörjare... detta har inte hänt på tjugo år! att jag inte kunnat sätta ner hela foten i backen utan balanserar på tåspetsen... Det känns som om jag cyklar på någon sorts cirkus-cykel eftersom jag sitter så otroligt högt upp! (ca fem centimeter högre än den gamla cykeln). Balansen är annorlunda. Det kommer att ta ett tag att vänja sig.

Igår och även idag... smålycklig på ett barnsligt vis... som ett barn som av ren lycka vid julafton eller födelsedag vill gå och lägga sig med cykeln i sängen!

Och så det passande namnet: "Giant" hi hi ;-)

*ler*
Josephine
Kommentarer:
2006-07-20 @ 22:33:19
#1: Carolina

Vilken fin cykel.
Blir så sugen på skrivarcirkeln när jag läser om den. Kanske känner jag att inspirationen och tiden räcker till någon gång. Fram till dess kommer jag njuta av era alster.

2006-07-21 @ 10:22:55
#2: Mette

Åh vad fin holländsk cykel!

Min syrra är 41 och utan barn, villa, hund, bil - hon ska också köpa ny cykel, hehe.

2006-07-21 @ 20:03:34

HiHi! Giant! Men allvarligt talat -Du kanske skulle kontakta dem och föreslå att du gör ett reklamjobb?
Jättefin cykel, härligt att känna "barnslig" glädje!

2006-07-21 @ 23:19:13
#4: Excessa

Jag har bara bil och cykel.. fast jag är ju, å andra sidan, inte i din ålder.. *flinar*

Göörsnygg cykel!

Ett litet tips; När du ställer in höjden på sadeln så låt inte knä rätas ut helt.. om man har en liten vinkel i knä när pedalen är längst ner så slipper man stopp i rotationen.. *fattar nån den förklaringen tro*
O när man cyklar så får man mer kraft om man låter vristen vara avslappnad (att ha en stel vrist tar onödig energi eftersom foten ändå hålls kvar på pedalen pga räfflor o någon fysiklag)..
Alltså; ha pedalen under framfoten o tryck ner hälen.. håll tårna så mycket inåt du kan (utan att det blir obekvämt), hälen utåt och knäna inåt.. o lägg muskelarbetet på hela benet..
o kom ihåg hjälmen!

När jag var liten (mindre) så sas det att tomma lador behöver inga tak.. vad jag sett av dig så har du abselut ingen tom lada!

2006-07-23 @ 21:58:12
#5: fille

Jag cyklade inte på fyra år när jag bodde i Karlskrona. Men jag hittade stilen väldigt snabbt. Du kommer att vänja dig på bara några dagar.

En annan är i princip cykelbunden nu, en gammal ledskada kom upp till ytan på min senaste vandring, så efter tre dagar fick jag åka hem, med svullen fot. Men det var en fin tur.

2006-07-24 @ 20:33:59
#6: Josephine

Carolina - du är så välkommen att hoppa på tåget när du kan och vill! Avgång ungefär en gång i månaden ifall inte oftare.

Mette - visa henne min! *ler*

En liten tant - Tanken har passerat genom mitt huvud. Vi får se vad vi kan göra snart, Patrick och jag.

Excessa - stopp i rotationen... jo, det borde stämma - för sadeln kan faktiskt ytterligare ett litet snäpp upp, men att då sträcka på benet till det yttersta varje gång jag trampar ner stannar ju av rörelsen.

Tomma lador behöver inget tak = jag fattar att det har med intelligens att göra, men jag förstår inte varför en "mindre" intelligent person, inte skulle få ha ett "tak" = bli respekterad (??) för sina andra talanger? Jag är relativt bra på att skriva, men fullkompligt hopplös på en basketplan. (t.ex.)

Fille - var vandrade du? och när kommer du och vandrar med mig i Ardennerna? (bara ett par timmar, jag orkar inte vandra 40-50km och mera som du gör)

2006-07-25 @ 22:20:08
#7: Excessa

Förlåt mig, jag hade för bråttom.. "Tomma lador behöver inget tak" har mer med vinter att göra.. exempelvis om man står ute o fryser så tänderna hackar men man tackar nej till att få låna en mössa.

Tack, jag behöver lite tankeställare! :)

2006-08-03 @ 22:28:49
#8: Bloggblad

Vilken snygg cykel!!! Du använder väl hjälm?

2006-08-28 @ 22:27:45
#9: junitjej

Vilken fin cykel du har skaffat dig! Hur många växlar?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: