giraffen197

2006-06-20
21:04:30

Galghumor

Galghumor


ok. here we go! vilka gamla galgar med gamla tryck på har DU i din garderob? Jag hittade bara två... trodde jag hade fler, så många trägalgar som jag har...

På den översta står det "Björks skrädderi, (telnr.) Vetlanda" och på den andra står det "Kungl. Upplands Regemente"

Idén kommer från Lottens blogg ett blogginlägg från den 26:e April som jag kom till via Deep editions blogg. Så går det när man surfar runt, man hänger lätt upp sig på något..

uppdaterat:Helenas galgar

Och jag skrev där att jag skulle skriva upp den enda Falstaff Fakir-vers jag vet... min pappa citerade den alltid under middagarna och fram till säkert 25 års ålder trodde jag det var hans egen ordvitsighet för sådan är han, min far, långsökta lingvistiska skämt är hans specialitet!

Med reservation för att den säkert inte är korrekt,
jag ska kolla efteråt!

"Efterrätt äter man på tallrik,
men tänker man efter rätt,
är även den skog tallrik,
som rik på tallar är."

*ler*
Josephine < Smålänning

Uppdaterat: jag har inte lyckats hitta versen (än)...
den kanske tillskrevs Falstaff fast han egentligen inte skrivit den själv?
Kommentarer:
2006-06-20 @ 22:09:12
#1: tina

hej på dej...nu när jag hittat dej surfar jag in här allt som oftast för att se hur duhar det...ville bara liksom tala om att det kommer ett mail till dej såsmåningom...har inte glömt alls bara inte hunnit...imorgon bär det av till Trelleborg över dagen för att hälsa på mormor och morfar en sväng...

Kram , Tina

ps jag har många gamla hängare men ids inte gå och kolla vad det står på dem...

2006-06-20 @ 23:32:33

Det finns en trevlig Helena som är galggalning, kolla här.

2006-06-20 @ 23:44:20
#3: Bloggblad

Det där citatet känner jag igen. Svärfar körde det också.
Så fort en lämplig dag kommer ska jag ha den årliga garderobsröjningen - då kommer många roliga galgar fram. Dvs de blir tomma när jag kastar plagg efter plagg i Myrornas container.

2006-06-21 @ 07:45:54
#4: Ninni

Känner inte igen versen...men gamla galgar har jag i min garderob.
Bla flera från Småland, min mamma&pappa kom därifrån!

2006-06-21 @ 08:09:25
#5: el pedro

detta var sannerligen annorlunda.
får kolla i garderoben helt enkelt

2006-06-21 @ 08:12:12
#6: Helena

Wow! Kungl. Upplands Regemente! IMPONERAD!

2006-06-21 @ 09:49:04
#7: crrly

.. och Deep|Ed hade snott Lottenlänken från mig... ;)

2006-06-21 @ 17:52:52
#8: Nils

"efterrätt äter man på tallrik,
men om man tänker efter rätt,
man även skogen tallrik kallar,
talrik som den är på sina tallar."
Har tyvärr bara två trägalgar i butiken,båda utan tryck på,men desto fler hemma.

2006-06-21 @ 20:09:51
#9: Josephine

Tina - ett snailmail kanske? email går ju mycket fortare ;-) jag har inte heller fått tummen ur att skicka det jag skulle skicka (med snigelpost), men det blir så småningom.

Lotten - medan jag länkade skrev du kommentaren- he he - exakt samtidigt! dina word-verifications-tröjor är kanonroliga :-)

Bloggblad - din svärfar? uj uj... jo det hör väl eg. till den generationen och uppåt.. har jag sagt att pappa samlar Oscariana? han har fyllt ett helt rum mer eller mindre. Oscar II var ju kung under Axel Wallengrens (Falstaff Fakir) tidsepok. Kul att läsa lite om honom och av honom - snacka om gammal student-jargong! *ler* De där akademiker-grabbarna är sig lika, då som nu.

Ninni - vad trevligt :-) "Ja de va flickorna från Småland..." *nynnar*

el pedro - ok, jag ska spana in vad du hittar... :-)

Helena - morfar var officer någonstans där... eller om det kanske var HanS far... den äldre var major och den yngre blev överstelöjtnant. Hmm torde höra till morfars fars arbetsplats. (tror jag)

Crrly - så går vi runt kring vårt bloggebärs-snår... hi hi

Nils - fantastiskt! jag antar att du sitter med en av hans böcker eller liknande? Det kan ju ha varit en vers i en av de tidningar eller tidskrifter där han fick sina alster publicerade oxå..

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: