giraffen197

2006-06-27
20:26:26

Skolavslutning (Skrivarcirkeln)

Fiktion blir det inte,
jag plockar och donar och blåser av dammet
från några av mina minnen... *ler*
-----------------------------

Solen lyste utanför och in i den stora ljusa kyrkan. De många grå bänkarna, under konfirmationstiden måttligt fyllda, var fullsatta och fler ändå stod bakom, trots att låg och mellan hade sin avslutning tidigare än högstadiet. Vägen utanför och upp vid sidan om kyrkogården kantades av bil efter bil.

Första klass, den gamle kocken gick i pension. Han som regelbundet kom in i matsalen från köket och vrålade "TysTnad!" så det dångade i taket och eleverna satte i halsen. Tyst blev det. I fem minuter. Den nye kocken som började året efter hade vunnit pris för sin franska sparris-soppa. Jag vet inte vem som bad honom eller om han ville det själv men efter ett par veckor så fick vi smaka. Ingen tyckte om den. I alla fall ingen av eleverna. Skolmat ska man ju inte tycka om, men jag åt och växte och tyckte det var gott med allting, utom den stekta strömmingen som de hade dränkt en andra gång i margarin. Nej, den var riktigt äcklig jämfört med den fina färska strömmingen på Storö, stekt i smör.

Storö... förlösningen efter det långa skolåret, räddningen efter pest och pina, retande skolkamrater och förmanande föräldrar. NN den värsta plågoanden fattade raskt hur nära det låg mig om hjärtat och kommenterade föraktfullt "ska du åka till tekniska storö i år?". Jag kunde aldrig låta bli att reagera, alltid, det var slag under bältet, hädelser.

Psalmerna vi sjöng, sommarsångerna, den ljusa kyrkliga atmosfären... minnet får ett lätt religiöst skimmer av andaktsfullhet. Sommarlovet. Och vi sjöng för full hals och det spelades. Många avslutningar fick jag spela tillsammans med musiklärarinnan vid pianot och kören, tillsammans med en annan elev som spelade fiol, tillsammans med gitarr och kanske även blockflöjt.

Hi hi blockflöjt var obligatoriskt i andra klass. Och det var på avslutningen som vi skulle spela, även de som inte ville, och det lät därefter! Hur många började inte hata blockflöjt efter det tvångsåret?

Den älskade skolavslutningen... vi gick även senare när Ms syster och Ms bror slutade. Redan jättenostalgiska sjutton år gamla. De vilda blommorna, det nyklippta gräset på kyrkogården, barnens sång och blandningen av glädje och tomhet. Inga lektioner eller läxor utan en ändlös rad av dagar fyllda av sommar.

Rektorns tal verkade alltid så långt. Få lyssnade ordentligt på vad han sa. Alla längtade ut, bort. Blickarna gick längtansfullt till de stora fönstren och solskenet utanför. Vi åkte i regel efter bara några dagar upp till Stockholms skärgård och midsommar med riktig stekt strömming.


Josephine
Kommentarer:
2006-06-27 @ 21:19:08
#1: Mette

Åh vad du än säger. Den var bra. Ville höra lite mer om NN för att få lite action. Men förstod allt så - kom ihåg... grusgång med bilar ända upp. En kock! Hahah, vi hade bara två mattanter som gjorde en ära i att laga så dålig mat som möjligt (verkade det som). Blockflöjt spelade jag. Jag var urusel. Men nu har jag nog fem stycken i olika storlekar. Måste nästan fota den ena till dig. Köpte för fem kronor utan mustycke. Den är över en meter lång - så vad är det? Super-alt? Jag älskar den - mina fingrar når knappt på min vanliga alt - men nå´n ton kan jag ta.

2006-06-27 @ 21:35:54
#2: Josephine

ville inte förpesta med mer om NN. Hon hör till historien. Ett exempel på hur avundsjuka och gud-vet-vad-mer som hon hade i bagaget hemmifrån kan göra en yngre tjej till mobbare.

utan mustycke? tycker den om katter istället? *retas lite snällt*

2006-06-27 @ 21:55:06
#3: Mette

Heheheh - ja jag vet att jag stressar ibland när jag skriver... grrrr!

2006-06-27 @ 22:34:10
#4: Excessa

och i minnena återfinns alltid dessa förstörelsemänniskor..
Kan vi inte jobba för att ta en skolavslutning där vi kastar ut dom där obra minnena?
Fast.. i o för sig.. utan dem vore vi inte de vi är idag.. o något annat kan vi ju inte vara..
Bra skrivet!

2006-06-28 @ 22:14:10
#5: Ninni

Mmmm vilka minnen man har av skolavslutningar!!Tänk ett helt långt sommarlov som väntade utanför kyrkans portar...härligt!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: