giraffen197

2006-03-04
14:16:23

Dalahäst

Dalahäst



Beviset för att det finns en hel del holländare som turistar i Sverige. Denna hittade jag för 70 cent i en kringloop-winkel (typ Myrornas eller UFF). Rena kapet. I souvenirbutikerna i Gamla stan kostar den tio gånger så mycket...

Lite mera om Dalahästen.

Jätteintressant att läsa om tillverkningen! Med en hyvel, två bandsågar och endast ca 55 personer tillverkar företaget 100 000 hästar om året!


Josephine < patriotisk idag

Andra bloggar om: sverige, souvenir, turism, hantverk, träslöjd
Kommentarer:
2006-03-04 @ 23:23:13
#1: Bloggblad

Har du varit i Nusnäs? De har en helt makalös park med dansbana nere vid vattnet - och gubbarna i trakten dansar så himla bra!!!!

2006-03-05 @ 11:08:52
#2: Josephine

näpp, jag har varit strax norr om Borlänge och hälsat på min bästis när hon bodde där, men inte sett några riktigt stora turistattraktioner egentligen. Dalarna är ett mycket vackert landskap annars!
Så ska jag gå på dans där då måste jag öva upp mina stappliga danssteg innan?.. ;)

2008-01-30 @ 11:53:30

Har inte alla en dalahäst hemma?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: