giraffen197

2006-03-22
10:43:44

Scheveningen (2)

Idag blir det lite bilder från stranden från igår.

blåst

Det blåste.


blåst2

21:a mars och nästan alla standrestaurangerna har redan snickrats upp.


stranden

Fortfarande kallt och ganska öde.


tankers

Tankbåtar på väg till Amsterdam. (Ijmuiden)


pelare

Under pelarna till piren. Lågt lågvatten. Med rejäla fiskebyxor hade man kunnat gå ända ut.


restaurangen

Här ute äter man en riktigt god middag med vågorna under matbordet.


piren2

Piren glasades in för ett par år sedan.


piren3

Den yttersta plattformen används inte. Det finns planer på att riva och bygga ett Dubai-liknande hotell, men det vore att förstöra utsikten tycker jag. (Och många med mig, därför görs ingenting.)


stranden2

lååååååånggrunt


ebb

Sommartid ligger vi på rad och grillar oss...


paviljong

Strandpaviljongerna. Uppe till höger syns ena flygeln av kurhotellet.


paviljong2

Betongplattorna såg jag förra vändan till stranden. Tack vare dem kan även rullstolsburna besöka strandrestaurangerna. Och man slipper sjunka ner i sanden med sina högklackade... ;-)


inne

Innanför är det varmt och mysigt...


äppelkaka

Äppelkakan är god (fast den serveras kall), men det här med vaniljsås har inte holländarna fattat. Utan du får istället sockrad vispgrädde från flaska. Någon som vill komma ner och öppna en svensk strandpaviljong? Svenska midsommarrätter, sill, nubbe och till efterrätt svensk äppelkaka *mums*


penseer

Och så avslutar vi med lite violer. På ren frenska "penséer".


Groeten,
Josephine i Haag
Kommentarer:
2006-03-22 @ 20:42:48
#1: Excessa

Vilka härliga bilder.. blundar o sätter mig i en solstol, där det är minst folk, under en filt o bara lyssnar på havet.. :-)

2006-03-22 @ 22:47:21
#2: emmet

Scheveningen?

2006-03-22 @ 23:17:42

Åh, vad jag gillar så'na där bilder på låååååånga sandstränder, i synnerhet utan folk och gärna med lite grå himmel. Jag vill gå där i vinden och tänka stora fria tankar.

2006-03-23 @ 11:35:35
#4: lisa

ah, den piren ser gudomlig ut. jag har någon konstig förkärlek för pirar (finns det i plural? en pir, flera pirar?!) och hade lugnt kunnat tänka mig att bo på en och svaja i takt med havet. eller kanske inte. efter ett tag hade man nog tröttnat på skvalp och gung.

2006-03-23 @ 11:37:32

Ljuvliga bilder, får lust att åka dit!

2006-03-23 @ 12:12:41

Nu vill jag åka iväg ... IGEN!

2006-03-23 @ 14:35:53

kanonfina bilder, Josephine!

Vi sprang på ett par glada holländare härom dagen. På krogen, förstås! :-D

Jag stod och DJ:ade och min kära hustru var chaffis åt mig, eftersom alla mina mediciner har röda trianglar på sig. Hon och hennes kompis stod bredvid mig och de glada holländarna började prata med dem.

Jag var ju lite upptagen men hörde samtalen. Ingen fara för mig. Jag är inte lagd åt det svartsjuka hållet och de hade väl inga större erotiska utsvävningar i åtanke utan ville bara tjata lite.

Har ni varit i Holland? Jasså inte? Prat, prat, bla, skratt, bla, fniss.

Nr 1 på deras lista över skäl att åka till Amsterdam:

"The coffeeshops"

:-D

2006-03-23 @ 18:34:48
#8: Josephine

Excessa- du lär behöva mer än en filt för tillfället *frrrrrys*

Emmet - stranden heter så, efter fiskebyn intill som i början av 1900-talet smälte samman med Haag.

En liten tant - javisst! man blir så härligt fri vid havet :-)

lisa - ingen SAOL hemma? min ligger nog i en boklåda i S-e... pirar borde det ju bli, men de omtalas ju aldrig i plural så det känns något ovant... tyvärr kan man inte använda ordet "vågbrytare" för det är det ju inte. Det är en äkta modern promenad-pir.

Flasknosen - du är välkommen! finns lite plats på golvet om du kan sova på luftmadrass ;-) (inbjudan gäller även Mamselamsen ;-)

Peter Käck - Holländarna är ett roligt släkte och Amsterdam och Rotterdam är speciella ställen... i vilket annat moralkonservativt land (mer än USA då) kan du annars se stora affischer med kampanj mot svordomar? (förbundet mot svordomar) återkommer regelbundet varje år... Det finns hela byar längre bort mot öster som skulle få Knutby att framstå som sekulariserat.

2006-03-23 @ 19:37:17
#9: Gitta

Det ser ju ut som vår! Härhemma går det inte att göra iordning balkonglådor med penséer än, de fryser bara ihjäl, precis som vi...
Vad gäller holländarna pratar maken i nattmössan. De var mycket galanta och ville mest bjuda på något att dricka, alternativt konversera med två undersköna damer i största allmänhet, men vi körde ju tyvärr bil!

2006-03-23 @ 23:49:22
#10: Josephine

Gitta: vilka penseer har ni? våra är fryståliga "pansar-penseer" *grin* Det ante mig att Herr Käck försökte va' rolig... se sådanadär ironiska kommentarer är bortkastade på mig, jag tar ju allt skrivet för bokstavligt *lol*

2006-03-26 @ 11:10:43
#11: gitta

Visst fixar penséerna frysknäppar, men nätterna här lyckas FORTFARANDE slå till med -10. Och då påstås det här ändå vara södra Sverige... Hutter hutter! På dagtid är det trots det oftast soligt och klart, så vi sliper ju i alla fall det sedvanliga slasket, vilket inte är helt fel!
Men snö i Mars... Jag säger bara Norrland, var går gränsen egentligen? Sen är det inte nödvändigtvis något fel på Norrland, om man gillar snö, kyla och vintersport. Det gör inte jag.
Herr Käck ÄLSKAR Norrland. Han brukar börja vänta på vintern i maj, prata om hur roligt det är att skotta snö i juni och fullständigt prata sönder HELA sommaren med hur lååångt det är till vintern, och kommer den inte snart, och usch vad varmt det är allra senast 1:a juli. Han trivs!
Fast han har noterat att några av våra snödroppar har vågat börja titta upp. Kanske är det för min skull...

2006-03-26 @ 14:30:54
#12: Gitta

Och nu blev det snökaos...

2006-03-27 @ 17:54:04
#13: d haraway

resa resa, rida ranka, vart bär det av? amsterdam verkar ju rackarns trevligt.

2006-03-28 @ 07:00:40
#14: Mette

Vilka underbara bilder. Tänk att de har glasat in piren... så märkligt...

2006-03-29 @ 10:56:39
#15: Manon

Vilka underbara bilder!!! Längtar...

2006-03-31 @ 00:34:39
#16: Therese

Härliga bilder. Havet är något jag verkligen saknar här i Madrid.

2006-03-31 @ 20:37:39
#17: Josephine

Gitta - ni får fira semester var för sig - du i solen på Kanarieöarna, han på ishotellet i Jukkasjärvi.

D - det ÄR mysigt i Amsterdam. Som ett jättelikt utomhusmuseum genomkorsat av kanaler. Nackont riskeras av allt fasadtittande, kanalbåtarna är bästa sättet att spana in husen.

Mete - jo, de trodde det skulle bli mer turister på det viset... vette 17:on hur de lyckas hålla rutorna rena från allt saltet bara? På restaurangen längst ut kan man äta gott och relativt billigt!

Manon och Therese - kolla med Transavia eller ngt annat lågprisflyg. Det finns vandrarhem i Haag med.

Augusti brukar vara en bra månad, havet har hunnit bli lite varmt då och chansen är stor att träffa ett otal snyggingar semestrande eller sommarjobbande vid stranden. Här finns de RiktigA baywatch ;)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: