giraffen197

2006-03-15
20:58:22

Skrivarcirkeln - Annelas bidrag!

p.g.a. problem med Blogger (Det finns fler bloggare som har haft uppladdningsproblem de senaste dagarna. Blogger ger mycket utrymme, men om det inte fungerar tillfredsställande?...) så blev Annelas bidrag försenat - men här är det!"Starka svarta känslor"

Hon gör kopplingen svarta känslor - de sju dödssynderna vilket ger en spännande text! Emellertid räknar Annela bara upp fem av dem, en till kunde jag ur huvudet tack vare filmen "Seven" med Brad Pitt och Morgan Freeman. Det äckliga mordet av en överviktig man vilket ska föreställa straffet för "frosseri" glömmer man ju inte bort i första taget...

Den sjunde synden var lättja, vilket jag tog reda på, på susning.nu. Där fick jag också reda på dygderna med vilka dessa synder ska bekämpas!

De tre gudomliga dygderna är: "Tro, hopp och kärlek" och de fyra kardinaldygderna är: klokhet, rättvisa, tapperhet och måtta. De tre första är ju välkända, och det är alltså dygder! Ordet "dygd" har för mig en ganska torr och tråkig klang... barn av min tid associerar jag "dygd" med något nunne-liknande som hör hemma i ett kloster. *grin*

Men de här sju skriver jag under på!

ehm... fast då var det ju det här med måttfullhet... sju timmar framför internet (igår) kan nog inte räknas till måttfullhet precis...


Josephine - klart odygdig

ps. Näste man - sorry, kvinna! är Annaa Mattson med ämnet: "En händelse som förändrade mitt liv."
Kommentarer:
2006-03-16 @ 03:03:54

Japp. Blogger får mig att tro att det är fel på MINA grejor...

Visst känns detta som en gosemyspysig familj nu när jag känner mig tvungen att berätta att frun och jag har ont lite här och var och därför inte besökt din blogg på EVIGHETER!

Förlåt förlåt förlåt! :-D

Måste erkänna att jag fört ämnet på tal att bila ner till Benelux och titta sig omkring (det är svenska och betyder "köpa skor")...

2006-03-16 @ 11:54:14
#2: Annaa M

Nu har jag skrivit en riktig irländsk skröna... Skickar pinnen vidare till dig med ämnet:

"Drömmen som inte blev verklighet"

2006-03-16 @ 19:02:08
#3: Josephine

Peter - svar hos dig!

Annaa - denna får jag klura lite på... återkommer, upptaget idag!

2006-03-16 @ 22:22:04
#4: Annela

Vill bara säga att jag inte tog med Lättja och Frosseri eftersom detta är handling och tillstånd och inte känslor - som jag skulle skriva om.

2006-03-16 @ 22:49:47

Korrekt Annela! Känslor var det.

I övrigt undrar jag om man kan tänka som så att att det är OK att lata sig om man tränar på att vara klok under tiden? T.ex. genom att ligga och läsa?

2006-03-17 @ 13:22:36
#6: Annela

En liten tant:
Det måste absolut vara OK. Eller bara att liggga och tänka stora tankar. När ska man annars göra det?

2006-03-17 @ 16:51:34
#7: Josephine

Annela - OK. men visst är det ett spännande kapitel, våra synder och våra dygder?

En liten tant - det beror nog på VaD du läser ;;-)

Överhuvudtaget är läsning = att vila och vi lever så hektiskt idag med ett så massivt informationsflöde att vi verkligen BehöveR den vila som en underhållande god bok innebär! Det är nyttigt ur ren hälso-synpunkt alltså. *ler*

2006-03-18 @ 06:16:18

Era skrivarcirklar är en jättebra idé. Fast jag har bara läst dina än så länge. Ska läsa mera av de andras. Och jag ser ingen länk till mig här...

*retas*

För er andra som undrar över mitt ego har Josephine sagt samma sak inne hos mig.

Ska nanna kudden igen, men ska bloggpyssla senare idag. Då fixar jag lite länkar, däribland en hit.

God morgon!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: