giraffen197

2006-05-01
19:44:16

Tulpanfrossa!

tulpan1

Röda tulpaner

tulpaner2

Rosa-vita tulpaner

tulpaner3

Orange-röda tulpaner

tulpaner4

Det var många som kom för att fotografera sina barn bland blommorna.

tulpaner5

Fotografer

tulpaner6

Min fotograf :-)

tulpaner7

Flerfärgat

tulpaner8

Creme-färgade

tulpaner9

På avstånd i solsken är det som om Gud har dragit en gigantisk målarpensel över marken...

tulpaner10

Tre nyanser av rosa och därbortom rött.

tulpaner11

Perioden när man kan titta på de blommande tulpanfälten är väldigt kort, inte mer än ca 2-3 veckor. Odlarna låter nämligen klippa av blommorna innan de har öppnats helt för att löken ska dra tillbaka näringen. Tulpanlökarna odlas under ett år [rättat] innan de exporteras.

Narcisser

Narcisser fanns det också en massa av.

Narcisser2

Om det inte är påskliljor... Är narcisserna enbart de med små mittenblommor?

Hyacinter

Hyacinter

Hyacinter2

Gissa om det doftade! (en kille med Axe hade inte haft en chans i närheten av denna blomstersängen! ;-)

Hyacinter3

På andra sidan kanalen, antingen vita påskliljor eller narcisser.

Hyacinter

Lila hyacinter

tupp

Som avslutning en fin tupp och en vacker höna!


Josephine (som fått nog av tulpaner för i år...)

Andra bloggar om: Holland, tulpaner, narcisser, påskliljor, hyacinter, höns
Kommentarer:
2006-05-01 @ 22:20:59

Det verkar som att många förknippar den här måndagen med blommor.Hmm...anar onda krafter...utomjordiga sådan också...hmm...

2006-05-02 @ 08:38:04

Oooooh, vilket ställe! Måste vara speciellt att gå omkring där, känna alla dofter och låta ögonen dricka sig otörstiga på färg och skönhet!

2006-05-02 @ 08:46:38
#3: Josephine

Kommissarien - vilka är "många"? har din tjej önskat sig blommor eller? *ler* Våren är här, blommor och bin! ;-)

Flasknosen - det är det :-) Keukenhof är fint och trevligt och så, men det är ändå "bara" små rabatter, att se de långa blomfälten, det är grejer det!

2006-05-02 @ 22:24:40

Wow, vilka häftiga jätteränder! Så effektfullt när det är olika färger! Snällt av dig att dela med dig till oss som bor där ränderna är väldigt mycket smalare, och går i färgerna ljusare brunt - mörkare brunt... än så länge, men snart blir det åtminstone grönt här också! :-)

2006-05-02 @ 23:23:09

Hur underbart som helst för en tulpanfreak! TACK!!!

2006-05-03 @ 09:05:57
#6: Manon

Åh, vilka härliga färger! Tänk att det ser ut så på riktigt!!!

Jag har nu skrivit i skrivarcirkeln - vem ska jag lämna nästa ämne? Är det flasknosen?

2006-05-03 @ 19:25:45
#7: Bloggblad

Fantastiskt! Men nog har dom ett och annat att lära av de fem tulpanerna som överlevt flera års vanvård hos mig...:)

2006-05-05 @ 06:57:54

Nåt helt annat. Eftersom du är administratris i skrivarcirkeln och jag inte vet om du hinner tillbaka till min blogg, tänkte jag tala om att storyn var ren och skär prosa. Det stod endast under nyckelorden, men jag har lagt till en rad om det nu, eftersom det alltid är svårt på bloggen.

2006-05-05 @ 09:04:25
#9: Mette

Åh vad söt tupp med höna. Jag gillar höns... hehe... tycker de ser så bänga ut på nå´t vis så de blir söta.

När jag var liten fick jag lära mig att det fanns pingstliljor med. Är det ett skånskt uttryck eller finns verkligen den arten?

2006-05-05 @ 09:05:26
#10: Mette

Är det försent att gå med i skrivarcirkeln?

2006-05-05 @ 11:59:27
#11: Josephine

Flasknosen - aha...fiction.... så SÅ illa var det inte riktigt på riktigt då? *ler*

Mette - pingstliljor har jag också hört, det ska väl vara de med liten blomma i mitten då?
Visst kan du komma med i cirkeln! Jag stoppar in dig innan mig ;-) sen är det bara att kolla längs med de olika medlemmarna var pinnen är. Jag jagar på dem ibland när de går över tiden.... *grin*

2006-05-06 @ 08:59:49
#12: Lena

Fantastiska bilder du ger oss.Tack!

2006-05-06 @ 09:30:49
#13: Mette

Ja, jag får läsa vad ni skrivit också! Få se om det är någon trend i det hela eller om ni skriver helt olika...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: