giraffen197

2006-11-17
22:30:48

Bamse och Pippi

ok. ingen bok, men även serietidningar får snällt packa ner sig tillsammans med denna kategori. Anledning? jag hittade detta fantastiska blogginlägg av Bloggfrossa som jag hittade till via min besökare Lars.

Bamse var mitt ideal när jag var liten. Och den allra viktigaste orsaken var att han var SnäLL och hjälpte till att stoppa mobbning och såna saker. Dessutom var Skalmans sidor som regelbundet återkom med lektioner i de mest skilda ämnen jätteintressanta. Jag visste allt om DNA innan jag hade fyllt tio. Men jag (och min bror) var ganska ensamma om att tycka om Bamse... min bästa kompis hade Gnutten och Bobo, hennes kompis hade Kalle Anka. Numera tycker min kille att jag ibland uttrycker mig på ett liknande sätt som det där eländiga flygfäet. Om han (ankan då, inte min ekorre) inte var så mycket av en favorit innan ligger han nu definitivt i botten av listan.

Nutida seriehjältinna måste bli Nemi. Tänk vad ens smak förändras...

Vem var det förresten som skrev för ett par år sedan att Pippi Långstrump var ett typiskt exempel på en DAMP/ADHD-unge?

Josephine - med flätor skrämmade lik Pippi...

och nu när jag nämnt Pippi så måste jag ju lägga till att på holländska kallas hon Pippi Langkous - såhär låter Pippi-sången på holländska!

texten:

Twee maal drie is vier, wiedewiedewiet en twee is negen.
'k Richt de wereld in wiedewiede naar mijn eigen zin.
Hai! Pippi Langkous, tollahé, tollahé, tollahopsasa
Hai! Pippi Langkous, die doet haar eigen zin.
Drie maal drie is vijf, wiedewiede wie wil van mij leren?
Vier min vijf is twee, diedeldodel doe eens met ons mee.
Hai! Pippi Langkous, tollahé, tollahé, tollahopsasa
Hai! Pippi Langkous, die doet haar eigen zin.
Ik heb een huis, een kakelbont geval
Een aapje en een paard, gebruiken het gewoon als stal
Ik heb een huis, ofschoon ik heel graag reis
En ieder die mij mag, die neuriet mee op onze wijs
Drie maal drie is vijf, wiedewiede wie wil van mij leren?
Vier min vijf is twee, diedeldodel doe eens met ons mee

Andra bloggar om: Bamse, Pippi Långstrump
Kommentarer:
2006-11-17 @ 23:12:37
#1: Bloggblad

Tre gånger tre är fyra - och fyra minus nåt är två.
Det var allt jag fattade, förut tjolahopptjolahejtjolahoppsansa...

2006-11-17 @ 23:39:33
#2: Josephine

vijf = fem ;-) fyra minus fem är två... rolig räkning det där. Hon ställer allt upp och ner och alla barn älskar det! Det går absolut inte att tolka barnsagor eller barnprogram ur ett vuxet perspektiv.

2006-11-17 @ 23:40:13
#3: Josephine

om man inte vill ta hem roliga poänger förstås ;-)

2006-11-18 @ 01:09:28
#4: fille

Bamse är fortfarande min favorit. Han blir bara bättre ju äldre man blir.

Pippi har verkligen ett bokstavssyndrom. Ett mer självupptaget egobarn med dåligt humör får man leta efter. Lite längre i Astrid Lindgren -hyllan på biblan: Karlson på taket, han är ännu värre.

Helt orelaterade fakta:
Björktickan är en av de få svenska svampar som bara växer på ett underlag, i det här fallet björk. Tickan är seg men ändå ganska stabil i konsistensen. Det gör den lämplig till två användningsområden: nåldyna och strigling. Strigling är det sista steget när man slipar en knivsegg, egentligen inget man gör för att eggen skall bli skarp, utan för att den skall förbli det.
Nu det mindre välkända: om man försöker sig på att förvar en bit björkticka hemma kommer efter en tid den vit sav ut ur snittytan man fick när man skar bort den. Denna luktar ungefär som kokt mjölk. Skarpt. Luktar ner hela lägenheten, och fastnar på fingrarna. Bara så ni vet.

Skickar dig ett mail snart Jo, saker jag inte vill skriva i din blogg.

2006-11-18 @ 01:19:36

Pippi var väl inte bara en DAMP/ADHD-unge, hon var psykopat också har jag för mig. Det är underligt det där hur skallen spårar ur när människan går på anabola.

2006-11-18 @ 02:10:35
#6: Annela

Ujuj, vad det var svårt att sjunga på holländska - rena tungvrickningen.

2006-11-19 @ 18:03:27

Jag har en kluven inställning till Bamse och hans vänner. Å ena sidan uppskattar jag honom som ett avbräck mot den amerikaniserade serietidningsvärlden och det dito orienterade likriktade samhällstänkande eller brist på sådant som pådyvlas barn av idag. Å andra sidan kan Bamses "helyllighet" och förmyndarhållning ibland stå en upp i halsen.

Precis som huvudpersonen i Jan Guillous "Ondskan" så bygger Bamse ytterst sin makt och sitt inflytande på sin våldspotential. Även om Bamse ständigt och jämt understryker hur han avskyr att slåss så är det hans på konstgjord väg frammanade styrka som sätter honom i respekt hos Krösus sork och andra som inte anammat Bamses folkhemsideoligi. På samma sätt använder Guillous alter ego knytnävarna för att bryta mot kamratuppfostranssystemet på Stjärnsberg. Hyckleri på hög nivå alltså.

Oj, det blev en lång kommentar det här.

2006-11-20 @ 14:36:02
#8: Anna

Hej. Var inne och läste om skrivarcirkeln och tyckte att det lät kul. Ämnar ni fortsätta med detta efter jul skulle jag gärna vilja vara med. Anna

2006-11-20 @ 16:48:05
#9: Josephine

Annela - eg. borde jag väl översätta också, men vissa ord är knepiga t.ex. kakelbont - bont-e är ngt som är färgrikt, kakel är kakelplattor men i detta sammanhanget tror jag det är en sorts holländsk benämning för något i stil med kråkslott (TroR) - måste kolla upp det. Ordböckerna är tillbaka på bibblan för tillfället. (Jag lånar dem ibland när andan faller på.)

Lars- jag har ännu inte läst Ondskan...borde väl göra det antar jag eftersom det är en "modern klassiker". "Våldspotential" får mig att tänka på USA... och ändå - ordet ÄR starkare än pennan, varför annars bränna böcker? eller som i några av kommunerna i södra Frankrike - rensa ut "ofranska" böcker från biblioteken? (SAnT!!!)

Anna - javisst! du är välkommen att haka på i Januari!

2006-11-20 @ 23:29:27

Lite komiskt att våra tecknade seriefigurer får olika bokstavsbegrepp...
kram anki

2006-11-21 @ 14:53:20
#11: Annela

Jag har ett nytt ämne till dig på min sida. Lycka till!

2006-11-21 @ 23:24:45

Jag hänger inte riktigt med i vad att "ordet är starkare än pennan" innebär.

Ondskan är en helt ok bok, särskilt för att vara skriven av Guillou.

2006-11-22 @ 11:37:46
#13: Annela

Är det inte "pennan är mäktigare än svärdet"?

2006-11-22 @ 15:18:24

"Kamelen har ordet" heter det väl ändå?

2006-11-22 @ 18:02:36
#15: Annela

...i var ordet och ordet var Gud... fick jag lära mig som student
Kanske kamelen var ordet??:) (sa Bill till Bull)

2006-11-22 @ 18:04:09
#16: Annela

*begynnelsen* ska det vara efter "i" förstås

2006-11-22 @ 21:46:06
#17: Josephine

right - rätt tänkt med fel skrivet - "pennan är starkare än svärdet" ska det förstås vara... har bara läst de fyra Arn-böckerna av Guillou och dem tyckte jag om, han levandegör historien rätt så bra.
Gnuggar fortfarande tankeknölarna med det skriv-ämnet... har inte kommit på ngt uppslag än... och torsdag har jag orkesterrepetition på kvällen...

2006-11-22 @ 23:41:36
#18: Annela

Men du kan få dispens till fredag om det hjälper - eler vill du ha ett nytt ämne?

2006-11-23 @ 16:52:02
#19: Josephine

jag ska försöka kläcka ur mig ngt innan helgen, annars blir det efter. Tävling i Valkenswaard lör-sön (i Limburg - ni vet den där snutten av Nederländerna som sticker ut i söder och där Maastricht ligger)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: