giraffen197

2006-10-24
19:16:27

Göteborgare

Det är något speciellt med Göteborgare.
De (speciellt killarna då) är helt enkelt galna hela bunten. Frågan är vad de har fått det ifrån, om det är allt tittande på den där Poseidon-statyn som har ställt till det för dem, eller om det är frånvaron av riksdag och kungahus. Ingen förväntar sig på allvar att en Göteborgare skulle kunna vara seriös.

Ta bara en sån sak som Chalmers Barockensemble! Sveriges enda studentorkester i symfonisk sättning och de är väl i stort sett de enda studentmusikerna som sitter dödligt allvarliga iklädda frack eller svart klänning under en konsert... Studentorkestermusik kännetecknas av en otyglad spelglädje i kombination med humoristiska scenframträdanden (och öl). Barocken har en speciell grupp bestående av en diskare, en som torkar och en som krossar tallrickarna i en plåthink i takt med musiken. De spelar utan triangel men väl med en rejäl rektangel. Som obligatoriskt extranummer finns sedan trettio år (eller mer) ett stycke kallat "Musikaliskt skämt" där de begår brutala övergrepp på en stackars toalettstol.

barockensprit

Barockens barförråd i turnéns början, bilden tagen i Växjö juni 1993.

Sen finns det en del andra Göteborgare oxå, varav honom nedanför kallad "Ugglan". Radioamatör (73 ;-), tågfrälst, ornitolog och läser faktaböcker medan andra tittar på TV bara för att kunna klå varenda en som vågar försöka tävla mot honom i TP. (Trivial Pursuit)

Alltså borde han vara en värdig motståndare till Göteborgs-bloggaren El Pedro som menar att han är absolut bäst på TP. De håller i alla fall båda två på Frölunda ishockeylag. Ta en öl tillsammans!

JJ är en annan Göteborgare - i alla fall bodde han i Göteborg då jag lärde känna honom. Hur och var har fallit i glömska, troligen på någon studentfest. Student i engelska, han var aktiv i en teaterförening och jag gick på en föreställning där han spelade en kung som vars samvete plågade honom p.g.a. ett mord. Han tvångstvättade sina händer till den grad att han till sist använde en fil och ett rivjärn.. "Aaah! jag har blod på mina händer!" Var det Shakespeare? (uppdaterat) eller var det en av Terry Pratchetts böcker om skivvärlden?

En som inte var Göteborgare men väl studerade där var JB och han hade sannerligen en naturlig Göteborgsk humor! Jag gjorde misstaget att para ihop honom med en barockare och en väninna på en middag. De hade inte ens hängt av sig jackorna förrän jag knappt kunde andas pga skrattkramperna...

jag lär återkomma till ämnet!

*ler*
Josephine
Kommentarer:
2006-10-24 @ 21:22:08
#1: el pedro

studentgöteborgare är nog den sorten som inte ens jag står ut med :)

2006-10-25 @ 00:00:04

Har inga egna erfarenheter av Göteborg eller Göteborgare i allmänt. Men jag har för mig att det är en stad präglad av ganska mycket kriminalitet. Många gäng som gör upp i den där staden har jag hört.

2006-10-25 @ 00:18:44
#3: Dum

Göteborgare tar alltid, alltid plats. Och efter två öl spelar det ingen roll vem de är hos, var de är eller vad nånting överhuvudtaget handlar om - en göteborgare låter som sju människor what so ever.

2006-10-25 @ 18:29:19
#4: fille

Kommer aldrig att glömma orkesterledaren på en SOF-konsert i Linköping. 99 eller 01. Har aldrig hört en människa säger "Göteborrrg" så många gånger under ett enda framförande.

Barockensemblen är lite speciell ja, men toakrossen är rätt rolig, åtminståne första gången. Dock undrar jag var de får alla stolarna ifrån.

2006-10-25 @ 19:09:56
#5: Josephine

El Pedro - menar du att de super dig under bordet? *grin*

kom. Akut - jo, ett och annat får man ju läsa i kvällstidningarna, men jag undrar om inte Stockholm är värre trots allt?

Dum - alltså borde det räcka med en liten så har jag ju eg. sju... perfekt för "Snövit" *grin*

Fille - de brukar sätta upp stickers på olika toaletter under sina turnéer så att när den har tjänat ut kan de komma och hämta den... Jag hörde talas om ett julblot en gång, de blotade en guldfärgad bidé. (upphängd i en flaggstång(?)

2006-10-25 @ 22:39:37

typ som jag *ler*

Jag har alltid datorn på sitter en stund kommer på nåt när jag gör nåt annat sätter mig och skriver vad jag kom på fortsätter med IRL vilket kan reta mina barn till vansinne ibland när jag studsar runt..

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: