giraffen197

2006-09-17
11:11:14

Falsk dokumentär?

Nyligen var jag förbi filmhuset i Haag och plockade på mig lite foldrar om intressanta filmer. Filmhuset i Haag visar de lite mer alternativa filmerna som oftast görs utanför Hollywood. Där kunde man t.ex. se Josef Fares filmer varav de senaste "Cops" och "Zozo".

Denna gången blev jag nyfiken på filmen "China Blue" som gjordes förra året och som nu visas här. (Har den visats ännu i Sverige?) Jag älskar allt som har med Kina att göra, har läst massor med böcker m.m. så denna filmen kommer jag absolut att se!

Hemsidan till China Blue:http://www.teddybearfilms.com/chinablue

Döm då min förvåning när jag söker på internet och hittar denna kommentaren
under IMDb-sidan
-------------------------------
Fake, 24 August 2006

Author: Susan Jackson from United States

I am surprised that a "documentary" like China Blue can pass as a documentary and actually get funding (and then play on PBS). It is obvious that so many scenes in this fabricated and set up film are contrived, forged, and faked. The filmmaker Micha Peled ought to feel ridicule for telling the characters what to do and what to say. Furthermore, I watched a previous cut of this film a few years ago at Columbia University. What I noticed is that the story is the same, but one character is different: Jasmine has replaced a previous character, yet the script and narration is the same. What this means is that Peled extracted the dialogue from the original character (who was fired from the factory and he therefore lost his main subject), but imposed her dialogue on the new character named Jasmine. If Peled wanted to convey his ideological point of view, then he should have made a fictional film (and in many ways he did). His film lowers the standards of documentary film and also puts China's unfair labor abuses into a positive light because no one will trust him or his film. Therefore his film is dangerous to workers and activists who are trying everyday to organize. Instead, Peled paints a fake portrait. The editing is also contrived and made to seem like a strike happens. His film has so many flaws that I'm surprised none of the festival organizers have seen through it's obvious fabricated scenes. Don't trust this film, but still know that workers are exploited. A better title for this film is Contrived in China. Good luck, Peled, with your reputation as a documentary filmmaker.
------------------------------------------------------

Jo, på sätt och vis när jag läste om filmen först så undrade jag hur det varit möjligt för någon att kunna filma inne i en kinesisk jeans-fabrik överhuvudtaget... mutor?

Om det sedan är som Susan säger att mycket har arrangerats då kan det förklara en hel del. För min tanke då jag först läste om filmen var:

"Hur gick det för arbetarna som deltog i filmen? blev det repressalier efteråt? Inte kan fabriksägarna ha varit glada över att se hur deras produktion framställs i negativt ljus hos köparna?"

Tja, om du vet något mer så får du gärna kommentera!

Trevlig helg!
Josephine

ps. jag kom på att "Fahrenheit 9/11" utav Michael Moore ändå mer måste räknas som "falsk dokumentär" med denna kategoriseringen.


Andra bloggar om: film, dokumentär, China Blue
Kommentarer:
2006-09-17 @ 14:28:54

Utanför inläggets ämne: Jag har nu skrivit mitt skrivarcirkelbidrag "Sagan jag minns" och du har således ett ämne att hämta hos mig!

2006-09-17 @ 14:44:50

OBS! Jag har bytt ut ämnet nu- Insåg försent att det första var för likt ett vi redan haft i denna omgång. F'låt!

2006-10-23 @ 10:55:43
#3: minna

China blue utger sig inte för att vara en dokumentär och kan således inte vara en falsk dokumentär. Det är en missuppfattning. Den marknadsförs i sverige (ska visa om två veckor i Stockholm) som en dramafilm om verkliga problem. Vilket dramafilmer ofta brukar handla om. verkliga probelm.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: