giraffen197

2007-04-18
21:00:39

ondska?

image411

Utan TV och med sporadiskt nyhetsläsande fick jag se nyheten om massakern på Virginia Tech först idag. På DN läser jag samtidigt om fruktansvärda bombdåd med 170 döda i Irak. Så många döda, men kriget i Irak berör mig inte på samma sätt. Krig är krig, medan studenter som sitter i ett klassrum egentligen inte borde riskera någonting där de befinner sig. När ska USA ändra sina vapenlagar? När ska ensamvargar tas på allvar? När kommer vi att se varandra istället för förbi varandra?

Vi sitter här och känner oss så trygga och präktiga,
men gränsen mellan normalitet och vansinne är diffus.

När händelser likt denna inträffar undrar jag
om inte ondska verkligen är något fysiskt som nästan kan tas på.

Släck inte ljuset,
bli aldrig likgiltig.


Josephine


Andra bloggar om: Virginia tech, massaker, Blackburg, ensamvarg, ondska
Kommentarer:
2007-04-19 @ 13:43:39
#1: Bloggblad

Visst känner man sig maktlös... det är så oerhört svårt att fatta. Det pågår så otroligt mycket hemskt runt om i världen - åtminstone jag behöver stänga av det lite då och då och oja mig över hårbevuxna ben som inte klär i baddräkt...
och sen försöka fostra mina elever/barn/barnbarn i medmänsklighet.

2007-04-19 @ 13:44:12
#2: Bloggblad

Jag ser att jag automatiskt skrev "elever" först - kanske för att mina egna barn är vuxna och skötsamma redan...

2007-04-20 @ 21:21:01

Det är så hemskt för att i krig så är det liksom andra spelregler: "Den sig som in i leken ger får leken tåla" Okej, civilbefolkningen ska ju inte behöva lida. Synd att vi inte har gamla slagfält kvar så militärerna kunde döda varandra om de nu måste. Det är väldigt overkligt att någon ska skjuta i hjäl en massa som sitter i ett klassrum

2007-04-21 @ 07:27:59
#4: Inga M

Det ruggiga är att såna här våldsdåd gärna inspirerar andra galningar till att göra likadant. Våld triggar igång våld på något sätt. Och jag är skeptisk till medaias frosserier i det här.

Det finns ju massor av hemskheter i världen och fokus i TV-nyheter ligger ju på det och inte på det goda som också finns. Det är en av anledningarna till att jag ser allt mindre på TV. Jag vill inte att min själ ska "förgiftas" av ondska som jag inte kan göra något åt. Jag blir nedstämd av att se människor lida.

Jag kan bara försöka lära mina elever hur man är god och snäll mot sina medmänniskor. Det får bli mitt bidrag i microformat till världens goda.

2007-04-21 @ 09:48:07
#5: Josephine

Bloggblad - ja, det är lätt att bli väldigt väldigt negativ...
men jag vägrar ge upp min positiva livssyn, så länge det finns liv finns det hopp!
Som jag såg på en myspace-profil: "Love is the only power that can turn an enemy into a friend". Och det finns många solskenshistorier att ta del av, där människor som "borde" hata varandra har beslutat sig för att vända hatet ryggen och bygga upp relationerna igen.
Den tatuerade mamman : Jag fattar inte att det fortfarande bor människor i Bagdad. Helt otroligt.
:-/
kan de inte evakueras hela bunten??
så får de fanatiska idioterna ta kål på varandra...
Inga M - Av samma anledning känner jag inget större behov av att läsa nyheter varenda dag. TV har jag ingen sedan 1995 och jag märker ju när jag väl ser några TV-nyheter att jag reagerar mycket starkare än min omgivning som är mer eller mindre fullkomligt avtrubbad. Det är verkligen inte våldet som är det mest skrämmande, utan vår egen likgiltighet!!

2007-04-24 @ 23:33:11

krig är fruktansvärt på alla sätt men i en lugn fred situation och så blir det sånt här kaos så tror jag att man kan tänka sig in i situationen på ett annat sätt.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: