giraffen197

2007-12-01
09:42:39

chokladbokstäver

image620

Jag tycker det sköna med bloggandet är att det är så fritt. Att det inte finns ett bestämt sätt att blogga på, utan att man faktiskt kan göra det till vad man vill... Åtta gånger om dagen eller några gånger i månaden, dagboksanteckningar, propaganda, boktips, föreningsaktiviteter eller enbart fotografier - det är helt upp till var och en som vill publicera en blogg vad den ska innehålla. Total frihet... tycker "man"... men så har jag inte bloggat på en vecka eller två och jag tänker - Neeej... nu kommer IngeN att komma tillbaka för nu har alla tröttnat på att vänta på nästa inlägg! *grin*
Och så bloggar jag igen...
inte för att jag inte skulle ha något att skriva om, jag har ett boktips liggande, men först så ville jag tacka Hedgehog-Sara för hennes glad-blogg! (nej, jag slog inte besöksrekord, men det var inte långt ifrån..
;-)

Så, den som inte visste det vet det nu - jag är en periodare, allra mest när det gäller bloggläsande, men ofta också när det gäller skrivande. Det finns två bra sätt att hålla koll - genom nyligen där jag alltid pingar, och genom bloglines som går automatiskt och där man också kan se hur många inlägg som publicerats sen man läste bloggen sist. (Vilket inte går på nyligen?)
Och skriver jag inte här, så är det ganska troligt att jag skrivit på min myspace-sida eller i min yahoo-grupp.

TDH skrev den 20:e November ett mycket bra inlägg Varför ska jag börja blogga? Läs!
:-)

Chokladbokstäver,
ger man till varandra i Holland på den 5:e december på "Sinterklaas". Denna holländska (och belgiska) tradition med presentutdelning etc. gjordes av emigranterna i Amerika om till "Santa Claus" och kom tillbaka till oss i form av jultomten. Så nu har man i praktiken två "julaftnar" i Holland - den äldsta på Sinterklaas då alla barnen får presenter och så en ny som kommer mer och mer med julklappar på julafton. Sinterklaas firas också delvis i Tyskland och andra delar av Europa, jag kommer ihåg hur min gamla väst-tyska brevvän berättade om sina traditioner kring den 5:e december och hur konstigt jag tyckte att det var..

Den 16:e December firas Lucia i gamla kyrkan i Voorburg. Barnens luciatåg är söndagen innan... ah... jag som kommer att åka till Bryssel den helgen... fast det står att det bara är ett kort framträdande på 15min. så jag väljer nog det långa lucia-tåget i alla fall.

*ler*
Josephine

("Sankta Lucia, ge mig en tia, tian va trasig, Lucian e knasig" -
och idag har man inte ens längre några papperstior...
Gu' va gammal man har blivit! *lol*)


Läs även andra bloggares åsikter om blogga, Sinterklaas, julklappar, Lucia
Kommentarer:
2007-12-01 @ 12:03:22

Chokladbokstäverna gillar jag!
Mums!

2007-12-01 @ 14:19:26
#2: Bloggblad

OM vi skulle haft den traditionen här, skulle jag få rätt mycket choklad. M är bättre än I....

Jag tycker också det är skönt med friheten i bloggandet - fast när mina favoriter uppdaterar 8 gånger om dagen, då hinner jag inte läsa allt. Och så har jag slutat läsa hos dem som inte läser hos andra. Så visst finns det frihet - men flera av mina tidigare favvisar har tappat mig. Jag tappar lusten om de inte är intresserade av mig.

Lite bloggberoende har jag blivit, sätter mig här fast jag ibland bestämt mig för att vara bloggfri... men det är enklare än att dra fram dammsugaren eller baka...

2007-12-01 @ 19:29:34

Och mina två barn blev också jätteglada över att det finns så gullig människor därute - och chokladen var jättegod :) Kram kram!

2007-12-02 @ 21:08:43
#4: Josephine

Darkangel - mejla mig din adress och ditt namn!
Josephinea197-AT-yahoo.se
(min webmail strular så jag litar mera på yahoo just nu..)

Bloggblad - jo, de som skriver åtta gånger om dagen, de får liksom skylla sig själva om jag inte läser mer än två tre av de dagarna sen jag hälsade på sist! *grin*

och visst är det trist att bloggare man hälsar på inte "hälsar tillbaka". Hur lång tid kostar en liten kommentar?
jag har på denna gratisbloggen inte lyckats fixa ngt såntdärt track-program som visar varifrån ens besökare kommer. De bloggar jag besöker och inte kommenterar kan jag räkna på ena handens fingrar under en månad...
jag kommenterar alltid. (kanske töntigt, men jag tycker det hör till, fast det är ju inget måste förstås...)

Sara - bara roligt! :-)

2007-12-03 @ 13:19:55
#5: Znogge

Tack för titten hos mig! Känner igen en del av traditionerna sedan min syster bodde i Amsterdam!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: