giraffen197

2007-12-07
17:49:03

Slijterij

image623

Fredag kväll och det är säkert många som passar på att gå till systembolaget för att köpa vin, sprit och annat alkoholaktigt. Här i Holland finns inget systembolag. I de flesta mataffärer kan du köpa vin och öl (begränsat urval) men för lite starkare varor såsom Genever, (Mormor frågade när jag hade bott här i ett år: "Vad "äter" de i Holland mer än Genever?" *lol* ) sprit, likör, konjak, sherry m.m. måste du gå till en spritbutik.

"Slijterij" översätts med spritbutik. Som svensk känns det ju väldigt passande med ett sådant ord, för nog blir man "sliten" dagen efter av för mycket av det goda?.. men slijterij kommer inte från betydelsen att "slita, nöta" (slijten) utan från betydelsen att "kränga, sälja"!

Så nu vet ni det.

Trevlig helg!
Josephine :-)

Läs även andra bloggares åsikter om systembolaget, Holland, Nederländerna, slijterij, alkohol
Kommentarer:
2007-12-07 @ 19:15:19

och en finfinfin helg önskar jag dig också, kära Josephine! kram!

2007-12-08 @ 10:50:08
#2: fille

Passande ord. Det måste ha sitt ursprung i EUs jordbrukspolitik.

"Vad ska vi göra av allt vårt skattemedelsfinansierade överproducerade socker? Vi har redan trashat Afrikas alla möjligheter att bygga upp ett eget jordbruk genom att exportera vårt överskott dit till priser de inte ens själva kan konkurera med. -Jag vet, vi bränner sprit av skiten och säljer det, då kan man alltid bli av med möget!"

2007-12-09 @ 16:26:42

jag tror faktiskt att sliteri är mitt nya namn för bolaget *asg*

2007-12-10 @ 18:46:13
#4: Josephine

Sara - jag har bakat lussekatter! *ler brett* (hos Patrick)

Fille - sprittillverkningen i Nederländerna är äldre än deras slavhandel...
Jag läste nyligen om hur Schiedam (norr om Rotterdam) såg ut kring sekelskiftet...
det var inte vetigt så mycket alkohol som tillverkades där!! och de som bodde där bodde i ett helvete eftersom i stort sett varenda karl och varannan kvinna var mer eller mindre alkoholister...

Anki - your welcome! tala bara om varifrån du fick idén
;-)

2007-12-11 @ 06:58:23

Här i Honduras är säljs spriten fritt i butikerna. Det finns spritaffärer också men inte ens de har Ardbeg. Däremot kan matvarubutikerna ibland ha marknadsföring från romtillverkare som bjuder ut smakprov av sina produkter, men det gäller att inte smaka för mycket om man ska köra hem sen.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: