giraffen197

2007-02-04
10:53:57

Sverige-resan 2006 (2)

18:e December Bussen ner till Vetlanda 10:20 +

"Lidingö-gubben" (bara för att jag skriver så är han säkert född och uppvuxen på Södermalm...) visade sig sitta i styrelsen för Stockholmsbriggen "Tre kronor" som i år sjösattes med pompa och ståt. Jag minns ett av de första reportagen i tidningen VI där man hade kommit så långt som till skeppsspanten men därefter hade man haft svårt att få tag på fler sponsorer. Han berättade entusiastiskt om skeppets navigeringsförmåga, hur lättseglat det är med enbart tio mans besättning och att det kommer att vara administrations och startskepp på 2007 års Tall Ships Race etapp 2 som börjar i Stockholm! aha..... kanske något för nästa Sverige-resa?

Gillar man segling och hav ligger förstås miljöfrågorna nära och då gick jag igång på tio turbiner... he he. Han berättade att vid en nyanlagd golfbana utanför Stockholm hade han hjälpt till att återskapa ett stort stycke våtmark som tog hand om avloppsvattnet från banan och klubbhuset och att de hade fått miljöpris för det. Och han hade seglat med "Bea" (Beatrice Aurore) *längtande suck*

[Men! vad de har varit slöa med internet när det gäller henne! Varför har inte denna gudinna i segelbåtsform en praktfull hemsida med massor av foto'n? Hrmpf* Däremot finns det en fin sida om August Plym som byggde båten.]

vandrarhem

På Nyköpings vandrarhem har de en fin kaffemaskin incl. choklad, espresso, capuccino etc även hett vatten men inga tepåsar... Det är meningen att man ska ta med sig dem! *mutter* Att de inte serverar frukost det är ok. men finns det en kaffemaskin där man kan få hett vatten så kan de väl ha en kartong med billiga tepåsar?

Annars är det relativt tomt och lungt där på vinterhalvåret. Föreståndaren berättade att det nu byggs mycket i Nyköping och att de har många byggarbetare som sover där i veckorna.

När jag kom dit på kvällen kändes det så annorlunda mot förra året... då var min ekorre med mig, nu kändes det ensamt. I miss you! Gjorde jag fel som inte tjatade med mig honom i år igen? Han själv bryr sig inte så mycket, men jag tänker på hans mamma (som i och för sig är van vid sin "förskräcklige" son *grin*). Nästa år vill jag vara med honom i Liège över julen.

Ännu ett intryck från igårkväll - natt - (det här blir inte ett dugg i kronologisk ordning) i taxin (en taxi från Trosa) in till Nyköping, jag tittade ut genom bilrutan och såg stjärnhimlen. WoW! jag har inte sett en sådan fantastisk stjärnhimmel sedan...?...sedan?... förra vintern? Inne i en storstad tar all gatubelysning över och de stjärnor man ser är de starkaste, men ute på en landsväg en frostklar vinternatt syns de allesammans! Nu ska jag passa på att spana efter ISS! *grin*


forts.följer!
Kommentar:
2007-02-04 @ 15:43:53
#1: Annika

Hej Josephine!!! TACK för kommentarerna på min blogg! Trevlig blogg du har! Mycket att läsa! Känner igen mig i din beskrivning av Sverigeresan. Du tycke jag ska skaffa RRS (ser at du har det). Skulle jag gärna göra bara jag visste HUR man gjorde. I ärlighetens namn vet jag knappt vad det är. Du får gärna maila mig och ge mig en liten lätt "lathund". Tror att min e-mail adress sänds till dig automatiskt i och med att jag skriver denna kommentar. Hälsningar// Datoranalfabeten Annika

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: