giraffen197

2007-02-05
21:30:31

Sverige-resan 2006 (3)

18:e December Bussen ner till Vetlanda ca 10:32

Klockan är ca kvart i tio och jag står och värmer mig i pressbyrån (vänthallen som förra året var tillhåll för några av Nyköpings hemlösa och alkoholister var under full ombyggnad nu). Bläddrar i en nyinköpt VI (nu borde jag få reklampengar från dem!) då en svarthårig man ngt äldre än mig stannar upp och utbrister: "Oj vad lång du är! Är du f.d. basketspelare?"

(Toppen! här har man kommit hem till Sverige och får första kommentaren efter fem minuter... :-/ Nåväl, jag avvaktar, trots allt är de flesta spontant nyfikna och jag bestämmer mig för att ge honom en chans. Det enda jag inte tål är korkade idioter och han verkar åtminstonde någorlunda klyftig....)

Han ansåg förstås (som så många andra män över 1.90) att han själv var lång, 1.92 sa han, f.d. basketspelare på elitnivå och han hade ingen dator hemma! (Det trodde jag knappt var möjligt med folk under 50 numera...) Vi pratade lite om King Size Club som han kände till, men han ondgjorde sig över "oseriösa" män som går med i en sådan förening. Vadå oseriösa? ha! som man bedömer andra känner man sig själv? Jag skulle tro han mest var sur på konkurrensen! *grin* King Size är visserligen ingen dating-klubb, men ändå en nog så bra förening som någon annan för långa singlar att i en social miljö bekanta sig med nya människor. Den som uppför sig oseriöst får efter ett tag ändå dåligt rykte och riskerar att bli utesluten vilket hände en kille i en amerikansk klubb. (I USA heter de förresten Tall People Club, inte alls King Size som här - tråkmånsar.) Vett och etikett och gott uppförande gäller ju var man än befinner sig, inte sant?

Han nämnde ett program i P1 som gick för ett par veckor sedan om hur känsliga vi svenskar är när det gäller längd. Lät intressant. Jag ska ta reda på mera. Hur stora är eg. de nationella skillnaderna i kulturen när det gäller längdfrågor? Man kan ju tycka att t.ex. italienare eller mexikanare som är korta borde vara mycket mera känsliga, men det kanske är tvärtom? eller hänger det mera på den avvikande principen? att man helst vill likna alla andra? (fy vad tråkigt!! ;-) att "norm-fascismen" är starkare i Sverige än i övriga Europa? Kanske ett intressant ämne för en antropologi-student eller i socionomi, sociologi?

Nu kan jag inte skriva mera, magen protesterar (åksjuka infinner sig alltid efter ett tag när jag läser eller skriver på bussen) Oj! ser på avstånd ett dubbeldäckartåg! Visste inte att de hade börjat med dem i Sverige. Återkommer med mera reportage sssm (så snart som möjligt).


forts. följer
Kommentarer:
2007-02-06 @ 22:45:29
#1: Annika

Nu har jag lagt upp mig på Nyligen.se...RRS återstår att se...
All right, nu blir jag nyfiken...HUR lång är du?

2007-02-07 @ 13:13:27
#2: Inga M

Jo, jag tror att Sverige är normstarkt. Det finns någon sorts gammal inbyggd Jantelag om att alla ska försöka vara så lika och utslätade som möjligt. Vi ska inte sticka ut någonstans på något sätt, vare sig i längd, åsikter, utseeende. Ta den politiska mittfåran exempelvis. Den är oerhört bred här i Sverige tror jag. Våra utländska vänner förstår inte hur vi kan urskilja någon skillnad mellan partierna alls, i deras ögon tycker alla likadant; lagomsvenskt. Och i tidningsspalterna så ryms ofta bara en fråga i taget och då tävlar alla i att tycka mest lika! Det gäller allt från Lars Danielsson till barnomhändertagande för samhällsvård.

2007-02-07 @ 20:06:49
#3: Josephine

jamen snälla Annicka! (kan inte låta bli ;-) Det står ju i blogghuvudet - "Giraffen197" - jag är 197cm ! *lol*

Inga - Jantelagen sägs finnas överallt egentligen, men faktiskt skulle jag vilja säga att den verkar mer sällsynt i USA eftersom det är OK att "sälja" sina talanger och goda sidor där, på ett sätt som i Sverige skulle uppfattas som skrävel och skryt.

Och eg. är det konstigt att vi inte importerat det också med allt annat som kommit från USA...

2007-02-08 @ 21:30:10
#4: Annika

Oh, gotcha girl!!!Sorry about that...Rodnar vackert här på andra sidan Atlanten...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: