giraffen197

2007-02-07
20:56:06

Sverige-resan 2006 (4)

Onsdag 20/12 11:00

Som om jag inte hade rest nog under söndagen och måndagen så satt jag ytterliggare sju och en halv timme på buss och tåg och i väntsalar på tisdagen. Så lång tid tar det att ta sig från en byhåla i Småland till en annan i Skåne med vår fina kollektivtrafik! (not) Tacka sjutton för att varenda kotte tar bilen istället?

Och håll i er - för en enkel biljett på SJ en dryg timmes resa mellan Nässjö och Hässleholm fick jag betala 381kr. Trehundraåttioen kronor! Är det en vettig prispolitik? Ok. jag räknade med att det skulle bli dyrt, det finns ju bara X2000 avgångar mellan regiongränserna, ca. 400kr-500kr tänkte jag mig, men trots ett "just-nu"-pris kostade biljetten ner 270kr = 651kr! och sen tillkommer länstrafikens priser från byarna till städerna.

Och nej, Pappa har inget intresse av att köra mig ner till Skåne till en av mina kompisar och nej jag får inte låna bilen. Även om jag skulle vilja är jag alldeles för ringrostig och spänd för att sätta mig och köra flera timmar på älgfarliga landsvägar då jag i Haag kör jättesällan och bilen är dessutom ny och helt ovan för mig. Patrick brukar får tjata sig blå för att få mig att kliva över min tröskel och köra lite i Haag eller i Bryssel, bäst är att köra i Ardennerna på de små kurviga vägarna utan mycket trafik och med vacker omgivning... (Fast bilkörning är i och för sig ett sidospår...)

och nej - Fille har inte heller bil (eller rabatt på SJ). Han hade varit hos frisören precis innan, men jag undrar om inte frisören tog fel på vilket hår som skulle klippas? Peps Persson släng dig i väggen! *lol*

Fille



En mycket god middag, trevlig pratstund och jag hoppas han kan komma ner ngn gång under 2007? (om jobb/ekonomi tillåter). Fille hälsade på mig i Haag sommaren 2002 och lyckades både bli solbränd som en kräfta och förkyld. Ena dagen sol och två meter höga vågor på Scheveningen och andra dagen sandstorm på Kijkduin. He got it all! :-)

fille2


Josephine och Fille (skaparen av den nya serie-succén"Orvar")

PS: Han klippte av skägget i mitten av Januari och tejpade upp det på kylskåpet. Jag väntar fortfarande på foto från denna biologiska musei-attraktion! *grin*

Andra bloggar om: SJ
Kommentar:
2007-02-08 @ 16:13:04
#1: Anonym

671 bagare. Plus bussbiljetten, då betalar du över hundra spänn i timmen för att få hälsa på din favvo-skåning... Men det kan det va' värt, det kallas inte kvalitetstid för intet.

Men det är ändå billigt jämfört med att ta en körlektion, det går på nästan en tia i minuten. Det försöker jag låta bli att tänka på när man siter och stirrar på ett rödljus som vägrar slå om.

Bild på mitt hakhuggna skägg (som sitter på anslagstavlan med en nål och inte tejpat på kylskåpet) kommer så snart jag skaffat digitalkamera. Vilket jag gör när jag flyttat upp till Växjö. Och då får du nog närmare att hälsa på nästa gång du åker till far och mor.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: