giraffen197

2007-02-09
21:05:47

Sverige-resan 2006 (5)

Torsdag 21/12

Igår (Onsdag) hände det inte så värst mycket. Jag var uppe på skolbiblioteket (numera också byns folkbibliotek) bland en massa skränande elever (de var väl tystare i Värnamo? hm...) och tittade i katalogen för att se om ngn av mina kursböcker möjligen fanns i Vetlanda. Liten chans, men se! en fanns där! Så den ska jag nu beta igenom och skriva referat på.

Pappa hade på förmiddagen en kund till boklagret som hade ringt på måndagen och undrade om han kunde komma på en annan tid än den vanliga öppettiden. Det gick bra och han handlade för rätt så mycket, men med inköpen avdragna + hyran + bensinen + hyra för bord ute på mässorna så blir det inte alls ngn vinst till sist. Det blir ett subventionerat socialt nöje, en hobby.

Eller hobby? ibland ser det snarare ut som ett syndrom... Det skulle inte förvåna mig om min familj är de värsta samlarekorrarna i hela Vetlanda kommun!

Gamla reklamtryck, Oscar II, frimärken, böcker i kubik! Mammas lilla Delftblå samling hann knappt börja förrän den avstannade pga utrymmesbrist. Eg. inte ens ett äkta intresse utan mera pga Hollands-anknytningen. Ekeby-byttor från gamla Uppsala Ekeby keramikfabrik då hon är uppväxt i Uppsala. *liten suck* Och man kan ju tycka att det borde räcka med ett exemplar, men just nu räknar jag till åtta (!) små glasbyster av Oscar II?

delftsblå

Delfts blå

O2

EN av hyllorna med Oscar II-samlingen

frimärksdosor
Frimärksdosor (nej, de är inte till salu!)

bocker


Böcker

b2


Mera böcker

b3

Ännu mera böcker (vid pappas säng)

b4
hihi - undangömda böcker! (bokklubbsböcker ;-)

b5
En mindre hylla i källaren. Och då glömde jag ändå bort att fotografera mitt gamla skrivbord med hela Danielle Steele-samlingen (mamma har alla hennes böcker).

Efter middagen fick jag med mig pappa ut på en promenad längs järnvägen och tillbaka via skolan. Jag njuter av skogen och den friska luften. Vilken skillnad mot innersta'n i Haag. Solen sken, molnfritt, härlig dag.

tallar


Mina kvällar är inte längre TV-fria. Den ena burken har bytts ut om den andra. Nu följer vi allihop med lust och spänning "Amazing Race" på femman. Vilka typer de väljer ut! och vad vi skrattade när den professionelle brottaren fick kramp i vaderna då han skulle springa till tunnelbanan första avsnittet eller avsnittet med rullskidorna i Norge, aj aj aj... Varpå pappa börjar förklara hur man ska åka rullskidor vilket han aldrig har gjort i hela sitt sextiofemåriga liv... jo jo...

Igår såg jag också Triers film "Dogville", märklig. Det tog ett tag att vänja sig vid den minimalistiska dekoren. Det var som teater nästan... Typiskt nog slog parabolen av och jag visste inte vilken knapp man skulle trycka på! så jag missade de sista 45min. Jag antar att slutet ändå var fruktansvärt horribelt (det är ju von Trier...) Någon som kan berätta? Dödar de henne? Lyckas hon fly? Ringer hon själv till polisen för att komma undan? Första kapitlen är allt så idylliskt, men sen... en intressant film om vanliga människors inneboende grymhet och ondska. Bybornas rädsla förvandlas till ett förvridet behov av kontroll som leder till övergrepp och hat. Men hon spelar med, kanske för att hon aldrig har lärt sig att ta kontrollen över sitt eget liv? aldrig arbetat, alltid blivit omhändertagen och skräcken för att hamna i klorna på gangstrarna leder henne till att försöka skydda sitt liv genom att offra sig själv för byborna. Konsensus? Bli aldrig ett mähä! (men om ngn vill berätta slutet då Ben kommer till hennes säng där hon ligger fastkedjad vid hjulet efter att byborna inte har accepterat den sanning hon har berättat, hur skulle de kunna? - så vore jag tacksam!


forts. följer

Andra bloggar om: böcker, samlare, von Trier, Dogville, Amazing Race
Kommentar:
2007-02-12 @ 17:19:07

Vilka fantastiska samlingar!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: