giraffen197

2007-01-15
19:35:10

Bloggeliblogg-list-enkäten

Mette utmanade mig att göra "enkäten" och jag borde vägra. Jag hatar den här sortens listor. Jag klarar aldrig av att vara lika humoristisk som somliga andra... men vad gör man inte när man blir ombedd? (nästa gång säger jag nej)


1. Hur länge har du bloggat?

Sen 6:e juni 2005. En patriotisk gest från utvandraren...


2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?

Intressant, men det verkade jobbigt att skriva så mycket och ofta hela tiden...

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Förälska är inte rätt ord. Men det var ändå Lotta Gröning (AB) som fick mig att börja blogga då jag märkte att jag ständigt kom tillbaka för att läsa hennes blogginlägg och såg responsen som hon fick. Det verkade spännande. Numera läser jag inte Lotta särskilt ofta. Jag borde fråga henne om bävrarna...


4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

Pompöst. Alldeles för pompöst. Men så är det ju med allting - det svåraste är att börja, sen går det lättare... *grin*


5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?

Skrivarcirkelns återkommer jag av naturliga skäl till, men inte så ofta, alla som kommenterar besöker jag och därutöver går det mycket i perioder. Silverfisken och Mamselamsen är två favoriter, men också Deep Edition, Barbakvinnan och Akut Åsikt. Jag har j-t bred smak! *lol*
(orkar inte länka, leta själva era latmaskar!)

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

Nästan totalt enbart personliga bloggar. Jag kan inte komma på ngn som är helt ämnes-inriktad. Modebloggar? blä :-(


7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

Mamselamsen. Vad går hon på? så himla mycket energi vet jag inte ngn annan bloggare som har!


8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.

Lik? ingen aning. Jag är unik. Och levande. Hoppas jag... *grin* ;-)


9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Inte mycket. Jag tror min bror nog tycker att jag skriver slarvigt (han har ju gått skrivarkurs så han lägger ner mer tid på sina formuleringar)... Vissa kusiner läser :-) (de bästa! ;-) Mamma vägrar att läsa, hon är väl rädd för att jag skriver något dagboksaktigt... (?) Min kille har inte lärt sig ngn svenska ännu - mer än svärorden som han tycker är roliga att papegoja efter mig när jag har slagit huvudet i ngn lampa eller dörrpost... *mutter*


10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Det tror jag faktiskt. Eller vad tycker du Mette? *grodleende*


11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

jo, det har jag nog funnit. Jag kan lämna ut mycket känslor, men inga större traumatiska grejer, inte heller en massa Freudianska toalettbesök och sån skit. Jag är också försiktig med namn och sånt som kan störa min familj. Josephine Anderson är en pseudonym. Något jag har fortsatt med sedan jag började med foto'n på internet 2003. Jag ser ingen anledning att inte vara försiktig. Det räcker med en enda idiot som slår upp en i telefonkatalogen och börjar ringa, det har jag ingen som helst lust med [.]


12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.

sex (jag är faktiskt jättepryd) hmmm ngt undantag finns, men jag går aldrig in på detaljer i alla fall. Läsaren har nog bra fantasi ändå ;-)

toalettbesöken då

mina föräldrar? (man vet ju inte om de trots allt skulle få för sig att läsa? och det hör mera till "privat-sfären")


13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Ganska mycket. Härligt att bli läst. Jag har alltid varit ngn som gillat uppmärksamhet, något som jag fick sota för under min skoltid, men vi får väl se vart det bär...


14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Till viss del. Det beror på hur mycket hon ljuger och hur mycket hon ljuger för sig själv också... När man väl möter någon irl kan det hända att den personen är mycket angenämare i skrift än öga mot öga. (tyvärr)


15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall:

Inte än via denna blogg, men väl via Tall Josephine och via bookcrossing.


16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Allting kan göras i övermått likaväl som med måtta.


17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

Jag är nog ganska mycket i bakgrunden ändå.... (tack och lov) Inte än.
*ta i trä*


18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Det har hänt att jag uttryckt mig klumpigt och inte tänkt mig för vad det är jag EgentligeN har skrivit, hur det kan uppfattas. Och jag gör ibland misstaget att skriva när jag är upprörd. Ingen bra ide. Inte alls. Totalt kört faktiskt.


19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Tar tid. Trots att jag inte skriver varje dag ens. Främst tar det tid när/om jag börjar läsa andras bloggar. Och så låter man helt enkelt bli ett par veckor varpå den personen förstås inte tittar in på min blogg heller...
Hm.. :-/


20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

Det gör jag nog. Om det blir ngn förändring så vore det troligen till att det blir mera sällan. Kanske på en ny domän under TJ ifall powwebb utvecklar så att jag kan ta med mig rubbet dit. Funderar på att lägga upp allt material på något vis på CD-ROM. Vadå arkiverings-tokig? det är väl bara naturligt? - säger hon som kommer från ekorrsamlarnas klan...


21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

De har väl redan blivit ett naturligt inslag i internet-samhället? Likaväl som hemsidorna slog igenom har bloggarna slagit igenom. Framför allt journalisterna har tagit ett starkt grepp om blogg-atmosfären och alla som jobbar på något vis med ordet. Men de som inte har haft någon naturlig arena eller scen har också fått chansen att skriva och bli lästa och det tycker jag är jättekul!


22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

En kreativ oas som är ett andningshål för mig som svenska! Allt annat jag hittills har gjort är på engelska. Mitt dagliga liv är på holländska, men här kan jag vältra mig som en gris i mitt modersmål :-)


23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Intressant, intressant och åter intressant! Nyfikenheten dansar tango med upptäckarlusten och ett ständigt mentalt godisätande bland bloggare som skriver så att antingen skratt-tårar eller sorg-tårar börjar rinna :´-)

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.

Här bryter jag och nämner inte ngn.
Jag tycker eg. inte alls om listor och vill inte ha några och tänker därför inte skicka den vidare!

sådeså.

Josephine ;-)
Kommentar:
2007-01-16 @ 10:28:03
#1: Mette

Bra svar! Ja, jag avskyr också listor, heheheh... men ibland gör jag dem ändå ... och skickar vidare... gulp ...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: