giraffen197

2007-01-18
22:32:31

Haag - ett blåsigt ställe

Haag just nu

Stranden den 16:e januari.

strand

Haagborna tycker om när de får ha den lite för sig själva utan en massa turister... enda nackdelen är ju förstås att den perioden när den är relativt tom är också den kalla!

Idag, två dagar senare, gör man klokt i att inte vara där. Storm + orkanbyar. Såhär blåsigt var det senast i oktober 2002, men då kanske ändå snäppet värre. (Tre döda då, varav en kvinna som blåste i från hamnpiren och aldrig återfanns... varför hon absolut skulle vara där klockan tre när det blåste som värst vette sjutton...) Mycket av flyget är inställt, tågtrafiken har problem då vinden t.o.m. får vagnarna att gunga betänkligt och spårvagnstrafiken stängs ikväll (vad jag vet). T.o.m. Tavenu tar repetitions-paus då det är farligt att försöka ta sig till lokalen!

jotack... hrm... jag fick känna på det imorse då jag på cykel försökte ta mig till min första tant. I Rijswijk finns ett riktigt blåshål runt en hög byggnad, jag steg av cykeln (den höll på att flyga iväg!) men tappade balansen och ramlade pladask baklänges med cykel och allt! Vindbyarna är skrämmande! Senare tog jag en otroligt lång U-omväg eftersom jag inte vågade ens tillbaka över gångbron över järnvägen - vindbyarna ruskade bakdelen av min cykel som om den hade varit en vante! Jag hade ingen större lust att bli blåst över räcket och grillad på ledningarna...

Och de trycker in mina skjutdörrar till balkongen så att de bågnar! (aluminium-ramar...) jag hoppas ägaren har den här lägenheten försäkrad? *stora ögon*

Dags att styrketräna så att vinden inte så lätt kan ruska runt med mina få kilon som den vill... blybälte?


Kvällens goda skratt fick jag här: Tjuvlyssnat som jag inte hade en aning om att den fanns, men fick reda på genom att Hedgehog-Sara (+ en massa andra bloggare) gick på releasefest för deras första bok (det lär nog bli flera).

Nu saknar jag bara en sak - där finns en avdelning för Göteborg, en för Stockholm och en för Sverige -men hallå! Utlandet då?
Det måste införas - bums!
Det är ju hur kul som helst att stå och tjuvlyssna på svenskar i Bryssel som tror att ingen förstår svenska! *grin*

Josephine - lätt blås-slagen


Uppdaterat: vinden har bedarrat nu runt midnatt. Kunde läsa i tidningen att de värsta vindbyarna var ca 130km/tim. Fem döda, varav ett barn på cykel som slungades av en vindby mot en bil. :-(
Kommentarer:
2007-01-20 @ 11:08:35
#1: Inga M

Jag förstår att Ni haft en grym storm! Hoppas att Ni klarar Er bra nu under helgen. Här ska visst bli snöstorm. Om mitt inlägg i skrivarcirkeln dröjer så kan det bero på strömavbrott, men jag kommer igen efteråt, om huset står kvar!

2007-01-20 @ 13:19:55
#2: Josephine

Det har blåst en del under natten och morgonen med, men inte så farligt som i torsdags (tack och lov). Nio döda i England (fick jag veta) och jag har hört att det har fallit dödsoffer även i Belgien och Frankrike, men jag är inte säker.

Stormen i sig är inte så farlig egentligen, värre blir det med torka och vattenbrist i sommar om/när det blir varmt. Vi är inte vana vid att snåla på vattnet som i t.ex. Australien eller vissa väldigt torra och heta länder. Och skogsbränderna...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: