giraffen197

2007-01-15
20:11:00

Mankell - till sist!

Mankell - till sist!


Vet inte varför jag inte har läst ngt av Mankell innan. Han är ju rolig! Kanske för att jag inte brukar vara speciellt dragen till kriminalromaner eller deckare... men så snubblade jag över ett pocketerbjudande: "Tea-Bag" - på holländska. Och den var tillräckligt lockande!

"Tea-Bag" är hittills den enda boken jag har läst av honom. Hans antihjälte till huvudperson är en underbar karikatyr på en menlös poet. Särskilt i början där hans månadsmöte med en konkurrerande poet beskrivs njöt jag mycket av att läsa! Det känns så på pricken äkta på något vis... *grin* och så förstås de illegala flyktingarna och deras berättelser. Varför man på den holländska upplagan på baksidan skriver att det är en "satir" fattar jag inte, den känns inte alls särskilt satirisk, tvärtom ganska sorgligt romantisk, vacker och full med humor. Jag har lärt mig vad "baksmälla" heter på holländska, tro det eller ej, man har "een kater" (= en hankatt!!)

*grin*
Josephine

Andra bloggar om: Mankell, Tea-Bag, Böcker
Kommentarer:
2007-03-10 @ 09:03:40
#1: alma

Jag tror jag har läst en bok av henningMankel. Den handlade om 2 tjejr i Afrika om jag minns rätt. JAg kommer bara inte ihåg vad den heter. det var två systrar tror jag. Den ena mister benen när hon går på granat?! känbner du igen? Jag kankse blandar ihop 2 böcker?!:S ?/kram alma

2007-03-10 @ 09:16:35
#2: alma

Jag tänkte bara fråga vilka mer böcker som Peter Pohl har skrovit som handlar om tvillingskapet. Jag har läst som flesta av hans böcker men bara en me tvillingskap då: Jag sakna dig Jag saknar dig.
Skulle va bra att veta! jag skriver också lite om böcker så titta gärna lite där //alma

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: