giraffen197

2007-07-17
18:43:48

Båtar!

Tredje bloggen på två da'r, nu har jag riktigt roligt! *grin*

Temat blir båtar eftersom vi tillbringade en del timmar i Stockholm med att titta på dem.

image479

Först ut blir det allra äldsta flytetyget: Regalskeppet Vasa. Sjönk 1628, bärgades 1961.

Vasamuséet

image480

En annorlunda bild, min gratisblogg tillåter inga större foton på bredden, men här har jag utnyttjat panorama-funktionen i mobilkameran för att ta en lodrät bild! av aktern. Trots att jag har sett skeppet många gånger är det fortfarande en upplevelse att gå in i muséet och se detta väldiga gamla mörka skrov.
Jag känner mig liten (och det är ju inte så ofta ;-) när jag står därnere och tittar upp!


image481

Yachten (uttalas [jåten] har jag fått lära mig) "Mystic" kommer från/ är registrerad i Georgetown,
Cayman islands.

image482

stor och jättelyxig, men inte lika stor som "Rising Sun" som vi såg 2005. Världens största yacht,
ägs av Oracles grundare. Foto på den finns här.


image483

och bredvid det nya låg det gamla! Söt  :-)


image484

Denna är inte så dum, jag gillar de mjuka linjerna. Många nya motorbåtar ser ut som skokartonger någon har råkat tappa i vattnet. En båt att chartra för konferenser och liknande.  m/y - motoryacht?



image485

Ah! en tävlingssegelbåt! mums!

image486

"Azzurro" från Danmark, tävlar inte längre och på väg till Åland. Vad heter båtklassen??


image488

Flytetyg av mindre format. Vare sig mopederna går på land eller vatten tycker jag de gör för mycket oväsen. Fast på sjön blir det ännu värre eftersom vattenytan bär ljudet mycket längre bort.


image489

Ja den här kunde man ju inte låta bli att fotografera! (igen)


Dagens nautiska sightseeing, jag har en massa bil-bilder som också ska upp, men inte nu.

*ler*
Josephine




Andra bloggar om: yacht, ångbåt, motorbåt, segelbåt, vattenmoped, Stockholm

Kommentarer:
2007-07-17 @ 22:46:18
#1: Lena Johansson

Kors, så kul man kan ha med en kamera på stan.Håller med dig om att man känner sig liten under Vasa.
En rolig historia från Vasamuseibesök med ett gäng nyalnända valpar, klass tre. Helt sann.
Det var veckorna efter mordet på Anna Lindh, hennes namn nämndes ofta och ungefär då hade Amer kommit från Libanon. Gullig kille med enbart arabiskt ordförråd. Lärd sig långsamt några svenska ord och fraser.
Jag tog gruppen till Vasamuseet och Amer piggnade till, tittade upp på den gamla stora båten, log och kläckte fram sin första mening på svenska:
-"Lena, är det Anna Lindh?"
varpå fröken och resten av gruppen skrattade hejdlöst...

2007-07-18 @ 18:59:33

inte helt fel! *lol* Han hade nästan betydelsen klar för sig
;-)

2007-08-09 @ 22:27:39

den sista båten var helt klart bäst *Ler*

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: