giraffen197

2007-07-16
19:25:08

Himmelsskådespel

Jag tittar bort från datorn och får se detta!

image477

Ett  lokalt åskväder till höger suger till sig alla moln i närheten som en jättelik dammsugare.
Vindkrafterna däruppe är enorma. Sommaren 2002 var jag på segelflygarläger och under en
av dagarna blev det dåligt väder. Läraren visade mig hur planet kunde stiga med flera meter
per sekund på uppvindarna mot ovädersmolnen. Alltså inga vanliga trevliga små varma termik-
bubblor utan denna sortens dammsugar-vind. Jag är glad att jag slipper sitta i ett flygplan
som ska landa eller lyfta från Schiphol idag, turbulensen hade varit skakig och obekväm.


image478


Tre sekunder senare vräkte vattnet ner.

Josephine - åskådare


Andra bloggar om: oväder, åska, åskväder
Kommentarer:
2007-07-17 @ 11:16:25
#1: Lena Johansson

Hoppas vädret är bättre idag!
Lena Jo.

2007-07-17 @ 13:52:39
#2: Bloggblad

Vilken dramatik! Bilderna är ju häftiga båda två. Här är det lätt mulet och åskvärme idag - ganska olidligt att röja garderober, tar så gärna en minipaus vid datorn...

2007-07-17 @ 15:09:23
#3: Amber

Vilken läcker regnbild! Som en målning. Här är regnet också på väg - plötsligt blåste balkongdörren upp och allt blev grått.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: