giraffen197

2007-07-18
19:14:47

Mera Stockholm

Jag har hittat fler bilder i mitt arkiv... Någon som vet (alltså inte du som bor i Stockholm, det blir för lätt!) - var detta är?

image490

När jag var liten tyckte jag inte alls om denna stationen. Jag var så sur på att vi aldrig gick av vid Stadion för den stationen är så färgglad och vacker. Först de senare åren har jag börjat uppskatta det intressanta som finns att läsa och se här. "Världens längsta konstgalleri" har Stockholms tunnelbana kallats och det stämmer fint. London, Paris, Hamburg - väldigt tråkiga stationer i jämförelse!


image491 

På golvet nedanför. Vad det ska föreställa? en väldig massa... både historiskt och nutida har jag för mig.


*ler*

Josephine






Andra bloggar om: Stockholm, tunnelbana, konst, vetenskap
Kommentarer:
2007-07-18 @ 19:24:44
#1: Bloggblad

Näe, VAR det är kan jag inte avgöra, men att det är en T-banestation fattade jag direkt.

2007-07-18 @ 20:37:31
#2: Lena Johansson

Jag som bor i Stockholm vet inte :...(.

2007-07-18 @ 20:48:52

Ja, det är en fin station och det tog ett tag även för mig att upptäcka det...

2007-07-18 @ 22:27:04

Bloggblad och Lena - det finns ett trick för att hitta namnet... men jag talar om det först i imorgon! *grin*
Per - Jättefint foto! kan jag få din bloggadress oxå?

2007-07-18 @ 22:57:03

Per igen- aha, det är du bakom http://stockholm-by-pixels.blogspot.com !

2007-07-18 @ 23:06:29

Precis, här är min nyårspost från samma station... :)

2007-07-19 @ 11:41:27
#7: Lena Johansson

Per och Josephine!
Ni är beundransvärda...tittat, ser och stannar upp i T-banan. Jag har också passerat denna station ett antal gånger. Nästa gång ska jag leta, finna och begrunda...
Som kviltare gillar jag allt som har med former att göra;och mönster framför allt. Jag brukar mest kolla golvläggningar...
Lena

2007-07-19 @ 16:59:01
#8: Josephine

Per - rolig post, särskilt kommentarerna efteråt! jag fattar noll! *grin*
Lena - alla har sina intressen, och när jag fick min mobil med kamera förra året så var det kört. Så lätt och behändigt och roligt att knäppa kort överallt! *ler*
ang. "tricket" så är det att via höger musknapp kolla egenskaper/källa längst ner och i URL-en finns namnet som jag gett bilden "kth" (=Kungliga Tekniska Högskolan) - tunnelbanestation.

2007-07-19 @ 17:10:00
#9: Josephine

såhär kan de också se ut - http://www.pbase.com/image/47367486 -
det går att skönja de lite större pentagonala ytorna. ah, nu blir jag skitsugen på Origami igen! Geometri var det enda jag verkligen kände för i matten!

2007-07-19 @ 23:40:03

Josephine: Ja, den där kommentarstråden blev ovanligt utflippad men det är ju ok ibland... :)
Lena: Det är svårt att riktigt se saker i vardagen. Vi kallar det att "ströfva" - i motsats till att ha mer eller mindre bråttom och transportera sig från A till B. Den som ströfvar är inte på väg nånstans, egentligen. Det lustiga är att som turist kan man ganska enkelt göra just så men så snart man kommer hem i det vanliga ekorrhjulet stänger man av sinnena och stressar iväg... Vet precis vad du menar.

2007-07-20 @ 10:21:40
#11: Anonym

Per o Josephine!
Tänk, igårkväll strövade jag med vänner på stan. Vi lekte turister i Stockholm. Åt en pekinganka på Wang på Kungsgatan. Sedan promenad till Södra Station där de bor, över Brunkebergstorg som jag aldrig har förstått var det finns i verkligheten. Och så är det granne med Gallerian! Våra vänner som är trevligt kulturella, han är bildlärare, fotade i massor och bla en stålstaty som tidigare stått på Medborgarplatsen. Gryning heter den visst. Jag tänkte på Dig o Josephine då, jag ville också fota!
Fö förstod jag att det var i T-banan Josephine varit men inte vilken station.
Min väns kamera kostade under 3000 kr, var liten och behändig, kanske något att köpa?
Kamera i mobiltelefon tycks vara bra också. Jag ligger väl lite efter i tekniken.Har tagit sönernas avlagda telefoner då de skaffat nya :).
Vi är lärare med sommarlov...
Lena

2007-07-20 @ 17:28:31

3000 är mycket pengar
:-/ men om linsen är toppkvalité kan det kanske vara värt det. Min är en Sony-Ericksson 800 ngt "gratis" från Tele2 med två års kontrakt för 10 euro/månad och då ingår 50 sms. 2 megapixel kamera med en massa roliga funktioner inkl. att om ljuset är starkt eller svagt kan jag anpassa detta så att jag får ut mesta möjliga färg ändå!
jag är väldigt nöjd
:-) nu hoppas jag bara att den håller i minst fem år också...
Jag "cykel-ströfvar" i den här staden varje vecka mer eller mindre
:-)

2007-07-21 @ 17:28:50

Lena: Kul att ni lekte turister, that's the spirit! Själv ströfvar jag omkring med en Sony-kompakt för ett par tusenlappar i fickan. Den är alltid med och det var kravet när jag valde den. Visst finns det motiv som kräver annan utrustning men sålänge jag själv oftast är den svagaste länken känns det inte bråttom att köpa stort&dyrt.
Josephine: Cykel-ströfva på du! :) En god vana.

2007-07-22 @ 11:44:38
#14: Lena Johansson

Per:
Bra ide´att ströfva. Ger motion också! Har börjat fundera på kamera, som du skriver, blir bara så förvirrad av alla modeller och priser...
Borde ha haft en igår då jag var med på Göta Lejon som mosade en segelbåt i full back på Hammarbyslussen, riktigt otäckt att se och höra kraschet...
Lena

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: