giraffen197

2007-10-01
21:02:02

Is-utställningen på Madurodam

Det blev mera lättläst med ett bindestreck...

För länge sedan lovade jag att lägga upp foto'na från is-utställningen på Madurodam som vi besökte sista helgen i maj. (Usch, jag har massor med bilder från hela våren... massor med husfotografier, men jag känner inte för att lägga upp solbelysta hus när det är mulet, då blir jag bara ännu mer nedstämd..  :-/

Så - istället passar vi på att tjuvstarta vintern! hihi

Denna sortens is-utställningar, denna och den förra för ett par år sedan gjordes av kringresande kineser från norra Kina som har detta som specialitet. Den jag såg förra gången var med berömda byggnader och den var lite bättre konstnärligt sett, men med belysning m.m. är is ändå fantastiskt att titta på! Och nej, jag har inte varit på det berömda ishotellet i Jukkasjärvi...  än.

image520

Namnet på iskonstnärsgruppen?  Blogge Bloggelito lär inte titta in hit, så jag lär inte få veta av honom i alla fall.


image521

En giraff i skylten...  årets tema var "zoo".


image522

krokodil


image523

Älg. Denna ser nordamerikansk ut. (tycker jag)


image524

som sagt belysningen gjorde allt - eller inget, för min stackats mobilkamera. Här byggde de in en liten hållplats med Holländsk civilisation. Det där är en väderkvarn.


image525

järnväg på viadukt


image526

fågel  (vågar inte göra bort mig och säga fel art...)


image527

katt....  nog för att de brukar vara coola djur... men denna är helt iskall.
(ha   ha   ha)

image528

Den vandrande västen  :-)


image529

Sett i storlek hade han nog platsat bland pingvinerna!

image531


image530

Men då måste han först ta sig förbi ett par boxande kängurur...


image532

och ett vattenfall.


image533

En liten panda i bambuskogen.


image534

en uggla?


image535

Och så avslutar vi med en disneyliknande giraff!


is-tips: Fyll en hink till 3/4 med vatten, låt den stå utomhus och frysa två eller tre nätter tills den är helt genomfrusen. Ta in den och tina upp ytterkanten så att du får ut isklumpen - om den har frusit som den "ska" så ska den i mitten vara ihålig. (ta ut den igen) Såga eller på annat sätt ta hål/dela på klumpen, sätt ett värmeljus i, tänd det när det blivit mörkt - voilà - en islykta.

Minus - fungerar inte längre söder om Stockholm eftersom vi inte längre har några riktiga vintrar....  undras om man kan göra detta ifall man har en stor frys??

Josephine

Andra bloggar om: is, isskulpturer, Madurodam, Haag, kallt, vinter, Kinazoo, djur
Kommentarer:
2007-10-01 @ 21:28:19
#1: Inga M

Helt otroligt vackra konstverk!

2007-10-02 @ 19:14:01
#2: fille

Dy behöver nog inte undra över vilken art av fågel det var, för jag tror det var en generisk fågel. Alltså nått konstnären fantiserat ihop.
Ishinkstipset gjorde vi när vi var små. Det förekommer faktiskt fortfarande kalla vinternätter. Men säsongen är avsevärt kortare.

2007-10-03 @ 12:45:17
#3: Lena

IS-snyggt. Vad de kan...

2007-10-07 @ 21:33:03

vilka iskonstnärer det finns..

2007-10-14 @ 16:50:00

good not bad

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: