giraffen197

2007-09-30
11:01:17

Chapman Stick

Den som möjligtvis trodde att utvecklingen av musikinstrument slutade i och med att elgitarren introducerades... hè, gå och göm dig under en filt! *grin*

Jag fick en kommentar av Agneta under ett gammalt blogginlägg (webblogg är toppen då man på sin arbetssida får se alla de senaste kommentarerna oavsett hur gammalt inlägget är) om Michael Hedges med ett tips till detta videoklipp:



Och något förbryllad undrade jag, vad är "Chapman Stick"? Det är alltså ett strängintrument utvecklat i början på 70-talet som man kan spela dubbelhändig tapning på. Eller tapping på engelska, (irriterande att de tagit en engelsk term och inte översatt den bättre?)

Wikipedia engelska delen är lite mera utförlig än den svenska delen, men där nämns vem i Sverige som är duktig på att spela detta instrument.

Och den som undrar vad en Ofikleid eller ett Spikpiano är för något kan roa sig en stund med denna lista på musikinstrument!

Josephine - musiclover

Andra bloggar om: chapman stick, Greg Howard
Kommentarer:
2007-09-30 @ 21:57:36
#1: Bloggblad

Vilket underbart ljud!

2007-09-30 @ 22:00:05
#2: Bloggblad

Kul lista! Och jag som trodde att jag var rätt bra på instrument. Är jag inte alls... men ack, vad jag började sakna min gamla ocarina... undrar så vart den tog vägen...

2007-10-01 @ 09:40:49
#3: Josephine

Jag har en liten platt lergök köpt i Prag som jag just nu inte hittar förstås...
med grepplista för alla toner...
Den har fyra hål lite olika stora för pekfingrar och långfingrar och ett hål under för tummen. Lergökar är roliga!
En mungiga har jag också - från Musikmuséet i Stockholm
:-)
I en av musikaffärerna här i Haag har jag sett väldigt roliga träinstrument, bl.a. en ihålig uggla som gav riktigt fina ugglehoanden och en groda med taggig rygg som lät PreciS som grodrap. (Grodor kväker väl inte? det låter mer som om de rapar...?)

2007-10-01 @ 19:57:48

Jag har faktiskt alldeles nyss köpt en ocarina och börjat försöka spela på den! Min har fyra hål ovanpå och två på undersidan.

2011-09-30 @ 00:27:28

Underbar video!



Att kunna spela på instrument är ju svårare än vad man tänkt!



Ocarina är ett väldigt fint instrument förövrigt.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: