giraffen197

2007-09-12
22:39:52

Vad är verklighet?

Jag har haft två filmer i bakhuvudet de senaste dagarna + en klassisk bok som nuddar vid ämnet; "verklighet" eller kanske mera hur vi uppfattar vad som är verkligt och vad som inte är det.

Den ena filmen såg jag för mycket länge sedan men den gjorde ett djupt intryck, den andra är mera aktuell...
ur båda har jag valt de för mig mest gripande scenerna.



THX 1138 med Robert Duvall är gjord av George Lucas 1971.
Wikipedia THX 1138

Jag har valt slutscenen där han står som en tanig liten siluett mot den stora orangegula solen. Ofta har jag undrat vilken värld han kom upp till, om han skulle överleva, om där fanns andra människor...



Den andra är Matrix, den välgjorda scenen där han sväljer det röda pillret...

Och när jag skummar Wikipedia för mera info kring filmen så kom jag till en intervju med Jean Baudrillard vars bok "Simulacrum and simulation" varit en inspirationskälla för filmskaparna. Själv anser han i intervjun att de missuppfattat det han skrivit i boken!

"But the primary characteristic of this universe lies precisely in the inability to use categories of the real to speak about it ."

Vilket knyter an till boken jag nyss läst: "Zen and the art of motorcycle maintenance" av Robert M. Pirsig, 1974.



Denna trevliga youtube videon berättar på ett relativt lättfattligt sätt vad boken handlar om.

Baudrillards "the real" och Pirsigs "Quality" har en del gemensamt i sin odefinierbarhet. Fascinerande är hur olika synen på mentala tillstånd är i väst och öst. Det som enligt zen-buddismen är "det totala uppgåendet" och ett spirituellt mål, är (ibland?ofta?) i väst beskrivet som "katatonisk scizofreni".

Mina tankar går i virrvarr och hit och dit, de började som sagt kring filmerna. En av anledningarna är just att de erbjuder en så sockersöt ursäkt, "du är manipulerad", "du har ingen kontroll" osv intressant, men lika hopplöst och inaktiverande som en flaska Rioja för en alkoholist. Sedan läste jag "Zen ---" och njöt av hans pragmatiska men ändå hollistiska livssyn.

Pirsig skrev en bok till som (ännu) inte är lika känd: "Lila: An Inquiry Into Morals". Den kommer att bli mitt nästa bokköp på American Book Center!

Kommentarer och fundileringar mottages tacksamt!

Josephine

Andra bloggar om: THX 1138, Matrix, Zen and the art of motorcycle maintenance, Zen, Baudrillard, Pirsig, Science Fiction
Andra bloggar om: filosofi
Kommentarer:
2007-09-13 @ 19:17:19
#1: Anonym

Just nu funderar jag mycket (har gjort i ett par år iofs) på det här med tankevanor. Saker vi får lära oss, oftast som barn, som vi sedan går och repeterar för oss själva, så att vi tror att det är en sanning om oss. De tankarna rutar in oss i en livsstil vi inte kan bli lyckliga i. Jag har lyckats bryta ett helt knippe av sådana vanor/"sanningar om mig själv" genom åren. Och någonstanns under alla dessa självuppfunna lögner ligger sanningen om mig själv. En person jag bara gradvist lärt känna.
"Sanningen skall göra er fria" sa Jesus. Något av det klokaste i hela boken. Känner vi inte sanningen om oss själva är det svårt att växa som människa.

2007-09-14 @ 11:34:11
#2: Mathias

Hejsan, tack för din kommentar på Konsonantmylla.
Och kul att du skriver om Baudrillard, han är onekligen en fascinerande teoretiker. Jag har inte läst så mycket av honom, men just Simulacra & Simulacrum har varit en milstolpe i min förståelse av postmodern tid och teori.
läser som bäst lite Kristeva och har funderat på att tackla dekonstruktionen så småningom om också. Men det tar tid, det är ju inte direkt lättsmälta artiklar som har skrivits :)

2007-09-29 @ 22:45:44
#3: spidercrazy

Se även 'In the mouth of madness', en inte-särskilt-skrämmande skräckfilm som behandlar frågan om vad som är verklighet och vad som är fiktion, eller snarare, svårigheten att avgöra det. Regisserad av John Carpenter.

2008-03-11 @ 16:49:09

Kan även rekommendera "Zen in the Art of Archery" av Eugene Herrigel. En klassiker i samma anda som Pirsigs bok.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: