giraffen197

2008-03-18
07:41:11

Bilkörning

Denna veckan har jag det allra tidigaste morgonskiftet. Jag börjar klockan sex på morgonen och slutar två och eftersom jag bor i Bryssel, i Etterbeeks kommun och pendlar till Mechelen måste jag ta bilen...
(antingen ingen tunnelbana i tid, eller så måste jag gå upp typ halvfyra..)

Tidigare i Sverige älskade jag att köra bil, men efter att ha flyttat hit är det inte lika roligt längre. Och då tycker människor som har kört bil i Spanien, Egypten och Kina att det ändå är rena semester-körningen här! Trafik-klimatet sägs ha blivit hårdare, för ca. femton år sedan körde man lugnare även i och runt Bryssel.

Femtio? glöm det! minst sjuttio, 110? inte en chans! 130 är "normalt", de som har bråttom piper på i 150-160 men saktar ner när deras illegala radarvarnare skvallrar för hastigtskameran. Långtradarna som ligger som pärlband mellan Rotterdam-Antwerpen och Bryssel är helt ok. (utom när de ska köra om varandra för det tar förstås tid) men de kör i alla fall aldrig fortare än nittio och du vet var du har dem.

Det är de andra som kommer och "biter" en i baken när man vill köra om i den mellersta eller yttre filen som irriterar mig. Här verkar säkerhetstänkandet att hålla a v s t å n d inte existera??

Likaså när jag måste byta fil...
" Please give me some space? *blink, blink, blink* nähädu! jag har större bil än dig! bromsa eller gasa och ge mig en lucka att slinka in i, nejnej - varför ska JaG ge DiG plats? du får skylla dig själv som vill åka dit och väljer kortaste vägen in till stan med ett filbyte som är max 500 meter långt, istället för att åka runt halva Bryssel. "

Tydligen måste jag hota med att preja den andra bilen för att kunna "knö" in mig!

Du måste vara lite "cowboy" säger Patrick till mig...

När jag frågar J. hur H. kör från Antwerpen berättar hon att H. minsann har temperament hon med...

anpassning är ordet.

*suck*
Josephine - som önskar hon kunde lita på sina medtrafikanters goda förstånd.

Läs även andra bloggares åsikter om bil, bilar, bilkörning, Bryssel
Kommentarer:
2008-03-18 @ 12:25:35
#1: Bloggblad

Jsg är impad av alla som törs köra bil nere i Europa... jag totalvägrar att sitta vid ratten söder om Danmark.

2008-03-18 @ 16:07:27

Det finns inga medtrafikanter, bara mottrafikanter.

2008-03-18 @ 18:30:49
#3: fille

Närmar mig slutet på körkortstagandet (det har dragit ut på tiden). Jag tror jag avstår från att åka där nere ett tag till.

2008-03-19 @ 02:52:47
#4: C20

Var med om en liknande tur här när jag åkte från Helsingborg till Stockholm förut och måste erkänna att det är en av dom härligaste bilturer jag åkt på. Har aldrig varit med om det tidigare, mycket ovanligt på våra vägar (men det förekommer) - det var sånt härligt flyt.

Precis några dagar innan hade jag även skaffat min GPS-mottagare också, vilken jag ofta använder som "färddator" (den mäter farten med ner till +/-0,3 km/h precision) - och upptäckte då vad pissiga hastighetsmätarna är på dom flesta bilar. Komiskt nog gick detta på TV-nyheterna samt aftonbladet, Metro m fl precis efter.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45952&a=742700&lid=aldreNyheter_725570&lpos=rubrik_742700

Skräpet på vår hyrbil visade "142" när man körde 130 km/h och "164" när man körde 150 km/h - LOL
Man var förvånad "åker vi bara 135 - känns ju nästan som 150" - hehe.

Jag åkte då som passagerare (har inte haft råd med körkort själv men ska ta det så fort jag får råd) och vi låg konstant och pendlade mellan 135 och 150 km/h nästan hela vägen med en topp på 156 km/h strax innan Södertälje. Vi blev omkörda när vi själva låg i över 140 km/h många ggr (några bara blåste förbi). Det är läckert när man ligger i vänsterfilen och kör om några bilar vilka kör ca 130 och kollar på GPS:en - 151 km/h och så ser man hur en Merca snabbt närmar sig bakifrån och man får gå in till höger och släppa om honom - hehe. Även trafiken i högerfilen höll ofta 120-130 km/h.

Vid ett tillfälle när vi kom "ångandes" i 148 km/h ser vi några blåljus längre fram - läskigt, men vi hann se dom i tid och bromsade snabbt ner till ca 108-110 km/h och rullar sedan sakta ikapp en flera hunda meter lång kö som rullar ca 95-100 km/h och man såg hur kön växte snabbt i backspegeln då snabbare trafik hela tiden kom bakifrån. När man kom förbi gick det sakta några km men sedan började alla öka igen succesivt och kön "drogs isär" och snart kunde vi fortsätta i vårt härliga tempo till Stockholm.

Jag kan tänka mig hur det måste kännas på dessa Europeiska vägar - härligt flyt! Dock kanske mindre bra om dom inte håller avstånd osv men härligt att slippa "söndags-åkandet".

Var även nere i Portugal och Spanien 2005 - där körde dom på bra men vår egen fart var inte lika bra den gången - dessutom hade jag inte GPS då.

2008-03-19 @ 13:54:39
#5: Ted

Har också stört mig på den totala oviljan som finns att hjälpa medtrafikanter här. Det är till och med enklare att köra i Storbrittanien trots vänstertrafiken fick jag erfara när jag körde från Liverpool till Aberystwyth i vintras. Jag hade nästan glömt bort att någon glatt kunde vinka fram en då det underlättade trafiken trots att det egentligen inte var min tur.

Här inne i Rotterdams innerstad är det hemskt att köra. Störst går först, mycket trafik och det tar en evighet för trafikljusen att slå om.

En annan sak som är irriterande är att det tydligen är helt okey att stoppa trafiken under flera minuter bara man slår på varningsblinkersen.

2008-03-20 @ 05:47:51
#6: Inga M

Det jag är mest rädd för när jag var på väg i Tyskland är just att man inte håller avstånd. För en svensk känns det som rysk roulette att ligga i ett pärleband av bilar med bara ett par meters lucka emellan och alla kör i 120 km i timmen. Våra tyska gäster är så imponerade av den trevliga svenska trafikmiljön.

2008-03-20 @ 16:06:11
#7: Josephine

Bloggblad - så du låter alltid din man köra då? Inte särskilt jämställt, men kanske säkrare?..

Joshua - de där med en fisk bakpå bilen borde vara mera "med" än mot kan man tycka... eller hjälper de bara andra "fiskmärkta"? Jag tror banne mig jag ska sätta upp en varningsskylt i bakrutan: "Håll större avstånd!"

Fille - å andra sidan - tar du körkort här klarar du dig i alla fall bra sen med tät trafik... det är tio gånger värre med snö och is eftersom de inte har ngn vana vid det + inga vinterdäck(!) (förbjudet, i alla fall dubbdäcken)

C20 - är du ensam på vägen går det ju bra att köra fort, men det är du ju inte... och risken att dö ifall du kör i 90-110 resp. 120-160 är betydligt mindre för bromsar du i 160 kommer du ner i 90 och kan inte väja trafiksäkert - men bromar du i 110 har du en chans att väja och undvika att dö i en kollision!!
(jag blir så f-d!! på idioterna som säger att man "dör lika mkt i 90 som i 130" Grrrrr*)

+ att du måste ta med i beräkningen alla som inte kör som man ska eller gör oväntade rörelser - jag håller avstånd och extra uppmärksamhet ifall ngn bil efter en tradare i en innerfil plötsligt vill byta fil och lägga sig framför mig.
Idag har jag sett minst sex bilister mellan Mechelen och Bryssel som bytt fil utan att ge tecken och minst två som kört mot rött ljus med mkt liten marginal innan de andra fick grönt.

Ted - att det tar en evighet för trafikljusen att slå om kan bero på att det är så många som gasar när det är gult och blåser förbi när det är rött. En ond cirkel - då behövs istället ÄnnU mera tid för att se till att inga olyckor sker!!

Inga - det finns mycket som är bra i Sverige. :-)

Tilläggas bör att jag överlevt denna veckan (imorgon är jag ledig) och att jag även börjat vänja mig och njuta lite, även om jag fortf. är
nervös - värst är det på morgonen vid halvsex eftersom det fortf. är mörkt ute och den trafik som ändå finns omöjliggör körning med helljus... eftermiddagen i fullt dagsljus är ganska njutbar.

2008-03-20 @ 18:58:20

eh - jag har ju inget körkort, och litar fullkomligt på alla som kör ;)

2008-04-05 @ 13:46:29
#9: Marianne

Skillnaden är väl att om man ska sätta sig bakom ratten i länder som Egypten så är man BEREDD på att ingenting fungerar som det ska och att det är Vilda västern i plåtform. Men man räknar kanske inte med att belgarna plockar fram ett sydländskt temperament när de sätter sig bakom ratten : ) Kör försiktigt!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: