giraffen197

2009-01-06
19:42:10

Snygga lågskor stl 43-44, finns det? Nice flat big shoes, do they excist?

Mina skor som jag använder på jobbet är nu jätteslitna och jag letar efter snygga lågskor att ha inomhus. De måste vara utan klack eftersom de ska vara bekväma under hela dagen. Jag har Hallux Valgus och klarar inte av att gå eller ens sitta i klack en hel arbetsdag.

The shoes I'm using at work are now really worn and I am looking for nice flat shoes to have indoors. They have to be without heel to be comfortable during the whole day. I have Hallux Valgus and my feet can not stand to walk or even sit in heels during a whole day.


Jag tittar igenom Calands schoenens sortiment som de har utlagt på sin hemsida och blir grymt besviken. Förutom stövlarna (som är jättesnygga) hittar jag inte ett enda par som jag skulle vilja köpa! Lyckligtvis vet jag att det inte är alla skor som de har i butiken, väl där är möjligheten stor att de trots allt kanske har något som jag gillar.

I'm looking through the collection on internet from Caland Schoenen and I got very disappointed. Except the boots (which are great!) I don't find even one pair that I would like to buy! Luckily I know that what they show on internet don't use to be everything they have in the shop, so when I go there the possibility is high I do find something that I like.




Detta paret... en katastrof för stora fötter. Det ser ut som om designern har ansträngt sig att helt enkelt dela upp skon i två delar för att få den att se mindre ut... och misslyckats totalt!

This pair... they are a catastrophee for big feet. It looks like the designer made an effort to simply cut the shoe in two parts to make it look smaller and completely failed with the task...



Den andra internet-sidan jag besöker: Ghigo i Milano, visserligen långt bort men med ett ganska stort sortiment är inte bättre de heller.
Tantig stil på lågskorna och 80% av dem är enbart ballerina-skor vilka jag inte gillar. Blir det bättre att färga framdelen mörk? Tveksamt.

The second internet-page I visit: Ghigo in Milano, rather far away but with a quite big collection aren't any better. Oldfashioned style on the flat shoes and 80% of them are ballerinas which I don't like. Does it become any better to color the front dark? Doubtful.




Men så hittar jag till sist några par som jag gillar bättre.  "Van Wonderen Schoenmode" i Antwerpen. Skillnaden är att här delar de inte av skorna på mitten utan betydligt snyggare längre fram.

But then I find at last a couple of shoes I like much better. Van Wonderen Schoenmode" in Antwerp. The difference is that here they don't try to cut the shoe in the middle but more nicely up to the front.



Or patching the long parts together also works.



Or more details in the front.

Det är en konst att göra skor för stora fötter som verkligen ser snygga ut. Jag är Så less på alla skodesigners som tror att bara man har något som inte klämmer åt om fötterna så är det ok. Tantmodeller utan fantasi och skor som ser ut som gigantiska pråmar i storlek 44. Det som ser fint ut på 37-38 blir groteskt på 44-45-46.

It is an art to make shoes for big feet that really looks nice. I'm So bored, tired, frustrated on all shoedesigners who think that only because you have something on your feet that don't hurt it is ok. Oldfashioned models without any fantasy at all and shoes that look like gigantic barges i size 44. What looks nice in size 37-38 looks grotesque in size 44-45-46.

Om du har exempel på fina lågskor, Sverige, England, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Frankrike, Italien - helst Europa det är ju inte varje år man åker till USA för att shoppa skor och jag köper aldrig skor på postorder, posta en länk i kommentarsfältet!

So if you have any examples of nice flat shoes in Europe (rather not in the states, it is not every year I go there and I never buy shoes on postalorder) please post a link in the comments!


Tack på förhand!
Josephine  :-)

Tidigare bloggar om stora skor/Earlier posts about big shoes:

skoblogg ett

skoblogg två (in English too!)

skoblogg tre (links to more shops)
Kommentarer:
2009-01-06 @ 20:18:54
#1: Bloggblad

Näe, jag vet bara att det fanns en butik i Berlin för många år sen (nu?) där de hade damskor i stora storlekar.



Min dotter är lång och drar 41, hon har också svårt, och jag som "bara" har 40 men breda och ömma fötter har också svårt att hitta. Men visst går det att göra snygga skor så att min MimmiPigg-fötter ser små ut, fast det är inte ofta jag hittar såna.

2009-01-10 @ 21:21:05
#2: Karlavagnen

www.olekpie.com i Madrid. Sänder även per post.

2009-02-08 @ 02:25:52
#3: Franky

Hey Josephine,

in Germany you could find shoes at http://www.schuh-kauffmann.de

they have shops in Hamburg, Berlin, Munich

Best wishes Franky

2009-07-06 @ 12:11:33
#4: Siv Johansson

Mina 2 döttrar och jag har ett elände att hitta skor åt oss.

Äldsta dottern 19 år, behöver storlek 44, dessutom har hon en jättesmal fot.

Yngsta dottern 17 år, behöver storlek 42, hon kan ännu hitta något i affärerna någon gång.

Själv behöver jag storlek 42, har en jättebred fot, är plattfot samt har hallux vallux.

Vi bor på Gotland och behöver tips om affärer, dit man skulle kunna resa. Kanske till Stockholm.

2010-06-12 @ 18:36:41
#5: Christina

Hej! Jag är en kvinna som också har problem att hitta skor. Har stl 41-42 och utbudet i större storlekar är verkligen begränsat ute i affärerna. Jag har startat en sida som heter www.sizes-for-you.com där jag rekommenderar företag som säljer kläder och skor till långa, korta, storvuxna, storfotade, småfotade, bredfotade... människor. Kanske kan du som har svårt att hitta skor i din storlek få något tips här. Lycka till!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: