giraffen197

2018-11-20
11:40:00

Ryggont / Backpain

Jag är en odisciplinerad människa som inte tycker om att "träna". De gånger jag har varit på ett gym i mitt liv kan jag räkna på ena handens fingrar. Men! jag tycker om att röra på mig. Jag har inga problem med att gå långa promenader på flera kilometer, jag tycker om att gå och simma och kan t.o.m. simma lite längre när det som kallas "den andra andningen" kommer in d.v.s. i mitt fall ca 200m. därefter har jag inga större problem att fortsätta ytterliggare 500 meter. Jag har hållit på med bågskytte (men inte sedan jag flyttade till Bryssel), med yoga (tills jag fick för mycket kramp i benen av övningarna) och med tai-chi (just nu på is p.g.a. smärtorna).  
 
//   I am an undisciplined person who does not like to "work out". The times I have been to a gym in my life, I can count on one hand's fingers. But! I like to move. I have no problem walking for several kilometers, I like to go swimming and can also swim a little longer when what is called "the second breath" comes in, that is, in my case about 200m. By then I have no major problems to continue another 500 meters. I have practised some archery (but not since I moved to Brussels), done some yoga (until I got too much cramp in the legs during the exercises) and also done some tai-chi (right now on ice because of the pains).
 
Sent ska syndaren vakna, den som inte regelbundet och verkligen disciplinerat tar hand om sin kropp efter 40 (och helst ännu tidigare förstås) får betala dyrt! Allt det som du har gratis innan 40 år måste du betala för efteråt med svett och träningsvärk - eller med smärtor, immobilitet och tårar. 
 
//  Late the sinner will wake up, the one who does not regularly and truly disciplined takes care of his or her body after 40 (and preferably much earlier) will pay an expensive fee! All that you have for free before 40 years you have to pay for afterwards with sweat and workout pain - or with agonizing pain, immobility and tears.  
 
Nu kan jag skylla ifrån mig på att jag är lång (197cm), att jag har skolios på tre ställen i min rygg - ett ställe i bröstkorgen och sedan två tvistar i nedre ländryggen - vilket ju är en ännu större anledning att bygga upp och underhålla den naturliga muskelkorsetten! Jag kan skylla på mitt stillasittande jobb framför en datorskärm och på det faktum att jag inte slutade lyfta min son fastän han väger drygt 20 kilo. Men inget av det duger som ursäkt, det är förklaringar men ingen ursäkt.
 
//   Now I can blame it on that I'm tall (197cm), that I have scoliosis at three places in my spine - one  place at chest level and then two twists in the lower lumbar spine - which is an even bigger reason to build and maintain the natural muscle corset! I can blame it on my sedentary job in front of a computer screen and on the fact that I did not stop lifting my son even though he weighs just over 20 kilos. But none of it is an excuse, explanations yes, but no excuse.
 
Att jag hade skolios visste jag förresten inte förrän jag var trettio och min fina kusin som är sjukgymnast tittade på min rygg och utbrast - "Du har ju skolios!" Att mina bror hade skolios visste vi sedan mycket länge, men min var betydligt mindre och hade dittills undgått upptäckt.  Ett ryggskott som gick över, lite för mycket stillaliggande - som gick över, en felaktig rörelse och ont ett antal dagar men sen gick det över och så fortsatte det år ut och år in tills det de senaste två åren blev värre och värre och oftare och oftare. Sedan början av oktober har jag alltså kroniskt ont. Sedan mitten av oktober kan jag inte ens sova en hel natt utan att vakna av att jag har ont ut i högra benet och ner i foten. Mina nerver ligger i kläm.
 
//   Actually, I did not know I had scoliosis until I was thirty and my nice cousin, a physiotherapist, looked at my back and exclaimed: "You have scoliosis!"  We knew for a very long time that my brother have scoliosis, but mine was much smaller and had so far not been discovered. A backpain (lumbago) that went over, too much reading on the coach - but it passed after some moving, an incorrect move and a few days of pain but then it passed and it continued like this for several years until the last two years it has got worse and worse and more and more often. Since the beginning of October, I have a chronic pain. Since mid-October, I can not even sleep for a whole night without waking up with pain in my right leg and down the foot. My nerves are squeezed.
 
Att köra eller ens åka bil är inte att tänka på. Sitta kan jag göra, men inte för länge och inte för lågt. Lyfta något tungt - glöm det. Massor med rörelser undviker jag att göra. Bara stå upp en timma eller två är också skitjobbigt, men fungerar om jag växlar med att sitta med högerbenet utsträckt och med smärtstillade och det är så jag nu ska försöka jobba deltid igen.
 
//   Driving or even sitting in a car is not to be considered. Sit I can do, but not too long and not too low. Lift something heavy - forget it. Lots of movements I avoid doing. Just standing up for an hour or two is also extremely tiring, but works if I change now and then to sit with my right leg extended and with painkillers and that is how I now try to go back working halftime.

Det och en korsett: //  This and a corset:
 
 
Den ser kanske lite otäck ut, inte direkt något som man spontant vill säga: "Ja! En Sådan vill jag ha!" *ler*  Men efter gårdagens besök och informationsstund i "Lucas bandagisterie" i Bryssel känner jag en stor förväntan. Lucas själv lämnade över firman till herr Daum för massor med år sedan som utvecklade denna korsetten. Det är den enda på marknaden som spänner ut ryggraden med hjälp av två pistonger och som dessutom är flexibel. Det är meningen att du har den på dig hela dagen under minst tre månader och upp till sex månader. De flesta blir smärtfria innan de tre månaderna, men den extra tiden krävs för att stabilisera ryggraden och diskarna. Korrigering + stabilisering. Om jag väljer att gå på sjukgymnastik och chiropraktik under den tiden bör jag ta den på mig direkt efteråt för att effekten av behandlingen ska stanna kvar så länge som möjligt.
 
//   It may look a little bit nasty, not something that you would spontaneously say: "Yes! I want one of these things!" * laughs * But after yesterday's visit and information time in "Lucas bandagisterie" in Brussels, I now feel a lot of expectation. Lucas himself left the company to Mr. Daum and Mr Daum developped many years ago  this corset. It is the only one on the market that decrease the pression on the spine with the aid of two pistons and which is also flexible. You wear it the whole day for at least three months and up to six months. Many are painless before the three months, but the extra time is required to stabilize the spine and the dishes. Correction + stabilization. If I choose to go to physical therapy and chiropractic during that time, I should take it on immediately afterwards to keep the effect of treatment for as long as possible
 
Herr Daum själv är ett original vars kontor mera liknar ett litet museum. Han röker pipa (fast inte när han tar emot patienter) och bär hängslen. Och jag beundrade hans metodiska och tålamodsprövande (för honom!) sätt att ge mig all den nödvändiga informationen vilket tog nästan 1 1/2 timme. En monolog som han alltså måste hålla i genomsnitt fyra gånger om dagen! Men oerhört intressant, fyllt med exempel, anekdoter och berättelser från de konferenser han har varit på.
 
//   Mr. Daum himself is an original whose office resembles a small museum. He smokes a pipe (not when receiving the patients) and wears braces. And I admired his methodical and patient way of giving me all the necessary information which took almost 1 1/2 hours. A monologue that he has to keep on average four times a day! But extremely interesting, filled with examples, anecdotes and stories from the conferences he has visited.
 
 
En av flera teckningar, målningar som han har fått av tacksamma patienter genom åren. 
 
//  One of several drawings and paintings he has received from grateful patients through the years.
 
 
 
Halvt "mumifierad"! (gipsad) - Detta är formen som sedan korsetten tillverkas efter. 
 
//  Half "mumified"! (plastered) - This is the mould that the corset will be build on.
 
 
 
På väg hem. Solnedgången färgar molnkanterna likt opaler.  //  On the way home. The sunset colours the edges of the clouds like opales.
 
 
 
En film (på franska) som visar hur tillverkningen av en Daum - korsett går till. 
 
// A film (in French) which show how the manufacture of a Daum - corset is done.
 
//Josephine
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: