giraffen197

2006-01-24
14:54:34

Svärje!

köttbullar



"Konstigt, det ser precis ut som en svensk flagga..." tänkte jag. "Det ÄR en svensk flagga!" Zweedse gehaktballen - svenska köttbullar, nej men vad kul! Och jag sprang och hämtade Patrick som var i ett annat hörn av mataffären för att visa honom denna fantastiska produkt som fyllde mitt bröst med varma fosterlandskänslor.

Det finns även holländska gehaktballen (det låter obscent, tack jag vet det...) men de är stora som mindre apelsiner och de tillagas nästan alltid i en fritös (de har dille här på att fritera). Det ger dem en ljust brun ganska tjock skorpa innan de är helt genomfriterade. Smaken? sådär... Det är inte konstigt att svenska köttbullar håller på att bli en exportsuccé (tack vare IKEA) eftersom de är betydligt läckrare!

Gissa hur många IKEA-varuhus det finns i lilla Nederländerna? (1/4-del så stort som Sverige, men med 15 miljoner invånare) 15 stycken! Ett varuhus alltså per miljon invånare och de gillar den svenska designen här. ABBA och IKEA. Det är Sverige det. Och möjligen Björn Borg, fast nu har de flesta glömt tennisen och det är bara väskorna som gäller.

Silverfisken, finns IKEA i Melbourne?

*undrar*
Josephine
Kommentarer:
2006-01-24 @ 23:11:26
#1: eijja

hejsan. hur gick det i the simple room?
kom du ut? =)

2006-01-24 @ 23:15:25
#2: Josephine

neeädå... hopplöst. Jag klickade och dubbelklickade och klickade kombinationer upp och ner och fram och bak men inte kom jag ut för det. Jag gjorde säkert fel någonstans på vägen... man ska säkert klicka på ngt fanstyg i TUR-ordning! *blä* Tacka vet jag tetris. *grin*

http://sandbox.deviantart.com/?fileheight=400&filewidth=550&filename=fs9:f/2006/008/3/f/Get_Out__1_00___One_Simple_Room.swf

2006-01-24 @ 23:17:52
#3: Josephine

förra kommentarens länk slutar med .swf Lycka till... det är säkert en såndär "blondin-länk", så himla retfullt! Argh!*

2006-01-24 @ 23:34:17
#4: eijja

kom du verkligen inte ut?

jomen, man KAN komma ut. tro mig.


by the by...´knut´??

2006-01-25 @ 17:24:32

Utmaningen antagen! Det blir antingen imorgon eller mycket sent i natt. No need for research, was born in Jämtland the county next to Härjedalen...pretty much the same thing... :-D

2006-01-29 @ 09:38:35
#6: emmet

så det är albert hein som gäller ;) När jag bodde i Holland var man tvungen till att åka ända på IKEA för att inhandla dessa godsaker.

2006-01-29 @ 10:53:31
#7: Josephine

AH är t.o.m. dyrare än de små ICA-butikerna... jag handlar mest på C1000, ibland Aldi... jag försöker till 90% köpa åtminstonde biologisk mjölk, för övrigt snålar jag för mycket för att handla miljövänligt... tyvärr. Egentligen är det ju logiskt att handla bra mat som man inte får cancer av.

2006-01-29 @ 11:00:01
#8: emmet

Men det måste väl vara billigare att inhandla köttbullarna på albert hein än på ikea iaf?! Jag jobbade där som (ve & fasa) barnflicka efter att jag tog studenten. I wassenaar faktiskt, inte så långt från Den Haag :) Nu måste jag läsa om ditt liv som invandrare. Åker till holland om två veckor igen ;)

2006-01-29 @ 11:15:24
#9: Josephine

jodå, det är de säkert och de är ju färska oxå, de på IKEA är ju färdigstekta eller nått, men jag köper alltid min färs själv för då vet jag ju vad som är i dem! Barnflicka - hade jag haft lite erfarenhet av småbarn så hade jag gjort detsamma. Jag var (och är delvis fortfarande) fruktansvärt valhänt med småbarn, det börjar bli bättre nu när alla kompisar får barn :) Att vara AU-pair är faktiskt en fördel för tjejer (hur många killar försöker bli au-pair?...) för då kommer man ju ut och får se litegrand! Förhoppniningsvis kommer man till en familj där man "bara" behöver jobba åtta timmar per dag och inte fjorton... Wassenaar är gräddhyllan utanför Haag :)

2006-01-30 @ 04:20:50

Självklart. Men bara ett.

2006-04-29 @ 15:23:00
#11: casper

Hej då,

så roligt om läsa den här. Jag är en nederländska pojke som älskar sverige. Jag är 26 år och anse att nederländare finns konstig fåglar. Jag hoppas som helst flyttade till sverige snart. Mycket bra sett.

Hälsningar,

Casper

2006-05-01 @ 19:59:22
#12: Josephine

Casper, vad kul att du hittat hit! Jag vet flera holländare som har flyttat till Sverige och trivs mycket bra. Lycka till med dina svenska-studier :-)

2006-05-07 @ 20:28:14
#13: casper

Hej Josephine,

Tack för din besked. Hur är det med dig? Ja, det er bra.. Jag är från Holland, men jag vil gärna flytta till Sverige snart. Jag måsta lära tala och skriva duktig svensk.
Jag tycker så mycket om Sverige som jag älskar de lugn mentalitet. I holland, stressen är vanlig.. Jag tycker att
folket i Sverige finns mer avslappnad. Kanske jag är fel...

Ps; Min Engelska er mycket bra jämförde min svensk...

kram,

Casper

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: