giraffen197

2006-01-16
17:46:26

Tåget till Bryssel del 2

Delfts blå



En av de första städerna som vi passerar efter att ha stigit på i Haag är Delft. Delft har blivit känt för den unga generationen tack vare Scarlett Johansson. Filmatiseringen av "Flicka med pärlörhänge" skriven av Tracy Chevalier blev en succe! men festligt nog så spelades kanalscenerna in i Venedig (tror jag). [Rättelse: i en filmkonstruktion av Venedig uppbyggd i Luxemburg!) Kanske kommer Haag att bli lika känt nu med den kommande filmen "Zwart boek"(black book) av Paul Verhoeven, mest känd utomlands för Basic Instinct och Robocop. Kanske blir den en lika stor framgång som "Soldaat van Oranje" blev med den unge Rutger Hauer. (Han kan t.o.m. stå och se sexig ut me nudelsoppa rinnande över ansiktet!, fritt citerat ur minnet)

Delft är likt ett Amsterdam i miniatyr men utan de flesta turistfällorna, neon och andra skyltar och utan något "rött-ljus" distrikt. Delft är "puur" (=rent, äkta). Det är en av de få Nederländska städerna med en väderkvarn mitt i city, fast för 350 år sedan måste den ha legat precis utanför stadsmuren. Där finns ett gammalt lutande kyrktorn och en "nyare" kyrka i vilken på kort tid Prins Claus, drottning Juliana och prins Bernhard har begravits.

I Delft finns UNESCO-IHE ett internationellt vatteninstitut(?) med allt man kan önska sig inom utbildning och kunskap om det våta elementet H2O. Holländarna kan det här med vatten och hur man ska bli av med det. De började med Haag och fortsatte sedan att dika ut Göteborg och Amsterdam. En stor del av landet ligger flera meter under havets nivå. I och med ångmaskinens intåg kunde man börja pumpa bort vatten i stor skala. Flygplatsen Schiphol ligger faktiskt på gammal sjöbotten.

1953 vann emellertid naturens makter. En mycket hög flod i kombination med en förskräcklig storm gjorde att skyddet sviktade och Nederländerna utsattes för den värsta naturkatastrofen på 300 år. 1835 människor dog. De svartvita flygfotografierna av de översvämmade områdena söder om Rotterdam känns spöklika. Därefter byggde man ett system med skyddsbarriärer mellan öarna i Zeeland för liknande väder. Översvämningen av New Orleans har fått en del holländare att ifrågasätta hur bra/dåligt underhållet av vallarna är numera. Att evakuera de tättbefolkade områdena runt om Haag låter sig inte göras i en handvänding.

Och så Delfts blå förstås. Det världsberömda lergodset som började som en imitation av det populära men exklusiva och dyra kinesiska porslinet. Det holländska ostindiska kompaniet fraktade stora mängder kinesiskt porslin till Europa och man var ju inte dummare än att man insåg att "piratkopiering" var lönsamt redan på den tiden. När produktionen stod som högst fanns det inte mindre än 32 stycken fabriker i lilla Delft. Bl.a. producerade man kakelplattor. Griets far i "Flickan med pärlörhänge" arbetade som kakelmålare och hennes bror börjar som lärling på en kakelfabrik. Kakelplattorna från hennes tid är idag riktiga dyrgripar.

Nu när jag har blivit klar med Delft har vi redan passerat Rotterdam med sina vackra boar, Dordrecht med sin kyrka och sina gamla stormflodsportar och Hollandse diepe och allt fortsätter platt, platt ända till Roosendaal och gränsen. Denna delen av Nederländerna får en att tro att jorden inte alls är rund.

Josephine - resenären
Kommentarer:
2006-01-16 @ 18:45:06
#1: el pedro

Imponerande fakta.
Har du lärt dig detta eller är det skrivet samtidigt som det lästs en historiebok? ;)

2006-01-16 @ 18:56:13

he he, tja... du får väl göra ngt litet frågetest och se vad jag minns av det jag har skrivit om... Jag skrev grundtexten på tåget och byggde sedan ut den med länkar och lite mer information. Börjar man väl surfa för att hitta mer fakta blir man sittande hur länge som helst och har hur roligt som helst oxå! (känner du entusiasmens vindfläktar? ;) Rom-texterna (se arkivet) är gjorda på liknande sätt, vad jag minns från resan + ett idogt surfande för bild och faktas skull :-)

2006-01-16 @ 19:14:59

Om vi nu ska gå på detaljer så kände jag inte till inspelningen av Svart bok förrän jag cyklade på inspelningsteamet inne i Haag i augusti. Av en av personalen fick jag veta att regissören var densamme som till Basic Instinct. Att han var den som regisserat Soldaat van Oranje fick jag veta via nätet. Den filmen gav mig en djupare förståelse för vad Nederländerna fick gå igenom under andra världskriget.

Det andra stycket inget märkvärdigt, bara länkar till sånt som jag redan vet. Jag bodde två månader i Delft 2003 och begravningarna de senaste åren har varit hårt mediabevakade.

Tredje delen ser man från spårvagnen varje gång man åker till Delft. Och att Holländarna var med om att bygga Göteborg är väl svensk allmänbildning(?)... Schiphol och den tömda sjön har jag en gång lärt mig men glömt bort och nu blev det repetition *grin*

"De Ramp" (katastrofen) är ett sådant minnesmärke i Holländsk historia att det är svårt att IntE höra talas om det eller få veta ngt om det. Det är som Gudrun fast tjugo resor värre. Jag var bara osäker på årtalet. (jag och årtal...) Detaljer såsom antal dödsoffer och sådär tar man ju reda på. I och med New Orleans skrev ett antal holländska journalister om risken för liknande scenarion i Holland. (förstås)

Delfts porslinsfabrik rekommenderas. Jättemysigt att besöka och titta på alla alster och hur det målas och tillverkas. Att det fanns så många som 32st fabriker visste jag inte förrän jag läste om det idag.

Resten får jag skriva om under nästa resa. Stormfoldsportarna i Dordrecht fick jag lära mig om när jag var där under ett besök 2001...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: