giraffen197

2006-03-14
16:12:15

Hus i Haag (1)

Bredvid den gamla fängelseporten låg de här husen. Jag har inte frågat och inte forskat kring dem, men jag TroR att det är gamla fångvaktarbostäder. Här bodde antagligen fångvaktarna med sina familjer. Idag har de säkert ingen anknytning alls till fängelset intill.

fhus



Mitt emot dem på andra sidan gatan

svehus



ligger tre fina trähus. Trähus är ovanliga i Holland så när man ser ett så lägger man märke till det. Inte heller dessa har jag forskat kring, men det skulle inte förvåna mig om de hör till de trähus som exporterades till Haag från Sverige efter kriget. Fönstren liknar Myresjöhusfönster... men jag kan ju ha helt fel förstås. I Kijkduin ligger en samling trähus som definitivt är från Sverige, exporterade efter kriget, enligt en av mina vänner som är en gammal Haag-bo.

Rött, grönt och gult:

svehus2



I korsningen Valkenboslaan - Loosduinseweg ligger detta hörnhus. Byggt i slutet av 1800-talet (liksom resten av kvarteret).

valkboslaan



Det kommer fler bilder så småningom!


Josephine
Kommentarer:
2006-03-14 @ 20:12:03
#1: el pedro

schyssta bilder.

alltid kul med lite arkitektkultur

2006-03-14 @ 20:19:11
#2: Josephine

hus och annat stort på stort avstånd verkar vara OK med min "gratis"-kamera... små saker på kort avstånd blir suddigt. *liten suck* (Aiptek PocketCam slim3000)

2006-03-14 @ 21:22:32
#3: Bloggblad

Jag älskar hus - och njuter därför av dina bilder. Jag har surrat runt och åkt vilse (med flit) i bostadskvarter både i Holland och Belgien. I rhododendrontid...

2006-03-16 @ 10:33:51
#4: emmet

Haag är vackert, med och utan trähus. Men jag har hört att det ligger ett "svenskt" bostadskvarter någonstans i trakterna kring Haag. Har aldrig sett det själv men jag inbillar mig stora dala-hästar som barnen kan leka på?! hmmm...

2006-03-17 @ 10:53:34
#5: Anders Näsström

Det passar ju att det står en svensk bil "Volvo Amazon" framför ett av de trähus som du trodde kunde komma från Sverige.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: