giraffen197

2006-10-06
20:22:47

Hus i Haag (2)

Efter ett kvickt beslut att rensa lite foto'n så kommer nu den andra "Hus i Haag"-bloggen. (Kategorin "Haag" är för övrigt späckad med fotografier!)

hus1

Två av de många fina villor som ligger på Klatteweg. Området brukar kallas för "Lilla Schweiz"- frågan är om det är pga exklusiviteten eller den kuperade terrängen...

hus2


hus3

Från Klatteweg kommer man ut på Badhuisweg, vars nedre del (här) inte är lika välbekant som den övre som går spikrakt upp mot kurhotellet. (Scheveningen)

hus4

Hästhuvudprydnader på väggen.

hus5

Typiska jugendfasader för Scheveningen.

hus6

Archipelbuurt- skärgårdskvarteret. Finare kvarter i centrum. Alla gator är namngivna efter öar som hört/hör till Nederländerna.

hus7

Hus intill centralstationen.

hus8

Ännu ett hus i Archipelbuurt på Bankastraat. Jag älskar detaljrikedomen på fasaderna här för att inte tala om alla tinnar och torn. Detta huset är praktfullt, men det går inte upp mot det som vann arkitekttävlingen i slutet av 1800-talet på Sweelinckplein... Nästa gång!

Josephine - hustittare


Andra bloggar om: Nederländerna, Haag, hus, fasader
Kommentarer:
2006-10-06 @ 21:01:54

Häftiga hus. Varför bygger dom inte i den andan nuförtiden... Japp han får bli munk...

2006-10-06 @ 21:27:05
#2: Josephine

jo, det är synd... kanske svaret heter "hantverk är dyrt" - på den tiden fick de som gjorde utsmyckningarna inte så mycket betalt för sitt vackra slitgöra... annat är det nuförtiden.

2006-10-06 @ 23:11:55
#3: Inga M

Va roligt att se på "Dina" fina hus! Jag har ju varit där, i Scheveningen menar jag. Fast det är så där 40 år sedan nu. Men minns än stranden och den oändliga raden av NATO båtar vid horisonten. De gick som ett pärlband i soldiset precis så långt bort att de avtecknade sig precis i horisontlinjen.

De här husen i rött tegel med vitt på är som tårtdekorationer. Om jag inte minns fel så byggde vi så här i Sverige vid förra sekelskiftet någon gång. Min barndoms lilla skola på landet var byggd på det sättet, såg ut som ett märkligt litet slott bland alla faluröda bondgårdar. Och det var inget mögel o rappel i det huset.

2006-10-06 @ 23:36:39
#4: Josephine

Scheveningen hittar du längre ner under "Haag", flera gånger :-) och jag lär återkomma eftersom där finns en del helt underbara "sommarhus" som jag också vill fotografera.
Och det är helt riktigt - sekelskiftesstil slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. De som inte hade råd med sandsten lät istället måla en del tegelstenar vita...

2006-10-07 @ 23:20:02
#5: petra

ojoj vilka helt sagolika hus!!! jag som älskar sån arkitektur - jag får helt enkelt skynda mig dit!

2006-10-08 @ 12:05:39

Ja, det var fantastiska hus. Jag har missat Haag totalt.

Din fråga om skrivarcirkeln: Jag är gärna med på ett fast ämne för alla deltagare.

2006-10-09 @ 13:16:53

Nu vet jag ju inte hur det är i Holland, men massor av kulturskatter i form av vacker arkitektur gick förlorade i snart sagt varje svensk kommun under 50- och 60-talen. Då skulle ju alla Domusvaruhus vara betongblock vid torget. I Varberg där jag bor gick det någorlunda bra. Det försvann en del pärlor.

Du har tagit fina bilder och jag kan säga att jag inte hade dött av att äga ett av de där husen...

2006-10-09 @ 16:02:50

ÅH, nu blev jag fruktansvärt avundsjuk på dig som får bo i Holland. Ett av mina absoluta favvoländer - och arkitekturen är ju helt sagolik... Får mig att vilja lämna Sverige fortare än kvickt. Om jag inte vore så förbenat feeeeeeeg.
*suck*

2006-10-09 @ 16:15:31

Underbara bilder! Längtar till Holland ... två år senast!!! Vill vill ... men pengapungen är tom.

2006-10-09 @ 17:06:09
#10: Josephine

Åh vad glad jag blir! att jag inte är helt ensam om att gilla denna byggstilen :-)

Petra - Haag ligger bara ca 35min från Schiphol och det finns relativt billiga hotel (eller vandrarhem) Ett tips är hotel Duinzicht bakom den moderna hotellraddan vid stranden. Gamla mysiga hus, plats för bilen bakom (ifall man bilar ner), ca 75? natt och 200m från stranden. Priset är troligen lägre nu under höst och vintersäsong dessutom. På två personer blir det mindre än 40? per natt.

Frktjatlund - de flesta människor tror att Holland bara är Amsterdam... men det finns många många fler platser som är jättemysiga att besöka och som inte har FullT så mycket turister. (se kategori "Nederländerna"

Studiomannen - jo, tell me about it - Växjö är ett skräckexempel... lilla Karlshamn hade inte RåD att riva och bygga nytt - vilket de senare fattade var tur i oturen :-)) Haag är blandat, en del scener i stan hade absolut kunnat göras bättre, andra moderna grejer tycker jag är spännande och det finns tack och lov många fina gamla hus utanför kärncentrum som inte revs och som idag har monument-status.

Albatrossen - det är bara att kasta loss och segla iväg... Fujitsu vill gärna ha svensktalande medarbetare för sin internationella helpdesk + en massa andra jobb där man kan ha nytta av svensktalande. Det finns två stora jobbyråer som enbart pysslar med jobb för utlänningar som inte pratar holländska! ("Unique" och "Undutchables")

Systergullan - när jag får min hyreslägenhet (kanske i vår?) kommer jag ta mig sjutton ha öppet hus hela somrarna för turistande bloggare! *ler*

2006-10-10 @ 11:08:48

Hel rätt inställning man kan styra blicken på speciellt männen *asg*.

2006-10-10 @ 11:50:49
#12: Noedig

Reslusten växer ju sig olidlig när man besöker din blogg. Borde vara förbjudet att publicera bilder från utlandet.. ;)

Jag håller med dig i det du skrev i min blogg. Det jag ser som det största problemet är att folk forfarande accepterar utseendeidealen, även om de annars arbetar för jämnstäldhet. Det finns ett manligt utseende ideal, men det är inte alls lika strängt hållet. En överviktig man med skäggstubb kan anses vara hur vacker som helst. Medan en kvinna förväntas vara smal, sminkad och med stylade kläder.

Det sitter många gamla värderingar i våra nuvarande idealutseenden. Om vi någonsin skall kunna få till stånd ett jämnställt samhälle så måste vi också jobba oss bort ifrån dem.

2006-10-10 @ 12:33:01
#13: Katrin

Mmm, vilka finfina husfasader. Tack för de fina fotona, jag älskar verkligen vackra och speciella hus och har nu fått ett litet lystmäte. Det är synd att vi inte "bryr oss" "har råd" mm i Sverige längre. Jag var i Riga (i Lettland) för några år sen och där bemödar de sig verkligen om att renovera alla gamla hus tillbaka till orgiinalskick. Här i Sverige skulle vi rivit alla husen utan diskussion (de var i uruselt skick) men där gjorde de det "rätta". Resultatet är en unik stad med fantastiska hus.
Ha det gott! /Katrin

2006-10-10 @ 22:15:28
#14: Josephine

Noedig - hi hi - *slickar i sig berömmet* Såg du alla tulpanerna i arkivet under "Haag"? Jag borde få arvode av KLM eller Nederländska turistfonden (typ) för min blogg :-)

Katrin - jag trodde innan att Haag hade de flesta jugend-husen, men fick veta för drygt ett år sedan att Riga var värre! och dessutom i trä!! - ett besöksmåste för alla som gillar "art noveau"/ jugend-stil.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: