giraffen197

2006-10-28
12:24:45

Huset som vann arkitekttävlingen (Hus i Haag 3)

swe1

Ligger i hörnet Sweelinckplein - Banstraat i kvarteret Duinoord.
Kortet taget från Banstraat.

Swe2

Arkitekttävlingen tror jag hölls 1898. Någonstans på huset står året när det byggdes.

13405-285

Dörren.

swe3a

Lägg märke till att alla huvudena är olika!

swe4

Från andra hörnet.

swe4a

snacka om burspråk....


Hälsningar Josephine - som ofta njuter när hon cyklar genom stan :-)

Andra bloggar om: arkitektur, hus, Haag, Nederländerna, Holland
Kommentarer:
2006-10-28 @ 17:46:03
#1: Bloggblad

Å, vilket fint hus! Jag skulle ge mycket för att få bo i ett så där gammalt vackert hus. Vilken känsla... jag älskar att titta på hus - det är det allra roligaste med att vara ute och resa. Vi har en del fina hus i min medeltida stad, men man blir ganska snabbt hemmablind och van.

2006-10-29 @ 05:28:05
#2: Inga M

De är verkligen läckra, de här gamla tegelslotten. De är som pepparkakshus, fast större. Det är verkligen fint med det vita mot teglet.

Jag ser att här blandar man valvbågade fönster med raka. I Sverige tror jag att de valvbågade är lite äldre och raka senare. Burspråken är fina!

De här husen är säkert gediget byggda och kommer att stå där i hundratals år.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: