giraffen197

2007-12-29
14:33:31

Fyrverkeri

Eller på holländska "vuurwerk".

image633



Fyrverkeri på Scheveningen den 30:e December

Julafton och juldagen var jag i Liège (egentligen i en by strax söder om Liège) tillsammans med Patricks familj och några vänner. Det var jättemysigt! Visserligen annorlunda mot hemma, inte samma maträtter och samma traditioner. Vi åt bl.a. kalkon och en sorts smörbakelser som såg ut som stockar. ("logs") Och julklappsutdelningen som i min familj kan pågå i timmar med en klapp i taget och rimläsande gick i ett nafs huller om buller och alla till varandra nästan på en gång. Det var också väldigt lite klappar eftersom i hans familj köper man en klapp till mamma, mamma köper en klapp till svärsonen som köper en klapp till sin svåger osv. Väldigt praktiskt och ekonomiskt i och för sig för då slipper ju varenda en köpa en väldig massa klappar och alla får något ändå.

Jag var den enda som rimmat - på franska (med hjälp av Patrick) och på holländska... det är svårt att låta bli - rimmandet är ju halva nöjet! :-)

Och ikväll efter att ha jobbat 27:e, 28:e och 29:e (istället för den 31:a) åker jag till Belgien igen...
och jag är sååå sugen på att köpa fyrverkerier!!
Konstigt... jag har aldrig varit sugen på att KöpA fyrverkier förut, men nu??
Kanske för att jag vet hur det ser ut där, lite tomt och så i byn, nästan som i Småland...
och ett par fyrverkerier till vore roligt... ljuset, färgerna...

men snacka om pengar som går upp i rök!!
och miljön då? alla de häftigaste färggladaste fyrverkierna måste ju vara de som är miljövridrigast också?...
Blått får man av koppar tror jag och vitt av bly...(??) Wikipedia om fyrverkeri
Oki doki... det går att köra blyfritt också.
:-)


Här i Nederländerna är de nu jätterestriktiva med fyrverkerier sedan fabriken i Enschede brann och exploderade. Regler och kontroller är strikta och det som förr fick säljas sparas nu istället i Tyskland och Belgien och smugglas över och säljs illegalt...


och naturligtvis är det ett antal som inte kan låta bli att smälla smällare och annat högljutt under dagarna innan.
:-/


Men den som bor häri krokarna och som vill se ett fint fyrverkeri kan gå till Scheveningen imorgon klockan fem.



(från i somras, vädret bjöd på sitt eget fyrverkeri timmarna innan!)


Josephine i ett soligt Haag


Läs även andra bloggares åsikter om julafton, julklappar, nyår, fyrverkeri
Kommentarer:
2007-12-30 @ 23:46:50
#1: Bloggblad

Snygg musik! Och rätt läbbigt med översvämningen...

2007-12-31 @ 00:32:19

Pampigt fyrverkeri!
Önskar dig ett Gott Nytt År!
Kanske vi ska ta upp skrivarcirkeln 2008?

2007-12-31 @ 09:53:43
#3: Josephine

Bloggblad - jo, det var en häftig regnskur! lyckligtvis inte havet som klättrat upp...

En liten tant - oj, kommer du ihag den?... Det var ju jag som gick bet sist...
fick en hel roman-idé i huvudet och korde fast. Prestationsangest tror jag. Sen ville jag inte fortsätta innan jag hade skrivit i alla fall...
*suck*

2008-01-06 @ 15:31:50

När jag var liten och ville ha smällare till sista april. Då sa min pappa att vi kunde äta ärtsoppa dagen före, sen så skulle jag och brorsan klappa hårt i händerna samtidigt som vi fes.
Det tyckte vi inte var ett dugg roligt. :)
Nu kanske jag ska ge det som förslag på miljövänliga smällare. :)
Men vad ska vi äta för att fisarna ska se ut som raketer? Jättestark chili kanske.... :D

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: