giraffen197

2007-01-02
14:40:54

Nätkrönika i AB

Vem som helst kan skriva och håller det sig inom vissa storleksramar
(2300 tecken skrev de till mig, fast mitt är längre) tas alla inskickade bidrag med.

Fast de bytte ut titeln. Jag hade skrivit "Har mannen ingen självkontroll?" som titel, men det valde de bort.

nätkrönika


Gott Nytt År!

fotografier kommer så småningom :-)

Josephine

Uppdaterat 3:e Januari

Trots att jag skrev "man kan bli ateist för mindre" så vill jag bara påpeka att jag faktiskt inte är det. (Ateist alltså) Jag tror på Gud och på kärleken, vilka i det ultimata fallet är ett och samma. Det jag har svårt för är kristna och andra religiösa som dömer ut och exkluderar människor som inte tror och gör "rätt". Det finns många vägar till Gud och ett kärleksfullt liv.
Kommentarer:
2007-01-02 @ 17:38:56
#1: Kusinen

Ja, var vi finns? Vi står i kyrkorna och predikar en annan syn på kristendomen än din vän företräder. I alla möten vi gör (undersökningar visar att Svenska kyrkans medarbetare varje år faktiskt möter 80% av medlemmarna och då möter vi iaf några flera gånger och vi möter dessutom dem som inte är medlemmar) predikar (fast det ordet är ju belastat för det handlar ju inte om att slå in saker i folks skallar, utan handlar lika ycket om samtal och fördjupning och lyssnande och vad man gör i handling) vi det samma! En kärlekens Gud som inte gör skillnad på män och kvinnor, som inte hotar och fördömer, som upprättar...

2007-01-02 @ 20:50:26
#2: fille

Jag tycker inte du ska hänga upp dig för mycket på det här. Jag kan intyga att, åtminståne här i Svitjod, är den syn han företräder en extremt liten minoritet. Det kanske är den kalla luften här uppe som får oss att hålla huvudet kallt? Jag brukar säga att vi kristna trots allt är 2 miljarder till antalet. Det är en ofattbart stor summa människor. Några idioter måste slinka med.

Sen måste jag protestera mot att du framför den gamla socialsitsmörjan att, citat "Du ser den i kristendomens ideologi likväl som i den islamiska: kvinnans kropp är roten till allt ont." Läs på flicka lilla, det där känner jag som äkta fundamentalist inte igen mig i, vet inte vilken Bibel du läser i. Jo, jag är fundamentalist. Den onda sorten. Det korekta citatet är "begäret efter pengar är en rot till allt ont", lägg inte ord i munnen på den gode Paulus.

Eftersom att dessa tankar inte är en del av kristendomen så agerar jag - jag håller faktiskt en del bibelundervisning där hemma - för att slå ihjäl dessa idiotier, i den mån de förekommer innom kyrkan, men ännu helre bland icke troende, där jag arbetar för att få folk att förstå att vi faktiskt inte tycker så. Då hjälper det inte att du sprider fördomarna vidare.

Sen nästa gång du träffar honom kan du citera Bibeln för honom: 1 Kor 5:12 "Hur kan det vara min sak att dömma dem som står utanför?" Citat ej ryckt ur sitt samanhang.

Jag skulle gärna få kontakt med snubben. Är han nyomvänd är han i ett känsligt skede och kan behöva en del hjälp på vägen.

Ursäkta det långa svaret som bloatar din blogg, men du la ut det här på en publik arena, och då fick jag besvara det på en publik arena.

Jag förbliver er ödmjuke tjänare / Filip

2007-01-02 @ 22:32:48
#3: Josephine

Kusinen - det glädjer mig att se att du läser min blogg ibland, också roligt och passande att få svar från dig! Problemet ligger väl mera i att just den unge mannen inte kunde inse att han faktiskt själv har kontrollen, utan att han lämnar över den till "Gud".
Just nu läser jag KG Hammars "Jag har inte sanningen, jag söker den", bl.a. om de olika stadier ens tro kan gå igenom från den institutionaliserade till den mystika. Jätteintressant. Har du läst Hammarskölds "vägmärken"? nu ärjag riktigt sugen på att läsa den.


Fille - jag stör mig alltid på idioter. Majoriteten i skolan mobbade mig inte, men den lilla minoriteten var ett helvete. De ska inte få tala fritt utan att bli emotsagda i alla fall.

Och om citat - jag citerade faktiskt inte, där fanns inga citationstecken, jag hade inte en tanke på Bibeln eller Paulus, det var enbart ett uttryck som jag använde mig av - nu vet vi början till "roten till allt ont" också, så det tackar jag för!

men sprider fördomar? jag berättade om min erfarenhet med en kille som utger sig för att vara omvänd och om förlegad kvinnosyn och syn på lust. Att det väcker lite debatt (i alla fall på min blogg?) är ju bara bra!

Framför allt stör jag mig på att mannen i den logiken (klä in kvinnan i en burka) reduceras till en icke-tänkande varelse utan självkontroll, varför protesterar han inte själv?

2007-01-03 @ 20:53:30
#4: Kusinen

Du är till och med bevakad, så jag läser alltid din blogg! Men eftersom jag använder mig av bloglines så ska det till att jag tycker något för att jag ska orka gå in på riktigt på bloggen och kommentera :-)

Jag gillar ju KG och hans utkikspunkt, men det är inget nytt egentligen. Tack och lov. Och Vägmärken har jag och läser i ibland. Den är liten och nätt men inte något man plöjer igenom.

2007-01-03 @ 21:31:12
#5: Josephine

Kusinen - *ler* då får jag väl se till att skriva lite mer om religion då och då ;-)

Jag gillar också KG sen din prästvigning, en av få predikningar (då, jag kan lägga till 2006 års julotta hemma i byn också) som jag verkligen tyckte om och så svarar han på brev dessutom.

Vägmärken- liten och nätt? hade för mig att det var en tjock bok, men det kanske är memoarerna jag tänker på? (eller brevsamling eller dylikt). Det borde finnas någon sorts special-klister mellan sidorna i spirituella böcker så att man tvingas läsa dem långsamt... *ler*

Plugga på! *kram*

2007-01-04 @ 15:11:10
#6: fille

Angående fördommars spridande: jag tolkar din artikel i Pravda som att dessa åsikter är utbredda bland kristna. Åtminståne här i protestantiska nordeuropa är så inte fallet. Kan ju förståss inte svara för det katolska sydeuropa. Att du sen verkligen har träffat den här snubben, det är ju ingen fördom, han tycker ju så.

Dessutom vill jag protestera mot formuleringen "förlegad kvinnosyn". Vet inte om du använt de orden, men de används rätt ofta. "Förlegat" är fel ord, eftersom det antyder att det någon gång i tiden funnits en situation då det faktiskt varit en bra kvinnosyn, och det hävdar jag att det inte funnits. Möjligtvis i arabien en gång i tiden när kvinnor betraktades som tvåbent boskap och kunde rövas bort om de var vackra nog, då kunde slöjan fylla en nyttofunktion, utöver den rent klimatregelrande aspekten.

Vad gäller KG så har jag inget emot hans åsikter, jag anser bara att han inte har några.

2008-01-17 @ 03:07:55
#7: Kimberly

Religion är ett intressant ämne för det kan tolkas så olika beroende på vilket man tillhör.

Jag tror på Jesus men jag går sällan i kyrkan, jag tycker man ska ha rätten att tro och det på sitt eget sätt. Man ska inte fördöma andra för de inte tror som man själv gör heller inte som vi tyvärr råkade ut för av en vän som var med i Pingstkyrkan försöka övertala oss att gå med i församlingen annars kom vårt liv sluta i katastrof, det tycker jag var lite väl att ta i.

Tack för en bra blog och en bra krönika i AF

Kimberly

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: