giraffen197

2007-07-20
17:57:44

Trött

oj, oj, oj, oj.... att man kan bli så trött! Det är inte vetigt. Inte klokt... idag har jag också bestämt mig för att sluta hos Mwr E. i Leidschenveen eftersom det verkligen ligger för långt bort från Mwr A. som jag ska jobba hos klockan ett. Att cykla ca 12-14 kilometer? och sedan fortsätta städa, det fungerar bara inte.

Först tänkte jag inte så mycket på avståndet mellan Mwr E. och mwr A. men efter första veckan visste jag att detta var verkligen att ta i... och jag funderade och skrev ett brev där jag helt enkelt bad om mer betalt för den extra cykeltiden. Totalt under Fredagen cyklade jag alltså 1 tim och 3 kvart! och jag får betalt för 20min (mellan två kunder, har jag bara en får jag ingen cykeltid utbetald).

Och vad händer? jo, kontoret skyller på att det inte går att föra in i systemet och bla bla bla... till saken hör att jag är den TredjE som jobbar hos henne och ÄntligeN är hon nöjd! men när jag försvinner kommer hon inte att ta en fjärde utan be sin dotter som jobbar för ett annat hemtjänstföretag komma och städa hos henne. Nr.1 kunde egentligen inte städa, nr.2. hade bil men tyckte ändå att det var för långt bort (!!) och så jag.

Hur långt går egentligen mitt ansvar? nu försvinner en kund från mitt företag och det känns som att de på kontoret fullkomligt struntar i om kunderna stannar kvar eller inte!

Nej, det fungerade inte med lönesystemet att ge mig mera cykelpengar och någon löneförhöjning kunde jag absolut inte få! (Nähä - varför inte det då? hur mycket är då en nöjd kunde som stannar kvar i företaget egentligen värd??)
*suck*

men jag borde inte göra mig så mycket besvär över detta,
jag äger inte detta företaget och jag kommer inte att jobba där år ut och år in heller...

Det svåra är just nu att vara konsekvent, jag skulle hellre vilja stanna kvar hos denna nya damen och säga upp Mwr A. som är den värsta gnällspiken på två ben som jag vet. Nästan varje vecka tänker jag att jag ska sluta hos Mwr A. när jag får fler timmar någon annanstans, men så kommer jag på tusen ursäkter för att fortsätta hos henne (hon kan ju vara SÅ trevlig efter att hon har fått gnälla av sig...) inklusive att problemet inte är att hon är gnällig utan att jag inte hanterar mina timmar där tillräckligt professionellt... well, well...

Jag har aldrig haft något tjockt skinn på näsan och lär väl aldrig få det heller.

Det jobbiga med att jobba i hemtjänsten är IntE städningen! den är tvärtemot en meditativ aktivitet som jag emellanåt kan finna njutbar...

och jag tycker om cykelturerna runtom i stan, men det finns ju gränser.

Igår funderade jag på hur många dagar det skulle ta för mig att cykla till Paris och huruvida det skulle vara roligt eller bara en pina?...

Ikväll tar jag tåget till Bryssel.
Skönt.

Josephine :-)


Andra bloggar om: hemtjänst, cykla, dåliga chefer, gnälliga tanter, trött, tröttare, tröttast
Kommentarer:
2007-07-20 @ 19:01:51
#1: Lena Johansson

Arbetslivet... suck...där som här...suck...chefer...suck...löner...suck...suck...suck...
Du tycks dock hitta liv och mening mellan raderna i allt du gör. :-)
Du är så bra!
Lena

2007-07-20 @ 19:46:44
#2: Bengt O.

Instämmer med föregående talare. Dessutom smålog jag åt dina "taggar": ingen verkar dock ha bloggat om "dåliga chefer" eller "gnälliga tanter." "Tröttare" och "tröttast" är också lediga.
Som bloggare skall mann ju nischa sig har jag hört: kanske fins det ett par nischer här. "Gnälliga tantbloggen" vore inte det nåt? ;-)

2007-07-21 @ 17:02:27

Du får nog bra träning av all cykling men det är inte alltid sommar och i längden blir det förstås orimligt om du inte får uppskattning för att, bokstavligen, gå "the extra mile"...

2007-07-22 @ 13:40:04
#4: Lena Johansson

Hej!
Hoppas du är mindre trött idag och att du orkar tänka på hur du kan förändra din situation. Dålig behandling kan ju leda till något bättre, om du backar och hittar nya bättre vägar... Livet är fullt av val och möjligheter, särskilt för en person som Du!
Lycka till!
Lena

2007-07-23 @ 12:32:51
#5: Josephine

Tack så mycket. Jag försöker verkligen se det meningsfulla i det som händer, även i ett sånt "simpelt" jobb som hemtjänst. Jag tror man utvecklas som människa genom de kontakter man har/får varje dag.
Jag har en del planer på vad jag ska göra i höst, men vill inte skriva ngt om det ännu i bloggen.
;-)

2007-07-23 @ 19:30:18

Oj, det är inte alls simpelt. Däremot rätt lågt värderat, av någon anledning. Egentligen konstigt. Den dag jag behöver hjälp hemma vill jag verkligen ha en toppen-person. Man utvecklas absolut som människa i ett sådant jobb, åtminstone om man är mogen nog att vara öppen för intryck och det hörs ju att du är. Jag hoppas verkligen att jag aldrig behöver bli torkad i rumpan av nå'n som avskyr jobbet och längtar till ett glassigt kontor...
(Är det förresten bara jag som alltid måste fylla i vem jag är trots att jag klickar för "kom ihåg mig"? Kanske någon av mina paranoida inställningar på datorn... :)

2007-07-23 @ 22:35:02
#7: lena johansson

Per: Om jag först markerar och trycker på L så kommer mitt namn eller min e-adress upp, om jag sen markerar "Kom ihåg mig" så försvinner alltihopa...Så, jag gör i motsatt ordning då jag tänker till...
Vad är pixel? En fotoblogg? Jag har kikat lite, verkar spännande. Mina inte bara Din blogg i så fall?
Josephine:
Jag håller fullt med Per om att Ditt jobb är allt annat än simpelt. Inga jobb med människor inblandade kan väl någonsin vara simpla, nej - ytterst komplexa - så fort det är två människor i samma rum blir det komplext, vill jag säga.
Jag extrajobbade med långvård, hemtjänst och gratis med uteliggare för länge sedan innan jag utbildade mig till lärare. Jag tänker med värme och glädje på den tiden, statuslöst var det men tacksamt.
Som lärare har det också blivit mer och mer statuslöst, tyvärr. Och inte särskilt tacksamt. Det var betydligt trevligare i långvården som biträde. Kanske valde jag fel i min iver att få jobba med friska och unga människor. Men jag gillar att undervisa och jag gillar ungarna, men oj vad jobbet tar på krafterna...
Att vara lång anses bra i lärarjobbet. Succe för mig på 183 cm.
I långvården var det krävande för min långa rygg...
Mycket att tänka på då man ska välja.
Ibland tänker jag att jag ska vara biträde på sjukhus igen mina sista tio år i arbetslivet men så är det lönen och...
Jag byter gärna med dig ett tag, men vill inte cykla SÅÅÅ långt mellan tanterna.
MVH Lena

2007-07-23 @ 23:34:50
#8: Per Strömsjö

Ja Lena, pixels är en fotoblogg. Vi är fyra kompisar som pysslar med den och det har vi gjort i drygt sjuhundra bilder nu sen oktober 2005. Det är kul just att vara flera och vi hoppas att resultatet blir hyfsat varierat eftersom vi är knäppa på olika sätt... ;)
Sista tio åren som vårdbiträde låter fysiskt mycket tufft men tänk vilken bra vård man kan ge med livserfarenhet...

2007-07-24 @ 10:57:18
#9: lena johansson

Per:
Tack, nu vet jag. Ska verkligen titta in hos Er ibland.
Jag har jätte-bra kondis, strax under elit, för min ålder :) så jag tror nog jag skulle klara det, biträdesjobb alltså. Elevskrik tröttar mig mera...
(Men det blir lärarjobb tio år till om jag får vara frisk.)
Jag vill hitta flera bloggar jag gillar så jag inte tröttar Josephine för mycket med långa kommentarer.
MVH Lena

2007-07-24 @ 22:18:31

Jag tror nog att Josephine, precis som de flesta, bara blir glada över alla kommentarer sålänge de är personliga. Men du (och alla som gillar att se eller höra Stockholm - jo, vi leker med ljud nu också!) är förstås välkomna förbi. Anytime.
Jag drömde själv om att bli lärare en gång men det blev nu inte så.

2007-07-25 @ 16:47:29
#11: lena johansson

Hej!
Nu har jag minnsann besökt några av dina bilder. Fina!
Skulle mer än gärna äta en god middag på en restaurnag högst uppe i ett torn med dig och Josephine!
MVH Lena

2007-07-25 @ 17:36:07

Det var en trevlig idé, Lena. Vi får leta reda på ett lagom välförtjänt torn nå'nstans... :)
Kul att du tittade förbi!

2007-08-05 @ 10:23:53
#13: Inga M

Josephine Du får göra så här: Säg upp Dig på företaget Du jobbar på och starta ett eget istället. Då kan Du välja Dina kunder och behålla den kund för Dig själv som företaget nu förlorar. Samtidigt kan Du tjäna lite mer på varje arbetad timme!

2007-08-06 @ 06:38:44

Jadu - det ÄR långt tycker jag i alla fall. Själv är jag rätt lat vad gäller sådant, men om man tänker rent praktiskt finns det ju dagar då man verkligen inte vill cykla. T ex när det ösregnar.
Ang ditt jobb: själv jobbade jag som sopåkare i åratal. Det händer absolut att jag saknar det.

2007-08-07 @ 12:16:25

Håller med Inga!Starta eget och jobba sedan bara med rara tanter och gubbar.Nischa dig så - man får bara bli kund hos dig om man är trevlig! Jag tror faktiskt det skulle kunna funka!

2007-08-07 @ 20:32:22
#16: Josephine

Inga - det är så himla bökigt med all administration runt omkring att det låter jag helst bli... En av mina kollegor hade eget företag innan hon kom till H+B och det fungerade inte alls eftersom hon inte hade tillräckligt med kunder, fördelen med ett lite större företag är just kundantalet och att man hoppar in för varandra osv.
Studiomannen - när det regnar njuter jag! friskt och skönt
;-)
En liten tant - bara trevliga kunder? tja... nu gallrar de sig själva så att säga eftersom de som inte är så trevliga förr eller senare tar en av mina vickande kollegor *grin*
Jag sitter på internetcafe just nu då mitt modem krånglar. Har mycket annars att blogga om..
:-)

2007-08-07 @ 23:04:20
#17: Lena Johansson

Ser fram emot nästa inslag i Din blog...
MVH

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: