giraffen197

2008-02-26
22:32:32

"I am legend" med Will Smith

image637

som jag inte vore nog mörkrädd redan... nu har det blivit tre resor värre!

I fredags tittade vi på, vad jag trodde skulle bli en äventyrlig science fiction, men den liknade mera en science fiction horror! Storyn och filmen är bra. Någon tyckte tidigare att Arnold Schwarzenegger var som klippt och skuren för rollen...
hmmm... jag tycker nog Will Smith spelar bättre.

Filmen börjar rätt coolt med Robert Neville (Will Smith) som kör sportbil genom Manhattans öde gator och försöker skjuta hjort. Hans schäfer Sam sitter bredvid och hjälper till med ett gläffs då och då. Han är helt ensam och har varit det mer eller mindre under tre år sedan hela mänskligheten dukat under av en virussjukdom - orsakad från början av vad som var en cancermedicin - ett revolutionerande vaccin baserat på ett virus... De som inte har dött har förvandlats till bitande, rytande monster som inte tål dagsljus. De gömmer sig i mörka hus, tunnelbanorna och kommer bara ut när det är natt. Robert kommer i närkontakt med dem i alla fall när Sam springer efter en hjort in i ett hus... I källaren till det hus där Robert bor har han gjort i ordning ett laboratorum där han försöker komma fram till ett nytt vaccin eller botemedel till sjukdomen. Svårt.

Hela filmen känns mer eller mindre spöklik med de öde gatorna och husen. Roberts besök i en videobutik med uppställda skyltdockor som han pratar med gör hans ensamhet bara ännu mer skriande. Varje dag skickar han ut ett radiomeddelande på flera frekvenser för att komma i kontakt med andra överlevande, hittills utan resultat.

Emellanåt får man tillbakablickar av vad som hände den dagen när Manhattan sattes i militär karantän och Roberts fru och dotter flygs iväg i en helikopter. De panikslagna människomassorna och soldaterna som försöker hålla kontrollen, relativt äkta. En dag hittar han en av skyltdockorna på en helt annan plats än var den ska vara... Creepy!

Scenen med Brooklynbron i nattens mörker lär ha blivit en av filmhistoriens dyraste ...

Filmens hemsida

Jag hade svårt att sova flera nätter efter filmen "Signs" med Mel Gibson... spöklikt, rymdmonster och det där eländiga vindspelet av metall... Jag som tidigare inte haft några som helst problem med vindspel fick lov att ta ner mitt för ett par veckor. Grrrr*
Tål inte skräck.

För övrigt gick jag till wiki och läste om vacciner, trots allt kändes filmens ide om ett virus som görs om till vaccin inte som en omöjlighet med tanke på allt som man kan göra nu inom mikrobiologin. Avsnittet om virus är ännu intressantare...

Vill ni se ett öde Manhattan befolkat av hjort, lejon och "vampyrer" - gå och se filmen, vill ni slippa vampyrerna välj en annan film.

film-hälsningar
Josephine

Läs även andra bloggares åsikter om Will Smith, I am legend, film
Kommentarer:
2008-02-27 @ 09:09:58
#1: Inga M

Jag skulle vilja se filmen men då får jag nog gå ensam. Gubben hatar sån här hemsk sience fiction. Han gillar westernfilmer och action istället. Men det görs ju inte så mycket av numera.

Vaccin är jag skeptisk till egentligen och en sån här film kan väl få ett antal människor att fundera både en och två gånger före nästa spruta.

2008-02-27 @ 12:58:53
#2: Josephine

Inga - Flera har skrivit i sina bloggar att "monstren" är dåligt gjorda i datagrafik och att det hade varit bättre med riktiga skådisar...
för mig var de otäcka nog! (och nu retas Patrick med mig genom att härma dem dessutom
argh!)
Action fanns det en hel del av.

western- då bör han se den nya filmatiseringen av Sinclairs gamla bok "there will be blood" med Daniel Day Lewis.

Vaccin tror jag är bra - med måtta. Skräckexemplet är USA där de vaccinerar ungarna med allt möjligt otyg för att inte föräldrarna ska tvingas vara hemma från jobbet med sjukt barn...


Vad jag undrar över är varför man nu fortsätter vaccinera t.ex. mot polio när det inte längre förekommer i västvärlden? Det måste finnas en förklaring.

2008-02-27 @ 19:33:41
#3: fille

Jag tyckte filmen var helt ok. Det dåliga var dels de animerade zombierna, skådespelare hade som sagt varit bättre. Slutet var dessutom snörpligt.

I övrigt en helt skarp film. I mina ögon Bill Smeds bästa filmprestation någonsin. Oerhört vacker framställning av hans relation med hunden. Var man inte djurvän innan så blev man.

Jag har dessutom gått och fantiserat massor om världen efter människorna försvunnit pga virus, skoj att se sådant på film.

Scenen där han letar efter Sam inne i bankbyggnaden var bland det bästa jag sett i gengren skräck.

2008-02-27 @ 22:32:13
#4: Ingesnus

Nu är jag lite nostalgiker av naturen men måste promota den tidigare filmatiseringen av samma historia med Charlton Heston i huvudrollen. "The Omega Man" har man sett den blir det tyvärr ändå svårare med den nya datoranimerade rullen, men se den ändå tycker jag!

2008-02-28 @ 11:35:48
#5: Inga M

Exakt, gubben har redan sett trailern för den där blodfilmen och sa direkt att den skulle han se när kom hit till Värmland!!

2008-02-29 @ 15:42:53
#6: Charlotte

Har du lust finns det en ny tävling hos mig, med hemligt pris - gissa och vinn!
Trevlig helg!

2008-03-05 @ 17:46:55
#7: MsGarbo

Jo, jag drömde mardrömmar om de där äckliga zombiesarna. Klart otrevliga typer. Huvva.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: