giraffen197

2021-03-21
22:44:00

Vårdikt / Spring poem

 
photo from Ninglingspo spring 2015
 
                              Vårdikt                    21/3   2021
 
   Det sjunger en vårsång i mina ådror,
   inte ett Ronja-skrik
   mera en viskning av dimmiga dansander älvor,
   löftet om en glittrande sommarsjö.
 
   Krokusknopparna bryter sig ur
   markens kalla omfamning.
   Körsbärsblommorna sprider sina bilängtande dofter
   i all sin skörhet helt fyllda av liv.
 
   Ett tunt lager is täcker fiskdammens mörka vatten
   nere i djupet slumrar karparna i sin vintersömn.
   Snart färgas skogen ljusgrön och fåglarnas stridssånger
   ljuder gällt mellan stammarna.
 
   Min längtan porlar som en vårbäck
   dricker ljuset likt en törstig tussilago.
   Ett bortfluget dun smeker min kind,
   barnens lek klingar mellan husen.
 
   Det sjunger en vårsång i min själ
   som sprattlande grodyngel i skogsgölen.
   Tranorna dansar en uråldrig menuett,
   tonerna ekar ut över nejden.
 
-----------------------------------------------------------------------
 
//  Josephine   
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: