giraffen197

2005-12-15
18:30:22

Att skämta på andras bekostnad?

usch nu blir det tungt... fast kanske ändå inte... men det har gnagt och gnagt i skallen på mig ända sen jag skrev det igår så nu tänker jag bita i den sura citronen och spotta ut kärnorna, för råttor ska man inte ha rundspringandes i hjärnkontoret. De skitar ner och gnager sönder ledningarna och så blir man mörkt deprimerad.

Det var det där jag skrev om kineserna och japanerna, att de var ändå mer snedögda så tidigt på morgonkvisten. Tanken slog mig faktiskt medan jag satt och skrev(!) men jag hade så roligt åt mitt skämt att jag lät det stå kvar ändå... och visst det är obetydligt, det tycker jag själv... och ändå... jag skulle IntE skriva ett liknande skämt med en neger svart som natten eller liknande, faktiskt inte.

Skämt och humor på andras bekostnad är tveeggat, tveksamt... en dyr historia. Retsamheter urartar till regelrätt mobbning, practical jokes blir trakasserier. Det beror väldigt mycket på vem som blir skämtad om och hur och av vilka. Det finns gråzoner utan självklara gränser...

Och så finns det humorister som skämtar grovt och rått och "sjukt". En del skrattar tills tårarna rinner, andra vänder sig om i avsmak. Ett exempel jag själv tycker illa om är när någon skämtar om sjuka och handikappade. Att dra skämt om CP-skadade eller likna sin egen dumhet vid en CP-skada finner inte jag särskilt skrattretande. Kanske är jag för "vuxen" för den sortens skämt? för seriös?

För annars vill jag verkligen inte påstå att jag skulle vara "politisk korrekt" *lol* här och i yahoo-gruppen är jag den självutnämnda diktatorn! (Sådetså.)

Kanske är det min bakgrund i skolårens mobbning. Jag vet alltför väl vad det är att vara utsatt. Att förutsättas tycka vissa skämt vara ok. fast de är på min bekostnad, fast jag verkligen inte fattar vad det är som är roligt. "Lite får hon väl tåla" eller som Å.S. sa i telefonen några år efter nian "Så farligt var det väl inte?". Nej, hon var ju aldrig utsedd till offer och hackkyckling, hon fick inga glåpord efter sig i korridorerna eller en brinnande tändare i baken eller att de andra tjejerna släppte in en av killarna i gympans duschrum och tusen andra saker. Sånt behövde ju inte hon vara med om, så särskilt "farligt" var det ju aldrig för henne förstås.

Det får mig också att tänka på vår piccolaflöjtist i TAVENU. En rund herre (ensam herre bland flöjtdamerna) som spelar förj-a bra och gärna gör det aningen för högt och för snabbt eftersom han kan. Vad jag har förstått så är det helt ok. att dirigenten då och då ger honom en gliring, (Han blir helt röd *grin*) men om andra hakar på ger det i alla fall mig en fadd smak i munnen. Han är ganska omtyckt och alla vet, även han själv, att ingen menar något illa med dessa små skämt.

Och det är väl kanske där som alltsammans faller på plats...

Avsikten med ett skämtsamt ordval.


Josephine

ps. Vad tycker Du??
Kommentarer:
2005-12-15 @ 18:49:36

Hej,
Detta har inget med "temat" att göra utan jag vill bara kolla om du fick mitt mail eller ej... det om "negativister", typ. Är inte säker på att jag skrev adressen rätt.
Ha det gott! :-)

2005-12-15 @ 20:50:01
#2: el pedro

just det där med små humorinlägg är ofarliga. Jag reagerade inte ens på det , jag snabbläser iofs men det var ju harmlöst. Och dessutom skämtar alla om andra folkslag för den delen. Lugna puckar i cyberspejs.

2005-12-16 @ 00:06:14

El Pedro: men så har du heller inte asiatiskt utseende... jag tycker själv att skämtet är väldigt harmlöst, men tankarna började gå och det blev en del djupa funderingar.

2005-12-16 @ 02:11:14
#4: Freja

Allt går ju att hårddra. Själv tycker jag att man måste få skämta om allting i denna värld. Ibland är det svårt bara när ett ämne är känsligt.

Sen är det ju inte fel med lite självreflektion heller emellanåt. ;) Ibland inser man ju att man faktiskt går och bär på nån snedvriden syn på nåt.

2005-12-16 @ 08:35:06
#5: Anne-Maj

Såg inlägget i går kväll och var svarslös. jag visste inte vad jag skulle svara. Ställd, typ. Men sen tyckte jag att man ska kunna skämta och på rätt sätt men..Inlägget du skrev var inte så grym tycker jag.

2005-12-16 @ 10:28:58
#6: el pedro

Precis, just att skämtet inte var grymt utan bara bildligt förklarade lite småroligt deras annorlunda utseende. Och det var inbakat i storyn. Om det hade kommit på slutet som en tänkt rolig sak hade varit helt annat, då hade inlägget kretsat runt detta "skämt" och uppfattats på negativt sätt. Enligt mig.
Fan, även om man tarvlar till det ibland så fattar folk att man inte menar illa med det man sagt eller skojjat till det om , alltså om folk känner en någorlunda.

2005-12-16 @ 12:39:38
#7: Anne-Maj

Jag minns diskussion mycket länge sen... Om man själv skämtade om sin handokapp (det var då...) var det okej, men inte om de andra gjorde kunde en del tycka. Det tyckte jag. Men idag finns det jättebra skämt eller humor om döva. Vissa är taskiga tycker jag. som t.ex "döva anafalbeter". Det syns tydligt att dom inte vet om teckenspråket.

2005-12-16 @ 18:33:29

Freja: jo, det var lite det som var haken för ofta bygger "oskyldiga" skämt på andras och ens egna fördomar. Jag känner mig ofta som en som vänder kappan efter vinden, visst man ska inte "hårddra" och å andra sidan ska man kunna "skämta om allt"... fast avsikten är nog det viktigaste i slutändan.

Anne-Maj: Jo, det är nog viktigt att veta vad man skämtar om. Sedan är det faktiskt så att en del som blir mobbade, börjar bete sig som klassens clown för att vända på skratten och få bort elakheten, så hur "frivilligt" är det eg. när någon skämtar om sig själv? Clownen gråter ofta bakom sin mask...

El Pedro: tack, det var precis så jag tänkte (men glömde bort att skriva förstås) att man skulle se det innanför ögonen under läsningen.. inte för att jag var direkt 100% medveten om det. *lol* Skrift är för mig mitt andra modersmål. (efter talspråket)

För övrigt berättade jag för Peter igår om mitt blogginlägg och han log ett så rart leende att jag blev helt rörd! ;)

2005-12-16 @ 19:34:53

och här kom det som på beställning:

http://expressen.se/index.jsp?d=1180&a=483131

en av de grejer som mobbning ställer till med.

2006-01-02 @ 22:49:46
#10: Kusinen

Nej, visst harmlöst. Men samtidigt. Eventuell grad av snedögdhet bidrar inte till berättelsen på något sätt och då kan man ju fundera på om det är nödvändigt att krydda berättelsen med en dylik "kommentar"...

2006-02-17 @ 14:54:23
#11: Sexy Sadie

Snedig hvordan enkelte "uskyldige" ting i hverdagen setter en tilbake til uhyggen i skolegården.

2006-02-17 @ 19:45:16
#12: Josephine

Sexy Sadie: jo, det kan bli så... man blir präglad, mer känslig, nyanserad kanske? Tonen i kvällstidningar, bland humorister m.fl är väldigt rå idag. Att tänka ett steg längre på konsekvenserna är faktiskt inte helt fel.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: