giraffen197

2005-06-08
21:25:26

Läslust!

Visst är det lustfyllt?
Att få slå sig ner i en skön fåtölj eller på sängen med
tre tjocka kuddar bakom ryggen och läsa, läsa.

Själva konsten gick fort att lära sig, mamma sa något om att jag efter tre månader i ettan läste allt. Jag minns just inte hur eller när, däremot minns jag hur jag läste högt för min lillebror ur bilderböcker och hur han pekade på orden och upprepade vad jag sa. Jag blev jätteirriterad på honom. Han skulle minsan hålla tyst, det var ju jag som läste! Efter ytterliggare någon tid läste även min lillebror då ca 5 1/2 år gammal. Han fick sitta och läsa högt i min farfars knä.

Skolbiblioteket blev tidigt min oas i skolan med alla spännande böcker och en fristad från plågoandarna. (Hur många hackkycklingar delar inte den erfarenheten?)
Jag vet att utan det biblioteket och den skolbibliotekarien skulle jag inte vara den relativt lyckliga person jag är idag.

Det pratas om "slukar-åldern" kring 10-12 år när barn läser otroligt mycket böcker, gärna enkla serier i stil med Kitty (den äldre generationen) eller Tvillingarna
(slutet av 90-talet och framåt). Men jag läste allt och såtillvida är det frågan om ifall min slukarålder eg. tagit slut? endast mediet har delvis bytts ut... nu läser jag även en salig blandning av smörja och seriöst på webben.

Har ni också läst med en ficklampa under täcket efter det att mamma lite surt påpekat att man var tvungen att släcka lyset och sova? *ler*

Under studentåren med föreläsningsfria dagar kunde jag istället läsa hela nätterna igenom. Kerstin Ekmans "Händelser vid vatten" påbörjades 23:00 och avslutades 07:00. Hon skriver en fin och läsvärd svenska. En njutning.

Två författare till ska jag nämna; Tracy Chevalier. Jag läste "Flicka med pärlörhänge" och blev förtrollad. Filmen är bra, men boken är fylligare (som vanligt).
Hennes andra böcker är också sköna att läsa.
Hon har denna hemsidan: http://www.tchevalier.com/
och hon svarar på mejl.

En annan författare som svarar på mejl är Paulo Coelho.
("Alkemisten") Hans sida: http://www.paulocoelho.com/
kan läsas på sexton språk! (dock ej svenska) och där finns också en regelbundet återkommande kolumn: http://www.warriorofthelight.com/engl/index.html

Jag brukar säga att jag inte röker, jag har andra laster. Läsning i den eskapistiska meningen, likt ett drogmissbruk är en av dem. För trots en svindlande hastighet och skummade sidor, tiden går... och disken står.

Om det bara hade varit endast mitt kök och mina ögon som tvingades åskåda röran?
Nåväl - måväl. Det är ändå inte bra för ryggen att sitta still för länge.

cs!
Josephine
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: